Przejdź do treści

Groźne przetrenowanie

Groźne przetrenowanie
Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Witaminy i mikroelementy: sprawdź, jak powinno się je łączyć. Niewiedza może być niebezpieczna
Przesilenie wiosenne zmęczenie
Przesilenie wiosenne to nie fanaberia, tylko realny problem. Psycholog wyjaśnia, jak sobie z nim radzić
szklanka wody
Filtrujesz wodę? Pijesz niegazowaną czy tą z bąbelkami? A może „kranówkę”? O rodzajach wód porozmawialiśmy z lekarzem Krzysztofem Lachowskim
akcja jestem, badam się
„Jestem, badam się” – akcja, która ma przypominać kobietom o badaniach profilaktycznych
Jak wrócić do biegania po ciąży?
Jak wrócić do biegania po ciąży?

Trenujesz zaciekle, chcąc jak najszybciej osiągnąć upragnione rezultaty? Ćwiczysz codziennie i jesteś zdania, że regeneracja jest dla słabych? No, to uważaj. Przetrenowanie może być niebezpieczne!

To, że trening i odpowiednie żywienie idą w parze, pewnie już wesz. Systematyczna aktywność fizyczna i pełnowartościowe odżywianie to klucz do osiągnięcia zamierzonego celu. Zbyt częste i intensywne treningi przy niskiej i mało energetycznej diecie mogą wpływać niekorzystnie na zdrowie. Zdarza się to często osobom, które w błyskawicznym tempie pragną zrzucić kilka kilogramów i katują się długimi  treningami bez okresu regeneracji. Ale także tym, którzy pochłonęli totalnie bakcyla sportowego i dzień bez treningu uważają za stracony.

Poprzez takie zachowanie organizm poddawany jest dużej dawce stresu treningowego (niestety, ale trening jest czynnikiem stresującym dla naszego organizmu). Powiedzmy sobie szczerze – często dochodzi do tego także stres zawodowy. Długie i intensywne ćwiczenia mogą podwyższać kortyzol, który wpływa na produkcję energii – glukozy. To ona aktywuje do pracy insulinę, a ta z kolei blokuje uwalnianie kwasów tłuszczowych z komórek. To właśnie przez ten proces mimo wykonywania ciężkich treningów tkanka tłuszczowa i tak odkłada się w okolicy brzusznej (zresztą nie tylko).

Kolejną pułapką przy intensywnej aktywności fizycznej jest zbyt mała podaż kalorii w stosunku do faktycznego zapotrzebowania (wliczamy każdą wykonywaną aktywność fizyczną). W takiej sytuacji organizm często przestawia się na tryb oszczędzania i zamiast spalać kalorie na bieżąco, zaczyna je magazynować.

Kaloria kalorii nie jest równa. Ilość oraz jakość dostarczanego źródła energetycznego (węglowodany, tłuszcze) powinna być dobrana do czasu trwania wykonywanej aktywności oraz jej intensywności. Przy tym wszystkim nie wolno zapomnieć o białku (aminokwasy). To właśnie one są odpowiedzialne za „odbudowywanie” ciała, począwszy od mięśni, aż po serce i inne narządy wewnętrzne. Kiedy treningi wykonywane są ze zbyt dużą częstotliwością (na dodatek są intensywne), a żywienie nie jest dopracowane, niestety pojawia się także stan katabolizmu mięśniowego. Oznacza to, że masa ciała jest mniejsza, kiedy stajesz na wadze, ale ten spadek nie jest efektem spalonej tkanki tłuszczowej, tylko niestety mięśniowej. Organizm jest wówczas osłabiony, wolniej się regeneruje. Najgorzej, że następują wówczas różnego rodzaju wahania np. hormonalne – osłabienie tarczycy czy zaburzenia cyklu menstruacyjnego u kobiet.

Jeżeli jesteś osobą aktywną, a na co dzień doskwiera ci zmęczenie, ospałość i masz problem z pozbyciem się tkanki tłuszczowej, a wszystko to mimo naprawdę niezłego zasuwania, może warto przetestować krótsze treningi o zwiększonej intensywności? Polecamy także przypomnieć sobie, co znaczy regeneracja oraz jakościowo lepsze posiłki.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

drzemka

Drzemka dobra na wszystko. Dlaczego warto ją sobie uciąć i ile powinna trwać?

kobieta i mężczyzna

Czy aseksualność to wolność od seksu? Tłumaczy edukatorka seksualna Alicja Długołęcka

Mówią na ciebie „kobieta guma”, bo jesteś wygimnastykowana od dziecka? Skonsultuj się z fizjoterapeutą, to może być hipermobilność

Jak ćwiczyć mięśnie brzucha w ciąży?

Kobieta jest w gabinecie lekarskim, widac jej plecy. Na przeciwko siedzi młoda lekarka, która słucha pacjentki.

„Niektórzy pacjenci w sposób celowy zatajają informacje. Może chcą się przedstawić w lepszym świetle”. Skąd lekarz wie, że pacjent kłamie? Tłumaczy psycholog Milena Marczak

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”.

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką o kontuzjach

Książka "Feminist Fight Club"

Bądź fighterką, zawalcz o swoje miejsce w pracy! „Feminist Fight Club” – to książka dla każdej kobiety [RECENZJA]

Kobieta pracuje

Jak budować poczucie własnej wartości i nie być „tą gorszą” w korpo? Fragment książki „Feminist Fight Club”

Chcesz zacząć biegać? Oto 5 błędów, których powinnaś się wystrzegać

Ktoś cię skrzywdził i nie potrafisz o tym zapomnieć? Zamiast pielęgnować w sobie urazę, wybacz. Dla siebie!

Reklamy fast foodów mogą zostać zakazane w Wielkiej Brytanii. To plan walki z epidemią otyłości wśród dzieci. Brawo!

mama i córka

A ty, jako dorastająca dziewczyna, czego nie usłyszałaś od swojej mamy na temat cielesności, okresu czy seksu?

Jestem Niesamowita - Agnieszka Sienkiewicz, Ewelina Lisowska, Maxineczka

„Jestem niesamowita” – akcja pokazująca, że kobiety potrafią mówić o sobie w superlatywach

„Nie, nie spodziewasz się dziecka. To tylko ciąża spożywcza”. O dolegliwościach układu pokarmowego opowiada lekarka Małgorzata Ponikowska

Wyjdź ze swojej głowy! Ile razy myślałeś o osobie spotkanej w windzie, ale bałeś się odezwać? Spot reklamujący obuwie świetnie pokazuje, co tracimy będąc nieśmiałymi

Najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

5 ćwiczeń na poprawę krążenia

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Foch w związku jest mile widziany, ale nie dla ciebie

Dziecko w pracy? Nie ma problemu. Zobacz zdjęcia dzielnych mam, które godzą wychowanie dziecka z karierą

Jameela Jamil: To, jak społeczeństwo sprawiło, że nienawidzimy każdego kawałka naszych ciał, to zbrodnia

reklama budweiser

Kobieta w jeansach pijąca piwo z facetem, kobieta relaksująca się po pracy. Kultowa marka piwa zmieniła swoje seksistowskie reklamy

greta thunberg

„Jestem zaszczycona i bardzo wdzięczna”. 16-letnia Greta Thunberg nominowana do Pokojowej Nagrody Nobla

Screen z animacji kampanii Wciąż jestem tym, kim byłem

Mimo choroby „wciąż jestem tym, kim byłem”. Poruszająca kampania o dzieciach chorych na nowotwór