Przejdź do treści

Maluchy kochają słodkie, bo sami je tego uczymy. O błędach w żywieniu dzieci

Dobry talerz - o błędach w żywieniu dzieci
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Nasz organizm nie przeżyje bez tkanki tłuszczowej”. Nie przejmuj się wystającym brzuchem! Fizjoterapeutka tłumaczy, dlaczego to jest zdrowe
istockphoto.com
Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików
Adidas
Adidas Originals wraz z Pharrellem Williamsem i znanymi w środowisku feministycznym działaczkami walczą o prawa kobiet
pexels.com
Często kłócisz się z partnerem? Sprawdź 6 sposobów na to, by wymiana zdań wyszła wam na dobre
Fitness dla oczu. Wypróbuj tych ćwiczeń i ciesz się dobrym wzrokiem przez lata

Dziś nie będzie o niejadkach. Są dzieci, którym apetyt dopisuje, a jednak to, co tak chętnie i z zapałem jedzą, wcale im nie służy. Pora złe nawyki zastąpić dobrymi, ale najpierw trzeba uświadomić sobie, co robimy nie tak.

Maluch wcina wszystko, aż mu się uszy trzęsą. Nie marudzi na widok warzyw i nie rozgrzebuje widelcem jedzenia. Z uśmiechem wita każdy posiłek. Same powody do radości! Czy aby na pewno? Poniższa check-lista pozwoli sprawdzić, czy dostaje właśnie to, co powinien i kiedy powinien.

Pięć posiłków dziennie

Śniadanie, obiad, kolacja. To wiadomo. Dochodzi jeszcze drugie śniadanie (przez starszaki jedzone zazwyczaj w szkole) i podwieczorek. Razem pięć. Każdy jogurcik podany, bo głód przyszedł niespodziewanie, batonik, bo akurat leżał w sklepie przy kasie, bułka na spacerze, bo co tak będzie pustymi rękoma chodzić, to kolejne, nadprogramowe posiłki i każdy trzeba liczyć oddzielnie. Dodajemy skrupulatnie i… czasem wychodzi nawet kilkanaście. A to już wcale dobre nie jest. Żołądek pracuje non stop, ciągle coś trawiąc. Do poprawki!

Regularne odstępy między posiłkami

Idealnie byłoby jeść co 3 godziny. Przerwy nie powinny być ani za długie (przegłodzony maluch rzuci się na talerz i zje o wiele za szybko i o wiele za dużo), ani za krótkie (dzieci, które płynnie przechodzą od jednego posiłku do kolejnego, nie poczują głodu i nie nauczą się rozpoznawać uczucia sytości – to prosta droga i do utraty kontroli nad sygnałami dawanymi przez organizm, i do nadwagi).

Dobrze zbilansowana dieta

Trzy główne posiłki i dwa uzupełniające. Nie wszystkie równie duże i równie sycące, ale każdy przemyślany i nieprzypadkowy. Najczęściej po macoszemu traktujemy śniadanie, a bez śniadania ani rusz. To najważniejszy posiłek w ciągu dnia, szczególnie uczniom zapewnia dobry start. Brak śniadania i paradoksalnie zbyt obfite śniadanie pełne cukrów prostych dają senność, brak koncentracji i napady wilczego głodu. Jak wtedy skupić się na lekcjach? O ile śniadanie musi dawać dużo energii, kolacja powinna być lekka i jedzona na 2-3 godziny przed snem. W nocy młody organizm ma naprawdę sporo roboty, nie obciążajmy go jeszcze trawieniem ostatniego posiłku dnia.

Do 10 razy sztuka

Mądra dieta to różnorodna dieta. Taka, która dostarcza wszystkich potrzebnych wartości odżywczych. Łatwo wpaść w pułapkę monotonii zwłaszcza przy młodszych dzieciach. Maluchy miewają fazy na lubienie poszczególnych potraw. Tendencji do jedzenia bułki z dżemem i pomidorowej codziennie, przez miesiąc lub dwa, towarzyszy często niechęć do jakichkolwiek nowości. Dziecko zafiksowane na konkretne, „bezpieczne” smaki, z wiekiem coraz trudniej będzie namówić na kosztowanie nieznanych dań. Nie warto się zrażać, ale nawet po kilku porażkach za jakiś czas próbować dalej. Podobno maluchy potrzebują aż dziesięciu podejść, żeby oswoić się z nową potrawą.

