Przejdź do treści

Dwie godziny dla serca

Dwie godziny dla serca
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
doktor michał lipa przodem
Czy USG jest bezpieczne?
Meghan Markle jest w ciąży. Poinformował Pałac Kensington
Marta Frej dla Hello Zdrowie!
smutna kobieta
Czy kobiecy gniew może być zdrowy?
trójka niemowlaków na łóżku
Mama trojaczek zawiedziona swoim poporodowym brzuchem

Bez wyrzeczeń. Za darmo. Skutecznie. Tak możemy zadbać o serce i ogólne zdrowie. Naukowcy właśnie obliczyli, że dwie godziny powinny nam wystarczyć. I nie chodzi tu ani o sport, ani o dietę…

… a o stanie. Jest wiele badań na temat tego, że niekoniecznie ruch, a już samo stanie działa poztywnie na zdrowie. Ale zastanawiać nas może, jak długo należałoby w pionie funkcjonować, by nadrobić straty spowodowane siedzeniem? Dokładnie. No i mamy odpowiedź. Już dwie godziny stania zamiast gnieżdżenia się na krześle wnoszą wiele korzystnych zmian do naszego organizmu. Po pierwsze obniża się poziom cukru, po drugie poprawiają wyniki cholesterolu, po trzecie spada brzuszek i chudniemy. W rezultacie mamy mniejsze prawdopodobieństwo zachorowania na raka, zawał czy udar. Naprawdę warto podnieść „cztery litery” i postać w kolejce, na przystanku, w autobusie czy tramwaju, a nawet – niech będzie – oglądając telewizję. Dowiedli tego w swoim badaniu Australijczycy, a wyniki opublikowali w European Heart Journal.

To, że ludzki organizm nie jest stworzony do siedzenia, potwierdzą wszyscy specjaliści. Długotrwały bezruch powoduje, że przestajemy efektywnie wykorzystywać glukozę krążącą we krwi. Do tego tracimy siłę mięśni, sprawność i elastyczność. A to przybliża nas do nadwagi, inwalidztwa, ale też problemów psychicznych, np. depresji.

Według Center for Disease Control naprzemienna zmiana pozycji z siedzącej na stojącą to bardzo skuteczna profilaktyka. Gdy stoimy, wzmacniamy mięśnie całego ciała, zyskujemy lepszą postawę, poprawia się krążenie krwi. Szybciej spalamy kalorie – prawie jedną kalorię na minutę więcej niż podczas siedzenia. Ale największe zalety widać w wynikach stężenia glukozy według analizy dr. Johna Buckleya z Univeristy of Chester. Osoby siedzące po posiłku miały najwyższy cukier średnio po 152 minutach, a najniższy po 258 minutach – czyli wysoki poziom utrzymywał się przez 105 minut. Zaś badani, którzy stali, najwyższy wynik osiągnęli po 84 minutach, a po 144 minutach cukier wrócił już do dolnego limitu. Co oznacza, że podwyższony poziom utrzymywał się zaledwie przez 60 minut, czyli o prawie połowę krócej niż w przypadku siedzących uczestników badania.

Zdaniem ekspertów nawet stopniowe zmienianie nawyków jest godne pochwały. Zacznijmy np. od zastąpienia choć pół godziny siedzenia – staniem, a potem wydłużajmy ten czas.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Urodzeni po to, by się ruszać

Chodzenie boso - naładuj się prosto z natury

Chodzenie boso – naładuj się prosto z natury

Siedzisz w bezruchu? Zacznij się wiercić!

Siedzisz w bezruchu? Zacznij się wiercić!

Ser i bajki o cholesterolu

Ser i bajki o cholesterolu

Kłopoty sercowe

Kłopoty sercowe

Wiesz, czy nie wiesz: do czego służy krew?

Wiesz, czy nie wiesz: do czego służy krew?

5-10-8 - prosta zasada zdrowego serca

5-10-8 – prosta zasada zdrowego serca

Koenzym Q10 – nie tylko na zmarszczki

Koenzym Q10 – nie tylko na zmarszczki

Zawał serca

smutna pacjentka w poczekalni

Udar mózgu

Białaczka

Zakrzepowe zapalenie żył