Przejdź do treści

E-mail – sieczka dla mózgu

E-mail – sieczka dla mózgu
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Czym jest slut-shaming? Przedstawiamy fragment książki „Dziwki, zdziry, szmaty. Opowieści o slutshamingu”
Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze
Kobieta w maseczce ochronnej
Jest rozporządzenie wobec maseczek na otwartym powietrzu. Kiedy się z nimi pożegnamy?
Podpaska
Ile pieniędzy wydajesz w swoim życiu na środki higieniczne w czasie menstruacji? Sprawdź Kalkulator Kosztów Miesiączki
Billie Eilish
Billie Eilish: Nagle jesteś hipokrytką, gdy chcesz pokazać swoje ciało i swoją skórę. Jesteś łatwa i jesteś dziwką

Od kilkudziesięciu do nawet kilkuset różnych bodźców emocjonalnych dostarcza nam przeglądanie porannej poczty internetowej! Popularna od jakichś 10 lat niezmiernie ułatwiła nam życie. Ale zdaniem psychologów działa też niestety druzgocąco na psychikę…

Pierwsza rzecz, jaką robię po włączeniu komputera? Odpalam maila. Większość to oczywiście spam. W dalszej kolejności: maile od współpracowników, szefa i osób „z zewnątrz”. Wydaje mi się, że w moim organizmie nic się dzieje, a jednak… Psychologowie sprawdzili, co się dzieje w mózgu, gdy codziennie jesteśmy zasypywani mailami:

1. Stresujemy się

Po co ci kawa o poranku? Odbierz maila! – można by powiedzieć. Serce zaczyna bić szybciej, podnosi się stężenie kortyzolu we krwi, ciśnienie wzrasta. Tego dowiedli badacze z Loughborough w Anglii. Doszli do wniosku, że odebranie jednego maila nie jest bardziej stresujące niż odebranie telefonu lub rozmowa face to face. Problem jest wtedy, gdy tych maili każdego dnia odbieramy dziesiątki albo i setki! Najgorzej na badanych wpływały wiadomości nieistotne, przerywające pracę lub wymuszające natychmiastową odpowiedź. Za to odpowiedzi na wykonaną już pracę działały uspokajająco… Poziom stresu obniżał się, gdy pracownicy zrobili z mailami porządek: posegregowali je w folderach. Prawdopodobnie wpłynęło to na ich poczucie większej kontroli, a tym samym poprawiło nastrój.

2. Spada nasza efektywność

Wiadomości, raporty, polecenia – pełno tego. Im więcej mamy na głowie, tym gorzej wykonujemy każde zadanie z osobna – dowodzą z kolei badania University of California. Zrobiono tam eksperyment z udziałem pracowników różnych profesji. Uczestnicy mieli odciąć się od dostępu do skrzynki pocztowej na 5 dni. Wiecie co się stało? Po pierwsze nikt nie umarł, nie stracił pracy, ani się nie rozchorował. Za to zmniejszyła się ich wielozadaniowość lub inaczej mówiąc przytłoczenie pracą (ang. multitasking), a swoje zaplanowane zadania uczestnicy wykonywali skuteczniej i szybciej. Byli też bardziej skoncentrowani. I wreszcie – ich poziom stresu się obniżył!

3. Pogarsza się nastrój i stajemy się nerwowi

Od 30 do 300 różnych bodźców emocjonalnych dostarcza nam przeglądanie poczty – obliczyli naukowcy. Niestety, albo stety, mózg ma to do siebie, że bardziej koduje informacje negatywne. Natura wyposażyła nas w większą wrażliwość na nieprzyjemne doznania, abyśmy umieli w przyszłości unikać zagrożeń. Jednak odbieranie kilkudziesięciu wiadomości – niekoniecznie wesołej treści – w krótkim czasie, daje efekt spotęgowany. To może przytłoczyć chyba każdego.

Co zrobić? Poczekajcie, zanim podpalicie komputer i wyrzucicie smartfona przez okno. Usiądźcie i pomyślcie nad sposobami, które sprawią, że korzystanie z maila nie będzie tak bolesne dla psychiki. Ja zacznę od posegregowania maili. Podrzucam wam jeszcze jedno skuteczne rozwiązanie, choć dość drastyczne: digital detoks.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

„Być córką i nie zwariować” Katarzyny Miller i Anny Bimer już w sprzedaży. Hello Zdrowie jednym z patronów medialnych

Koncentracja w pracy – 10 rzeczy, które nas skutecznie rozpraszają

Kobieta

Endorfiny – co to za hormony i co je wytwarza?

Książę Harry na koncercie Vax Live/ fot. GettyImages

„Szczepionkę należy rozdać każdemu i wszędzie” – apelował książę Harry na wielkim koncercie promującym szczepienia na COVID-19

Kobieta siedzi na pomoście

Warsztaty milczenia. Kasia Bem tłumaczy, jak działa potęga ciszy

Magdalena Koleśnik / Sweat/ Gutek Film

Magdalena Koleśnik: Chodzi o to, aby budować swoje plemię, rodzinę z wyboru

Rozmawiasz? Nie przerywaj, nie kończ czyjejś myśli i nie mów za innych

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Co zamiast kwarantanny? Anglicy wpadli na pewien pomysł i będą go testować/fot. iStock

Co zamiast kwarantanny? Anglicy wpadli na pewien pomysł i będą go testować

Majówka w pełni. Czas pomyśleć więcej o… seksie

Kobieta

Strach jest wrogiem szczęśliwego życia. Dlaczego się boimy?

Percy Cerutty/fot. James Brian De Largie McArdle/Wikimedia Commons

Percy Cerutty – pionier CrossFitu

Syndrom chorego budynku - przyczyny i dolegliwości. Jak zapobiegać?

Syndrom chorego budynku – przyczyny i dolegliwości. Jak zapobiegać?

Zaskocz swoje mięśnie! Zdradzamy, jak to zrobić

Relaksacja Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Oksana Masters: Zasługuję na to, żeby być znana nie ze swoich doświadczeń, ale swoich działań. Jestem Oksana i przetrwałam

Mama całuje córkę

Lek. Magdalena Jutrzenka: Przestańmy mówić o chorobie w kategorii nagrody lub kary. Świat po prostu tak nie działa

podróże w pandemii

Parlament Europejski poparł paszporty szczepionkowe. Będą zależne od rodzaju szczepionki na COVID-19

Sędzia piłkarska Karolina Bojar-Stefańska

„Nie zamierzam udawać mężczyzny, bo nie muszę tego robić, żeby być dobrą sędzią” – mówi sędzia piłkarska Karolina Bojar-Stefańska

Lekarz w stroju ochronnym

Wstrząsająca relacja pielęgniarki ze szpitala, w którym zabrakło tlenu dla chorych. „To było piekło”

Pomoc socjalna – na co mogą liczyć pacjenci chorzy na raka?/Getty Images

Pomoc socjalna – na co mogą liczyć pacjenci chorzy na raka?

Kobieta na plaży

W maju zostaną otwarte siłownie, baseny, muzea, galerie handlowe, hotele i restauracje. Premier ogłosił plan odmrażania gospodarki

Marita Szumska z mężem Adamem / Archiwum prywatne

„Pojawiały się głosy, że robimy sobie opiekuna na starość”. Marita Szumska o in vitro i rodzicielstwie osób z niepełnosprawnością

Koronawirus w supermarketach

Koronawirus w supermarketach. Gdzie najłatwiej się nim zarazić podczas zakupów?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem