Przejdź do treści

Efektywne kardio – czyli co?

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Niepożądany odczyn poszczepienny. Jak często występuje?
Mama Kosmetolog o bliznowcu – czym się charakteryzuje i jak powstaje?
Joanna Horodyńska
Karolina Gilon i Joanna Horodyńska zachęcają do badań piersi
magda gessler
Magda Gessler ambasadorką kampanii „Diagnostyka Jajnika”
Keira Knightley
Keira Knightley zakazała swojej córce oglądania filmów Disneya

Jakie są rodzaje kardio, wiedzą już chyba wszyscy. Jednak jak trenować aeroby, by przynosiły oczekiwane rezultaty – to wie już niewiele osób. Oto jedna z najważniejszych tajemnic!

Mimo że trening kardio (jak zwykło się uważać) ma zagwarantować przyśpieszenie spalania tłuszczu, jego popularność specjalnie nie wzrasta. Dlaczego? Bo po pierwsze jest czasochłonny (przemiany metaboliczne podczas treningu kardio wymagają czasu). Niektórzy uznają go też za nudny. To jedne z powodów, dla których wiele osób przerzuca się na trening interwałowy, który jest wprawdzie znacznie bardziej wymagający, ale też krótszy i skuteczniejszy.

[sticker]

Czy oznacza to, że stare dobre kardio nie działa? Czywiście, że działa. Dobrze rozplanowane nie tylko spala tkankę tłuszczową, ale doskonale wpływa na układ sercowo-naczyniowy, a także oddechowy i pokarmowy. Poza tym nie każdy może pozwolić sobie ze względów zdrowotnych na mocne intrwały.
A teraz do rzeczy!

Czerpanie korzyści z treningów aerobowych przy jednoczesnej minimalizacji efektów niepożądanych zależy od ich natężenia i częstotliwości. Periodyzacja to strategia, którą stosują z sukcesami zawodnicy sportowi i dla was także z pewnością okaże się kluczem do sukcesu.

Zamiast nieustannego obciążania ciała długimi sesjami bez odpowiednich przerw na odpoczynek, warto wcześniej ustalić plan działania. Dlaczego? Bo adaptacja to do pewnego stopnia naturalny element pracy nad sylwetką. Im więcej trenujecie, tym efektywniej pracuje wasze ciało. Dzieje się tak do momentu, w którym ciało przestaje reagować na dany bodziec treningowy (zwyczajnie się do niego adoptuje i przyzwyczaja). Oznacza to, że wy dalej robicie ten sam trening, który wcześniej przynosił zakładane rezultaty, a wasz organizm przechodzi nad tym do (nazwijmy to) porządku dziennego. Rozumiecie? Aby stale poprawiać własne osiągi i trzymać dobrą formę, należy różnicować treningi w ramach cykli i sezonów. Nie musicie więc poświęcać na aeroby wielu godzin ani trenować siedem dni w tygodniu. Wystarczy, że postawicie na systematyczne zmiany (tempa, czasu, przerw, tętna, ćwiczeń), tak aby co kilka tygodni „zaskakiwać” organizm, który będzie miał szansę odpowiednio zareagować, a wy będziecie cieszyć się efektam swojej pracy tak, jak byście sobie tego życzyli.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Jedzenie dla kształtów

Trenować przed czy po posiłku?

Obsesja na punkcie wagi?

Magia naturalnego oddechu

Odchudzanie – o czym musisz pamiętać?

Podejmij się wyzwania – Fitness challenge

Metabolizm – czym jest i co na niego wpływa

Otwórz klatkę – weź oddech cz. 2

Otwórz klatkę – weź oddech cz. 1

Mocny brzuch od A do Z – propozycja ćwiczeń

Fit na co dzień

Ashtanga da ci kopa!