Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

No to ładnie!

Eko-praktyki w mainstreamowej modzie

Eko-praktyki w mainstreamowej modzie
Vanessa Paradis - backstage dla sesji Conscious collection 2013, About.HM.com
Idzie wiosna, wiele z was kartkuje już pewnie marcowego „Vogue’a” i wie już, co w modowych trendach piszczy. Zanim rzucicie się uzupełniać braki w garderobie, poczytajcie o eko-inicjatywach wielkiego modowego koncernu!

Warszawa została ostatnio oplakatowana wizerunkami wciąż ślicznej Vanessy Paradis. Złapałam się na myśleniu, że razem z modą na grunge i lata 90. (plastik w dodatkach i sukienkach), wracają też niektóre ikony ówczesnej popkultury. Pomyślałam też, że dobrze, że to akurat Vanessa Paradis, a nie np. Eros Ramazotti – a wszystko to sprawiła reklama Concious Collection, czyli „świadomej kolekcji” H&M.

Vanessa Paradis – backstage sesji do Conscious collection 2013, źródło: About.HM.com

Największa szwedzka marka ubraniowa ewidentnie zaczyna dostrzegać PR-owe korzyści płynące z tak pozytywnie konotowanych zabiegów, jak troska o odnawialne materiały, etyczne praktyki we własnych szeregach pracowniczych, kontraktowanie partnerów przestrzegających zasad sprawiedliwego handlu czy o oszczędzanie energii i surowców w setkach biur na całym świecie. Oczywiście do deklaracji handlowych gigantów zazwyczaj podchodzę dość nieufnie, ale H&M stara się bardzo, by o ich dobrych praktykach dowiedział się cały świat i udostępnia w związku z tym ciekawe dane. W przyszłości przyjrzymy się też innym takim praktykom!

Szwedzki koncern właśnie udostępnił raport dotyczących swoich „świadomych akcji” za rok 2011 (cały raport dostępny jest do pobrania TU). Jego praktyki w tym zakresie nie ograniczają się do wypuszczenia dwa razy do roku „Świadomej kolekcji”. H&M jest największym producentem ubrań powstających z wykorzystaniem certyfikowanej organicznej bawełny. Do 2020 planują przestawić całość swojej produkcji na ten surowiec; już dziś natomiast do wytwarzania linii eko używają organicznych konopi, których uprawa obywa się bez pestycydów i zużywa mniej wody niż tradycyjna.

Spodnie, kolekcja Conscious, 29,95 euro, źródło: About.HM.com

Marka deklaruje dbałość o kontakty z lokalnymi dostawcami w Azji, by mieć pewność, że ich praca przebiega z zachowaniem etycznych standardów. Oprócz audytów, których 78% było niezapowiedzianych, 112 tys. pracowników w Bangladeszu, których poinstruowano w 2011 r. o przysługujących im prawach i nowym wymogu wprowadzającym przedstawicieli związków zawodowych do organów decyzyjnych na szczeblu lokalnym, wydaje się, że jest jeszcze sporo do zrobienia. Dobrze mimo wszystko, że ten ludzki czynnik jest w ogóle brany pod uwagę!

Sukienka z Conscious Collection, 24,95 euro, źródło: About.HM.com

H&M działa też ekstensywnie na lokalnym, europejskim gruncie, m.in. redukując emisję CO2 o 5% w stosunku do sprzedaży (te liczby są ze sobą skorelowane!) w 2011 r., ograniczając transport powietrzny, oświetlenie sklepów (przejście na energooszczędne świetlówki w neonach) czy wreszcie „offsetując”, czyli, innymi słowy, płacąc za certyfikaty redukcji emisji CO2 i innych gazów cieplarnianych (tzw. „carbon offsets“), odpowiadające dokładnie wartości energii, którą skonsumuje. Firma pracuje nad globalnym systemem zarządzania odpadkami i testuje programy pozwalające na zwracanie zużytych ubrań do sklepów celem ich przetworzenia, choć te ostatnie to na razie pieśń przyszłości. Już dziś 100% plastikowych toreb H&M robionych jest ze zrecyklowanych surowców, 100% kosmetyków nie jest testowana na zwierzętach, a 100% papierowych toreb robione jest z celulozy pochodzącej z certyfikowanych źródeł (organem certyfikującym jest FSC, czyli Forest Stewardship Council). Firma inwestuje też w nauczanie i szkolenie farmerów, a także oddaje tony ubrań potrzebującym.

Brzmi nieźle, prawda? Kilka kroków mogłoby sięgać dalej, niż np. tylko wspieranie lokalnych robotników poprzez obecność przedstawicieli związków zawodowych, ale i tak nie sądziłam, że opis działań jednego koncernu zajmie tak dużo miejsca. Dlatego na wgląd w eko-praktyki innych marek, np.  należących do koncernu Inditex Zary czy amerykańskiego giganta GAP przeczytacie za tydzień!

A dla spragnionych jeszcze backstage’owe zdjęcie Vanessy!

Vanessa Paradis – backstage sesji do Conscious collection 2013, źródło: About.HM.com

Tagi: moda, ekologia, design

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Najpopularniejsze na blogu

Powiązane artykuły

Cebulą w anginę

W dobie hulających po mieście angin stawiamy na stare dobre domowe sposoby walki z infekcją. Cebula i...
W dobie hulających po mieście angin stawiamy na stare dobre domowe sposoby walki z infekcją. Cebula i czosnek. To nasza broń. Teraz wystarczy tylko umiejętnie połączyć trzy pozornie wykluczające się byty: nacieranie szyi cebulą, konsumpcję czosnku i bywanie na salonach. Da się.

Berlin – stolica eko-mody

Wyprawy do niemieckiej stolicy często kończą się frustracją. Nie tylko jest tam nieporównywalnie więcej...
Wyprawy do niemieckiej stolicy często kończą się frustracją. Nie tylko jest tam nieporównywalnie więcej czynników, które umilają życie konsumenta w nowoczesnej metropolii, ale w dodatku jest też dużo więcej świadomości, jak korzystać ze świata w sposób odpowiedzialny.

Kwiaciarnia w stylu eko

Kupując dzisiaj urodzinowy bukiet dla przyjaciółki złapałam się na myśli, że kompletnie nie znam źródła...
Kupując dzisiaj urodzinowy bukiet dla przyjaciółki złapałam się na myśli, że kompletnie nie znam źródła ich pochodzenia. Pierwszą reakcją była radość, że w ogóle o tym myślę. Drugą, niestety, refleksja, że eko-kwiaty w Polsce to wciąż rzadkość.

Wzory dla małych i dużych

Chcecie czegoś eko, co posłuży zarówno dorosłym, jak i dziecięcym fanom mody? Proszę bardzo! Trzy polskie...
Chcecie czegoś eko, co posłuży zarówno dorosłym, jak i dziecięcym fanom mody? Proszę bardzo! Trzy polskie sklepy projektują odpowiedzialne ubrania zadrukowane w ciekawe wzory.