Przejdź do treści

Drzemka dobra na wszystko

Ilustracja: Izabela Dudzik | www.izadudzik.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Amy Schumer w czerwonej sukience pozuje na ściance
Amy Schumer w szpitalu. Aktorka cierpi na ciążowe dolegliwości
kobieta, mężczyzna, czwórka dzieci
„Matczyna emerytura” później niż zakładano
Kobieta w aptece rozmawia z farmaceutą
Szczepienia w aptekach? Co na to krajowy konsultant?
Kobieta trzyma w ręku e-papierosa
E-papierosy mają szkodliwy wpływ na układ oddechowy
Anja Rubik na spotkaniu z mediami
Anja Rubik popiera akcję #ThisIsNotConsent

Godzinna drzemka może dać kopniaka podobnego do tego, który odczuwamy po ośmiu godzinach nocnego snu. Żeby wykorzystać ją maksymalnie, trzeba jednak wiedzieć kilka rzeczy.

Po pierwsze, już 20 minut drzemki o dowolnej porze znacząco powiększa zasób naszej energii, poprawia pamięć, koncentrację, skupienie oraz kreatywność. Badań, które to potwierdzają, jest mnóstwo, ale to przecież jasne – regeneracyjna siła drzemki to oczywistość. Tak jak i to, że ludzie, którzy regularnie sobie na nie pozwalają, są szczęśliwsi (potwierdzają to np. badania Richarda Wisemana, autora „Dziwnologii”). Oprócz oczywistości są jednak także ciekawostki. Wyliczono nawet – zrobiono to, obserwując potężną próbę 3000 osób – że ludzie, którzy regularnie ucinają sobie poobiednią godzinkę odpoczynku na kanapie, w jesieni życia mają mózg średnio „o pięć lat młodszy”. A oprócz ciekawostek można znaleźć także informacje praktyczne.

Te są istotne, bo nie każda drzemka jest taka sama. Przekonuje o tym dr Sara Mednick, neurobiolożka z doktoratem Harvardu oraz autorka książki „Zrób drzemkę! Zmień swoje życie”. Przez kilka lat korzystała z zaawansowanych metod badania snu, by sprawdzić, w jaki sposób najlepiej drzemać. Dzięki temu opracowała tzw. cykl drzemania. To prosta instrukcja, która pokazuje, co można osiągnąć dzięki wkomponowaniu spania w dzień w rytm dobowy, i jak to zrobić.

Zmienne, które należy brać pod uwagę, są dwie: to, przez ile będziemy drzemać, oraz godzina, o której będziemy drzemać. Różnice wynikają ze zmieniającej się równowagi między tzw. snem wolnofalowym i fazą REM snu. Jeżeli potrzebujemy tylko małego kopniaka energii, to – przekonuje Mednick – moment idealny, żeby się położyć, przychodzi dokładnie sześć godzin po pobudce. Wtedy wystarcza 20 minut. Kiedy przeciągniemy sen do godziny, organizm zbilansuje obie fazy snu i na przykład utrwali w naszej pamięci to, czym zajmowaliśmy się przed drzemką. Regeneracyjna siła 90-minutowej drzemki będzie natomiast porównywalna z ośmiogodzinnym nocnym snem. Choć niestety nie da się go w ten sposób zastąpić. Jeżeli jednak potrzebujemy pobudzić kreatywność, to lepiej położyć się wcześniej – pięć godzin po pobudce. Wtedy organizm zapewni nam więcej fazy REM, pojawią się senne marzenia i mózg zacznie wyrzucać z siebie zupełnie nowe pomysły.

Dr Mednick ma jeszcze dwie istotne rady. Jedna z nich jest taka, że efekt będzie największy, kiedy drzemać będziemy regularnie. A druga – że trzeba się kłaść nawet wtedy, kiedy wydaje nam się, że nie zasypiamy. – Ludzie badani w laboratorium regularnie nie wiedzą, że udało im się zdrzemnąć – mówi i podkreśla, że każdy powinien uszyć sobie rytuał drzemki skrojony do potrzeb i możliwości.

W dzisiejszym świecie drzemki nie cieszą się uznaniem. Są teraz czymś, co robią małe dzieci w przedszkolnych łóżeczkach, a nie czymś przeznaczonym dla dorosłych, szczególnie wszelkich liderów i poważnych umysłów. W miarę jak wkraczamy w świat i ekonomię, które ignorują ograniczenia geografii i czasu, operują globalnie w rytmie 24/7, czujemy potrzebę (lub presję), by nieustannie pracować, ignorować swój biologiczny zegar i iść dalej nawet wtedy, kiedy nasze ciała domagają się odpoczynku. To błąd. Drzemki są potężnym narzędziem pozwalającym odzyskać energię oraz skupienie – napisał Alex Soojung-Kim Pang w świetniej książce o odpoczynku.

Podsumowując: sen nigdy nie jest czasem straconym. Tym bardziej krótki.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Lekarka prowadzi leczenie mężczyzny po udarze mózgu

Udar mózgu – leczenie szpitalne i leczenie domowe

Pielęgniarka prowadzi kobietę z udarem niedokrwiennym mózgu

Udar niedokrwienny mózgu prawostronny lub lewostronny – rokowanie

Lekarka objaśnia na czym polega udar pnia mózgu

Udar pnia mózgu – najcięższa forma udaru mózgu

Mężczyzna trzyma się za głowę z powodu objawów udaru mózgu

Udar mózgu – co zrobić, gdy wystąpią objawy udaru?

6 produktów najgorszych dla mózgu

Baletnica tańczy w ciąży

Baletnica tańczy w ciąży

Aktywność mózgu wzrasta, gdy odpoczywasz

Czego nie jeść, by mieć dobry seks?

Czego nie jeść, by mieć dobry seks?

Szczęśliwi czasu nie liczą – jak samopoczucie wpływa na długość życia?

Depresja facebookowa

Depresja facebookowa

Poradniki dla rodziców unieszczęśliwiają

5 powodów, dla których warto być pesymistą