Przejdź do treści

Dyniowe ciastka owsiane

Dyniowe ciastka owsiane
Zdjęcie: Agata Deja | www.foodpornveganstyle.blogspot.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
dziewczyna z lodami
Niepozorne nawyki, które niszczą zęby. Oto 6 rzeczy, których dla dobra zębów lepiej nie robić
Chuda niekoniecznie znaczy zdrowa
Uważaj przy odchudzaniu. „Chuda” niekoniecznie znaczy „zdrowa”
Drożdżówki z rabarbarem
Chrupiące drożdżówki z rabarbarem i budyniem
kolor oczu
Czy kolor oczu ma znaczenie dla naszego zdrowia? Odpowiada dr n. med. Andrzej Styszyński, okulista i ekspert Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej
cellulit
Cellulit – da się go pokonać?

Sezon dyniowy w pełni! Warto to wykorzystać, bo dynia to naprawdę wartościowe warzywo. Co powiecie na dyniowe ciasteczka owsiane? Bez glutenu i rafinowanego cukru. Samo zdrowie!

Dynia jest niskokaloryczna i bogata w błonnik, dzięki czemu potrafi nasycić nas na dłużej. Jej soczyście pomarańczowy kolor to oznaka wysokiej ilości beta-karotenu, czyli prowitaminy A, która usprawnia wzrok, polepsza kondycję cery, pomaga zmniejszyć ryzyko wystąpienia raka i chorób serca. Dynia jest też bogatym źródłem potasu, który pomaga zbalansować poziom elektrolitów, co przydaje się zwłaszcza po większym wysiłku fizycznym czy intentyswnym treningu.

Dlatego śmiało można wprowadzać dyniowe akcenty w prawie każdym posiłku. A jak wiadomo, śniadanie jest jednym z najważniejszych. Odpowiednia dawka pożywnej energii z rana dostarczy nam sił na cały dzień. Szczególnie wtedy, gdy pochodzi ona z równie pożywnego składnika, jakim jest owies, a w tym przypadku: płatki owsiane. Zawarte w nich węglowodany oraz białko są jedną z najlepszych metod na prawidłowe „naładowanie baterii” naszego organizmu w godzinach porannych.

Proponujemy zatem połączyć oba te produkty i przygotować sobie spory zapas dyniowych ciastek owsianych, które można zabrać ze sobą do pracy, szkoły lub na zajęcia. Świetnie sprawdzą się jako pierwsze lub drugie śniadanie, lunch albo przekąska, gdy wiemy, że nasz dzień wypełniony będzie po brzegi obowiązkami lub długą podróżą.

Dyniowe ciastka owsiane

Zdjęcie: Agata Deja | www.foodpornveganstyle.blogspot.com

Składniki (10 sztuk):

– 1 szklanka (ok. 100 g) mąki owsianej. Owies w postaci naturalnej nie zawiera glutenu, ale bywa nim „zanieczyszczany” w zakładach produkcyjnych, dlatego w zależności od preferowanej diety albo silnej alergii, wybierz certyfikowaną wersję bezglutenową lub zwykłą, jeśli po prostu go ograniczasz. Poza tym, jeśli akurat nie masz gotowej mąki owsianej, łatwo wykonasz ją samemu, miksując płatki owsiane w młynku do kawy.
– 1 szklanka (ok. 100 g) płatków owsianych
– 1 łyżka pestek dyni
– 1 łyżka rodzynek (opcjonalnie)
– 1 czubata łyżeczka bezglutenowego lub zwykłego proszku do pieczenia
– 1 łyżeczka cynamonu lub domowej przyprawy korzennej 
– szczypta wanilii
– 1/2 szklanki (ok. 150 g) puree z pieczonej dyni
– 1/3 szklanki (80 ml) syropu słodzącego (np. daktylowego, klonowego lub melasy z karobu)
– 3 łyżki rozpuszczonego oleju kokosowego

Przygotowanie:

Do przygotowania ciastek potrzebne nam jest puree z pieczonej dyni, które jest bardzo proste do wykonania. Średniej wielkości dynię myjemy, wydrążamy i kroimy w grube plastry. Układamy na blasze wyłożonej papierem i pieczemy ok. 60 minut w 200°C. Po wyjęciu z piekarnika chwilę studzimy, obieramy i miksujemy na gładko. Jeśli używamy dyni odmiany Hokkaido, nie trzeba jej obierać, a jedynie zmiksować. Tak przygotowane puree przechowujemy w lodówce do 5 dni lub też porcjujemy i pasteryzujemy/mrozimy na dłuższe przechowywanie.

