Przejdź do treści

Grill i piwo – zdrowy duet?

Grill i piwo – zdrowy duet
Marynata z piwa podnosi walory zdrowotne grillowanego mięsa. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Wzdęty brzuch. Skąd się bierze i jak się go pozbyć?
Joga hormonalna – sposób na równowagę
Syrop z rabarbaru. Zdrowa alternatywa dla sklepowych napojów
Trenerka pokazuje, jak ćwiczyć na piłce fitness. Leży na plecach na piłce, ręce trzyma pod głową
Ćwiczenia na piłce dla wzmocnienia mięśni i kręgosłupa
Rozpieść się smacznym śniadaniem. Bezglutenowy omlet cesarski sprawdzi się w tej roli idealnie

Grillowanie, jak wiadomo, nie jest zdrowym sposobem obróbki mięsa. Podczas przypiekania i skapywania tłuszczu na żar uwalniają się rakotwórcze związki, które osiadają na mięsie. Naukowcy znaleźli sposób: marynata z piwa podnosi walory zdrowotne grillowanego mięsa!

Sezon grillowy rozpoczęty. W sklepach już wysypało podpałkami, workami z węglem, składanymi grillami. Sama radość! Ale czy ktokolwiek myśli o tym, że gdy soczyste mięsko smaży się na ruszcie, pięknie pachnie i wygląda, to powstają liczne rakotwórcze związki, jak na przykład policykliczne węglowodory aromatyczne, w skrócie PAH? Niestety… Jest ich tym więcej, im bardziej podgrzewamy mięso oraz im więcej tłuszczu ono zawiera. Związki uwalniają się podczas skapywania tłuszczu na żar, a następnie osiadają na mięsie.

W zmniejszeniu ilości szkodliwych substancji pomaga wcześniejsze marynowanie mięsa. Naukowcy z Uniwersytetu w Porto (Portugalia) proponują użyć w tym celu… piwa. Najlepiej ciemnego. Doświadczenie, które wykonali, polegało na przygotowaniu dwóch typów marynat. Jedna bazowała na jasnym pilznerze, druga natomiast zawierała piwo ciemne. Ten drugi rodzaj trunku ma więcej tzw. melanoidynów, związków o brązowej barwie, powstających z połączenia cukrów i aminokwasów. Melanoidyny mają właściwości przeciwutleniające, czyli dobre dla naszego organizmu – niszczą wolne rodniki (odpowiedzialne za degradację komórek ciała). Badacze przypuszczali, że ciemne piwo spowoduje uwolnienie mniejszej ilości szkodliwych PAH w trakcie grillowania. I tak się stało.

Niezamarynowane wcześniej steki miały 21 nanogramów PAH na gram mięsa, zamarynowane w pilznerze – 18 nanogramów , zaś te wprost z ciemnego piwa – 10 nanogramów, czyli ponad połowę mniej niż bez marynaty. Nie udało się całkowicie weliminować niechcianych związków, ale możemy sami wspomóc się bardzo prostymi sposobami. Lepiej położyć mięso na tacy lub folii – na żar będzie skapywać mniej tłuszczu. Dobrym pomysłem jest odsunięcie żaru na boki, mięso nie musi smażyć się bezpośrednio nad węglem. Niektórzy grillują mięso do granic smaku i wyglądu, niemal na czarno – to nie oznacza, że staje się ono zdrowsze, bo prawie cały tłuszcz się wytopił. Im bardziej przypalone, tym ma więcej PAH i innych rakotwórczych związków. Dobrze o tym pamiętać.

Zdrowego grillowania!

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

Na zielono - lody szpinakowe

Na zielono – pełne witamin lody szpinakowe

Miksujemy: koktajl na trawienie

Miksujemy koktajl na lepsze trawienie

Sałatkowy dream team: łosoś i kurkuma

Sałatkowy dream team: łosoś i kurkuma. Podniebienie oszaleje!

Zrób sobie synbiotyk i ciesz się zdrowiem jelit

Pad thai – zdrowy tajski fast food

Pad thai – zdrowy tajski fast food. Zrób sobie kulinarną wyprawę do Tajlandii

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

ryżowy pudding

Pudding z czarnego ryżu dla pięknej skóry. Idealny na późne, leniwe śniadanie

Wegański obiad? Czarna soczewica z pomidorami

Przepis na zdrowe brownie z superfoods

jedzenie w torebkach

Co każdy dietetyk chciałby, żebyś wiedziała o zdrowym odżywianiu

truskawki

Truskawka – bomba antyoksydantów, witaminy C i lider wśród najbardziej zanieczyszczonych owoców

Zdrowe śniadanie do szkoły: bananowo-kakaowe muffinki i chrupiące marchewki

Kiszone… rzodkiewki! W tej wersji smakują wyśmienicie

Tacos z brzoskwiniami i krewetkami

Przepis na tacos z brzoskwiniami i krewetkami. Wypróbuj i daj się porwać w egzotyczną podróż

owsianka z rabarbarem

Rabarbarowa owsianka. Zdrowe i pyszne śniadanie, które przygotujesz w 15 minut!

6 powodów, dla których warto jeść algi. W tych niepozornych glonach kryje się prawdziwa supermoc

Lodowa matcha – doda ci energii, zwiększy bystrość umysłu i jednocześnie zapewni wewnętrzny spokój

Szpinak – poznaj trzy przepisy z tym warzywem pełnym mocy

Przepis na trufle z quinoa. Taki deser to świetna przekąska w ciągu dnia

Weekendowy cheatmeal

Weekendowy cheatmeal. Jak się przygotować?

Ciasto jogurtowo-pistacjowe z rabarbarem. Idealny przepis na majowy weekend

Kiszone szparagi – prosto ze słoika przez cały rok!

Jedzenie na blacie

Największe błędy odchudzania. Rozmowa z dietetyczką Aliną Olczak

Superfoods - żywność nadzwyczajna!

Top 5 Superfoods – żywność nadzwyczajna!