Przejdź do treści

Dobre i złe tłuszcze – jak wybierać?

Dobre i złe tłuszcze - jak wybierać?
Wybierajmy tłuszcze nienasycone. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Niepożądany odczyn poszczepienny. Jak często występuje?
Mama Kosmetolog o bliznowcu – czym się charakteryzuje i jak powstaje?
Joanna Horodyńska
Karolina Gilon i Joanna Horodyńska zachęcają do badań piersi
magda gessler
Magda Gessler ambasadorką kampanii „Diagnostyka Jajnika”
Keira Knightley
Keira Knightley zakazała swojej córce oglądania filmów Disneya

Nie każdy tłuszcz jest zły. A pogląd, że spożywanie dużych ilości tłuszczu sprzyja chorobom, jest błędny. Bo nie o ilość tu chodzi, ale o rodzaj. Czy wiecie, że niektóre tłuszcze pomagają nam schudnąć? Wszystko zależy od naszych świadomych wyborów.

Wybór jest jednak tak szeroki, a ogrom zalewających nas informacji (często sprzecznych) tak duży, że można się w tym wszystkim pogubić. Oto kilka wskazówek:

Tłuszcze dzielą się przede wszystkim na nasycone i nienasycone. Wybierajmy tłuszcze nienasycone (wielonienasycone i jednonienasycone) – są zdrowsze. To na przykład oliwa z oliwek, olej rzepakowy, słonecznikowy, tłuszcze rybie, oleje z orzechów, sezamu czy kukurydzy. Złe tłuszcze, nasycone, to m.in.: masło, margaryna, olej palmowy czy wszelkie tłuszcze pochodzenia zwierzęcego. Szczególnie wystrzegajcie się tłuszczy trans. Do gotowania i smażenia lepiej siegnąć po olej roślinny zamiast masła czy margaryny, a na obiad wybrać rybę zamiast kotleta. Taka zmiana w diecie sprzyja zmniejszeniu poziomu złego cholesterolu (LDL) we krwi i zwiększeniu dobrego cholesterolu (HDL). Tłuszcze nasycone działają odwrotnie.

Jest jeszcze jeden ważny powód. Spożywanie tłuszczów nasyconych buduje więcej tkanki tłuszczowej, a mniej mięśniowej, niż jedzenie tłuszczów wielonienasyconych – pokazują ostatnie badania Szwedów, które ukazały się w piśmie Diabetes. W rezultacie wybieranie wielonienasyconych tłuszczy pomaga schudnąć! Uczestnicy testu mieli zjadać codziennie babeczki dostarczające organizmowi 750 kalorii, przez 7 tygodni (poza tym ich dieta miała pozostać niezmienna). Celem było zwiększenie wagi badanych o 3 procent masy ciała do końca trwania doświadczenia. Jednak kluczowe jest to, że połowa z nich otrzymywała słodkości z olejem palmowym (nasyconym), a reszta ze słonecznikowym (wielonienasyconym). W obu grupach ochotnicy przybrali tyle samo na wadze. Ale co ciekawe, ci, którzy jedli babeczki na bazie tłuszczu nasyconego, mieli więcej tkanki tłuszczowej, w szczególności w wątrobie i wokół brzucha (jak wiadomo najniebezpieczniejsza jest właśnie otyłość brzuszna). Mało tego, osiągnęli 3 razy mniejszy przyrost masy mięśniowej niż w grupie otrzymującej tłuszcz wielonienasycony.

Tłuszcze wielonienasycone regulują w naszym organizmie zawartość tzw. tłuszczu trzewnego, czyli takiego, który gromadzi się wokół ważnych narządów w jamie brzusznej. Jeśli jest go za dużo, nasz metabolizm zaczyna szwankować, a jak szwankuje, to wszystko działa gorzej – tłumaczą eksperci. To powinno wystarczająco przekonać każdego do zmian w swojej diecie. A przecież to nie takie trudne!

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Gotowanie: temperatura najzdrowsza dla serca

Czy wiesz, czemu tyjesz?

Czy wiesz, czemu tyjesz?

7 rzeczy, które rujnują nasz intelekt

7 rzeczy, które rujnują nasz intelekt

Tłuszcze trans zakazane!

Tłuszcze trans zakazane!

Tłusta karkówka czy słodki batonik – co gorsze dla zdrowia?

Tłusta karkówka czy słodki batonik – co gorsze dla zdrowia?

Tłuszcze – nie takie złe jak je malują

Tłuszcze – nie takie złe jak je malują

Tłuszcze trans na celowniku

Tłuszcze trans na celowniku

Kwas oleinowy (OA)

Kwas oleinowy (OA)

Kwas gamma-linolenowy (GLA)

Kwas gamma-linolenowy (GLA)

Kwas alfa-linolenowy (ALA)

Kwas alfa-linolenowy (ALA)

Kwas dokozaheksaenowy i eikozapentaenowy (DHA i EPA)

Kwas dokozaheksaenowy i eikozapentaenowy (DHA i EPA)

5 naturalnych źródeł cynku