Aby wykonać ciastka, należy w jednej misce wymieszać suche składniki, a w drugiej połączyć mokre, następnie złączyć zawartość obu z nich i rękami zagnieść wszystko dokładnie. Z powstałej masy formujemy 10 kul wielkości piłeczki golfowej. Układamy je w odstępach na blasze wyłożonej papierem, po czym dość mocno spłaszczamy. Pieczemy 15-18 minut w 180°C. Ciastka przechowujemy w suchym i chłodnym miejscu do 5 dni.

 

Agata Dejafotografka, kulturoznawczyni, pasjonatka rękodzieła, kuchni roślinnej i filozofii DIY. Prowadzi bloga Food Porn, Vegan Style, na którym udowadnia, że kuchnia roślinna jest bardzo kreatywna, ciekawa, smaczna, kolorowa i zdrowa. Szczególnym uwielbieniem darzy kuchnię azjatycką i dania kuchni RAW.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

lady pasztet

„Jestem w ciąży, więc dla mnie najbardziej palące jest to, żeby kobiety wyszły z domów, a żeby do tych domów przyszli faceci” – mówi Katarzyna Barczyk, autorka bloga Lady Pasztet

Judith Butler

Judith Butler: słowo „lesbijka” pojawiło się w mojej głowie w wieku 14 lat, gdy zakochałam się w dziewczynie

„Kiedy szłam z kimś do łóżka, zasłaniałam swoje rozstępy. Dopiero po długim czasie zrozumiałam, że moi partnerzy i partnerki nie zwracają na to żadnej uwagi” – mówi Katarzyna, która polubiła swoje niedoskonałości

lewandowska

„Jeżeli ktoś twierdzi, że się wyleczył z Hashimoto, bo zmienił coś w diecie, to jest to tylko dowód anegdotyczny” – mówi Agata Lewandowska, dietetyk i autorka książki „Hashimoto. Dieta i styl życia w chorobie”

Zainteresują cię również:

nernik z brzoskwiniami

Przepis na brzoskwiniowy nernik na zimno. Letnia alternatywa dla tradycyjnego sernika

Wegańskie tarty z borówkami

Wegańskie tarty z borówkami

Przepis na creme brule

Jaglano-brzoskwiniowy crème brûlée z malinami

kokosowa quinoa

Kokosowa quinoa z truskawkami. Świetna propozycja na śniadanie albo przekąskę w upalny dzień

Przepis na aksamitny deser jaglany z jagodami i czereśniami

Unsplash

Kalarepa – schrup ją w sałatce!

Wegańska panna cotta z jeżynami. Bez żelatyny, śmietany i cukru

Marmolada z dzikich mirabelek

Daktyle nadziewane malinami i masłem orzechowym

Letni dżem z jagód. Bez cukru!

Letni dżem z jagód. Bez cukru!

Nie marnuj jedzenia! Cydr ze skórek gruszek

Nie marnuj jedzenia! Cydr ze skórek gruszek

Tian – warzywa w nowej odsłonie. Doskonale sprawdzi się na letnią kolację

Pudding ryżowy z brzoskwiniami

Pudding ryżowy z brzoskwiniami

Omletonaleśnik z czereśniami i twarożkiem

Przepis na omlet z czereśniami i twarożkiem

Pudding chia z musem ananasowym

Pudding chia z musem ananasowym

Kisiel rabarbarowy z imbirową nutą

Kisiel rabarbarowy z imbirową nutą

Sernik z nerkowców z musem jagodowym

Sernik z nerkowców z musem jagodowym

Sezonowa sałatka z zielonym groszkiem i młodymi ziemniakami

Sezonowa sałatka z zielonym groszkiem i młodymi ziemniakami

Letni makaron z cukinii

Przepis na letni makaron z cukinii

Kolorowa matcha z dodatkiem superfoods. Energetyczna bomba witaminowa

Przepis na pieczone rzodkiewki. Zdrowa, niskokaloryczna przekąska

Chłodnik miętowy z zielonego groszku. Ukojenie po upalnym dniu

Semifreddo – deser na medal. Każda jego część kryje w sobie inny smak!

Bruschetta z zielonym groszkiem

Bruschetta z zielonym groszkiem. Śniadanie pełne witamin