Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Z czym do dzieci

Dobra noc

Dobra noc
Zdjęcie: shutterstock
Nie oszukujmy się, koniec dnia to ulubiona pora wielu zagonionych rodziców. Dzieci już po kąpieli, jeszcze tylko buziak i spać. Ale… one wcale spać nie chcą, a wizja spokojnego wieczoru coraz bardziej się oddala. Co poszło nie tak? Poznajcie potencjalnych winowajców.

To jedna z tych sytuacji, gdy prawa Murphy’ego działają – niestety – bez zarzutu: im bardziej zależy nam na wieczorze dla siebie, tym dłużej maluchy zasypiają. Pić, przytulić, boję się, siku, za jasno, za ciemno, nie chce mi się spać – wyliczać można długo. Koniec końców z wymarzonej godziny lub graniczących z rozpustą dwóch, po odjęciu czasu na zaspokajanie dziecięcych potrzeb zostaje marny kwadrans. Chcecie więcej? Pora przyjrzeć się wieczornym zwyczajom i zmienić te, które sprawiają, że maluch nie ma ochoty lub mimo chęci nie może zasnąć, a jeśli już w sen zapada, to śpi płytko i niespokojnie.

1. Późna, obfita kolacja

Czasem to jedyna okazja, żeby cała rodzina usiadła razem do stołu (i zwyczaj ten warto pielęgnować!), zjadła spokojnie, bez pośpiechu i ciągłego spoglądania na zegarek. Pełna zgoda, lecz żeby organizm miał czas strawić posiłek, musi on być zjedzony nie później niż 2-3 godziny przed snem. Ważne jest nie tylko kiedy, ale i co jemy. Tłuste i ciężkostrawne potrawy dodatkowo obciążą żołądek.

2. Emocjonujący seans filmowy

Dobranocka to obowiązkowy punkt wieczornego programu w wielu domach, ale tu przyda się mała cenzura. Wiecie, co na dobranoc oglądają wasze dzieci? Filmy akcji, nawet kilkuminutowe kreskówki, z wybuchami, okrzykami i bitwami, to kiepski repertuar. Pojedynki swoich ulubionych bohaterów maluchy rozgrywają w myślach długo po wyłączeniu telewizora. I jak tu zasnąć?

3. Komórka zamiast przytulanki

Wcale nie musi chodzić o gry. Na smartfonie puścimy kołysankę albo odtworzymy audiobook. Wszystko jest ok, dopóki telefon nie znajdzie się w zasięgu dziecka. Niby tylko dany do rączki, a jednak oczy szukają ekranu, nawet gdy pozornie nic się na nim nie dzieje. Badania dowodzą, że wpatrywanie się w urządzenie emitujące niebieskie światło (a takie emitują właśnie ekrany smartfonów) zaburza rytm dobowy organizmu. Dla mózgu niebieskie światło oznacza dzień, a co za tym idzie - zamiast stanu odprężenia, stan gotowości do działania.

4. Zaduch w sypialni

Zamknięte okno, grzejący z całą mocą kaloryfer i gruba kołdra, a pod nią równie gruba piżamka - bo maluch zmarznie.  Pudło! Najlepsza temperatura do spania to 18-20 stopni. Organizm, który na noc spowalnia funkcje życiowe, właśnie w takim klimacie czuje się komfortowo.  Zimą rozgrzane kaloryfery dodatkowo wysuszają powietrze, utrudniając swobodne oddychanie i podrażniając śluzówkę nosa i gardła.

5. Długa popołudniowa drzemka

Ta sytuacja dotyczy zwłaszcza młodszych dzieci, takich, które potrzebują jeszcze sypiać w ciągu dnia. Wystarczy, że drzemka trochę się wydłuży, albo sen pokona maluszka później niż zwykle i kłopot gotowy. Skoro wstało się w pełni sił w sam raz na kolację, jak być sennym chwilę potem?

6. Nerwy i kłótnie na dobranoc

Zmęczonemu maluchowi nie trzeba wiele. Miś, którego nie ma tam, gdzie być powinien, rodzeństwo walczące o dostęp do ulubionej bajki na dobranoc, sok rozlany na piżamkę… Wystarczy iskra i emocje sięgają zenitu. Marudny i rozdrażniony długo nie będzie mógł spokojnie zasnąć.

I jak, udało się zdiagnozować problem? Na szczęście te wymienione powyżej można wyeliminować, choć nie zawsze będzie łatwo. Jednak warto, bo wygrywacie nie tylko czas dla siebie, ale i zdrowy sen dzieciaków.

 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane artykuły

Komu potrzebna jest drzemka?

Agnieszka Radziszowska

Najpopularniejsze na blogu

Śniadanie, które szkodzi

Agnieszka Radziszowska

Dziewczynka czy chłopczyk?

Agnieszka Radziszowska