Przejdź do treści

Efektywne kardio – czyli co?

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
uśmiechnięta dziewczyna
Co na zmarszczki, gdy masz 20, 30, 40, 50, 60 lat…?
termofor
Masz bolesne miesiączki? Poznaj 6 sposobów na złagodzenie bólów menstruacyjnych
„Wiele przepłakałam, bo straciłam najważniejszą część wyglądu każdej kobiety. Teraz wiem, że nie jestem z tego powodu gorsza”. Kobiety pokazują, że mimo łysienia czują się atrakcyjne
Zdrowy obiad za dychę
Przepisy na zdrowy obiad do 10 złotych!
3 problemy ze skórą głowy

Jakie są rodzaje kardio, wiedzą już chyba wszyscy. Jednak jak trenować aeroby, by przynosiły oczekiwane rezultaty – to wie już niewiele osób. Oto jedna z najważniejszych tajemnic!

Mimo, że trening kardio (jak zwykło się uważać) ma zagwarantować przyśpieszenie spalania tłuszczu, jego popularność specjalnie nie wzrasta. Dlaczego? Bo po pierwsze jest czasochłonny (przemiany metaboliczne podczas treningu kardio wymagają czasu). Niektórzy uznają go też za nudny. To jedne z powodów, dla których wiele osób przerzuca się na trening interwałowy, który jest wprawdzie znacznie bardziej wymagający, ale też krótszy i skuteczniejszy.

Czy oznacza to, że stare dobre kardio nie działa? Oczywiście, że działa. Dobrze rozplanowane nie tylko spala tkankę tłuszczową, ale doskonale wpływa na układ sercowo-naczyniowy, a także oddechowy i pokarmowy. Poza tym nie każdy może pozwolić sobie ze względów zdrowotnych na mocne interwały.

A teraz do rzeczy!

Czerpanie korzyści z treningów aerobowych przy jednoczesnej minimalizacji efektów niepożądanych zależy od ich natężenia i częstotliwości. Periodyzacja to strategia, którą stosują z sukcesami zawodnicy sportowi i dla was także z pewnością okaże się kluczem do sukcesu.

Zamiast nieustannego obciążania ciała długimi sesjami bez odpowiednich przerw na odpoczynek, warto wcześniej ustalić plan działania. Dlaczego? Bo adaptacja to do pewnego stopnia naturalny element pracy nad sylwetką. Im więcej trenujecie, tym efektywniej pracuje wasze ciało. Dzieje się tak do momentu, w którym ciało przestaje reagować na dany bodziec treningowy (zwyczajnie się do niego adoptuje i przyzwyczaja). Oznacza to, że wy dalej robicie ten sam trening, który wcześniej przynosił zakładane rezultaty, a wasz organizm przechodzi nad tym do (nazwijmy to) porządku dziennego. Rozumiecie? Aby stale poprawiać własne osiągnięcia i trzymać dobrą formę, należy różnicować treningi w ramach cykli i sezonów. Nie musicie więc poświęcać na aeroby wielu godzin ani trenować siedem dni w tygodniu. Wystarczy, że postawicie na systematyczne zmiany (tempa, czasu, przerw, tętna, ćwiczeń) tak, aby co kilka tygodni „zaskakiwać” organizm, który będzie miał szansę odpowiednio zareagować, a wy będziecie cieszyć się efektami swojej pracy tak, jak byście sobie tego życzyli.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

rower

Do pracy rowerem czy pieszo? Którą opcja niesie więcej korzyści?

Ćwiczenia wszech czasów – wall ball shots

Które ćwiczenia na macie najlepiej wyrzeźbią twoje ciało? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Jak rozpoznać przetrenowanie?

Tego NIE pij przed treningiem

Tych napojów nie należy pić przed treningiem

Jak być aktywną, nie chodząc na siłkę? Zdradzają Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Przełam się, zrób mostek

Kobieta podczas treningu

Ćwiczysz i czujesz ból? Koniecznie przerwij ćwiczenia. Nieleczona kontuzja jest niebezpieczna!

Jak zmienia się seks po 50-tce? Poznaj 5 sposobów, żeby nadal mieć frajdę w łóżku

Bodymaps SS19 fot. Zuza Krajewska

Ukłon w stronę naturalności i możliwości kobiecego ciała. Zobaczcie fantastyczną kampanię polskiej marki Bodymaps

10 kroków Kasi Bigos do bycia fit

Nieważne, jak zaczął się twój sport

Ratując komuś życie, możesz uratować także swoje. Nieszablonowe spojrzenie na aktywność fizyczną w spocie „Nieważne, jak zaczął się twój sport”

insulinoopornosc warzywa

Koleżanka mówi ci, że ma insulinooporność. Jak możesz jej pomóc?

Nike prezentuje manekiny w większych rozmiarach, promując różnorodoność. Co na to kobiety?

„Nie mamy jaj, ale wiemy, jak grać w piłkę nożną”. Zobacz mocny spot, pokazujący jak lekceważone są kobiety grające w piłkę nożną

Złap balans. Wypróbuj trening, który świetnie wzmocni i uelastyczni ciało

Joga na dobranoc

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Maraton – jak się przygotować, by odnieść sukces?

bieganie

Potrzebujesz recepty na dłuższe życie? Ruszaj się!

kobieta rower

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

kobieta w lesie

Wybierz się po zdrowie do lasu!

5 rzeczy, które warto zrobić z dziećmi wiosną

Rodzinna majówka za pasem, a ty wciąż nie masz na nią planów? Oto 5 rzeczy, które warto zrobić z dziećmi wiosną

Martwy ciąg – ćwiczenie wszech czasów