Minimum soli

Solimy zgodnie z przyzwyczajeniami typowymi dla osób dorosłych, czyli niestety za dużo, a dzieci błyskawiczne się do tego przyzwyczajają. Trzeba pamiętać, że sól jest ukryta w składzie wielu produktów, a skoro jej stamtąd nie wyciągniemy, chociaż nie dokładajmy większych ilości. Zawartość soli w diecie można zmniejszać stopniowo, zastępując ją ziołami. To wszystkim wyjdzie na zdrowie.

Bez dosładzania

Maluchy kochają słodkie, bo sami je tego uczymy, a potem chętniej jedzą te potrawy, które są – zupełnie niepotrzebnie – dosładzane. Cukier do podkręcenia smaku kwaśnawego sosu, szczypta cukru do surówki z tartej marchewki, dwie łyżeczki do herbaty. Sklepowy „soczek” owocowy ma kilka łyżek cukru i znikomą ilość owoców.

Dobra atmosfera

Ważne jest „co”, ale i „jak”. W biegu, na kolanach w samochodzie albo przed telewizorem je się zupełnie inaczej niż razem, przy kuchennym stole. Jedzenie z mamą i tatą, a kolejne łyżki wmuszane „za mamusię” i „za tatusia”, to dwie różne sprawy. Przynajmniej jeden posiłek dziennie dobrze zjeść wspólnie. Bez pośpiechu, kłótni i nerwów. Smacznego!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Natalia Rogińska

„Matek-lekarek jest w Polsce tysiące. Z bobasem przy piersi czytają literaturę fachową, a prosto ze szpitala gnają do piaskownicy lepić baby z piachu” – mówi Natalia Rogińska, pediatra

Mleko – pić czy nie pić? Rozwiewamy wątpliwości

brzuch ciężarnej

Skóra a ciąża. Dermatolożka podpowiada, jak dbać o skórę w trakcie ciąży

Piersią Zdrowiej! Zobacz najlepsze zdjęcia pokazane na Instagramie z okazji Światowego Tygodnia Karmienia Piersią

woda dzieci

Odwodnienie u dziecka – jak mu skutecznie zapobiec?

rożek i makaroniki

7 mitów o cukrzycy, przez które chorujemy

Chcesz mieć zdrową skórę? Utrzymuj stabilny poziom cukru. Radzi autorka bloga Natura Pod Lupą

5 sposobów, jak chronić skórę dziecka podczas upałów

Masz wklęsłe brodawki? Sprawdź, czy jako młoda mama powinnaś się martwić

cukier

Zamienniki cukru. Które wybierać? Dietetyczka wyjaśnia

sklep Lidl

Zdrowe zmiany w dyskontach. Lidl odchudza żywność z soli i cukru, Biedronka rezygnuje z oleju palmowego

Owoce z małą ilością cukru. Które najlepiej jeść podczas diety?

Gorące kąpiele – zdrowe czy nie?

zapalenie ucha

Zapalenie ucha u dzieci – jak wyglądają objawy? Czy są domowe sposoby leczenia?

O co pytasz swoje dziecko, kiedy odbierasz je z przedszkola? Psycholog wyjaśnia, których pytań lepiej unikać

Jak chronić dziecko przed upałem?

insulinooporność

5 faktów o insulinooporności, które powinnaś znać

Dziewczynka w basenie

Martwisz się o swoje dziecko? Nie pozwalaj mu pływać w dmuchanych akcesoriach

„Gdyby w jednym miejscu spotkały się wszystkie matki, nie byłoby już więcej wojen”. Dobrze powiedziane. Poznaj jeszcze inne budujące cytaty o macierzyństwie

kobieta w ciąży pije kawę

„Poproszę kawę dla ciężarnej”, czyli kofeinowy dylemat kobiety w ciąży

W jakiej wannie kąpać niemowlaka? Wanienki z wyprofilowanym kształtem zrobią dziecku krzywdę? Tłumaczy fizjoterapeutka niemowląt

„Nie powinny odkładać ciąży kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi – endometriozą, zaburzeniami endokrynologicznymi, na przykład zespołem policystycznych jajników” – mówi prof. Marzena Dębska

„Jesteśmy w światowej czołówce, jeśli chodzi o spożywanie cukru. Jesteśmy jedną z najszybciej tyjących narodowości na świecie!” – mówi Agnieszka Wiśniewska, założycielka Fundacji Szczęśliwi Bez Cukru

Uwielbiasz słodycze? Przyda ci się krótki poradnik dla słodyczoholików