Przejdź do treści

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Zdjęcie: Zdjęcie: Marta Borowiec | Pass the Food
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta siedząca przy łóżku
Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem
babcia i wnuczka
Jak kobiety funkcjonują po menopauzie? Rozmawiamy z genetyczką prof. Moniką Puzianowską-Kuźnicką
uśmiechnięta dziewczyna
Pesymizm nie opłaca się. Podpowiadamy jak być optymistą!
Pierogi orkiszowe z kiszoną kapustą
Masz ochotę na pierogi? Spróbuj w zdrowszej wersji: orkiszowe z kiszoną kapustą
Kobieta siedząca z termoforem
„Zbyt dużo seksu, za mało soku z żurawiny”. Obalamy mity o zapaleniu pęcherza

Jabłka to nasze narodowe dobro, dostępne przez cały rok. Mają wielką moc. Skorzystaj z naszego przepisu na gryczane galette z jabłkami i kozim serem. Będzie pysznie i zdrowo.

„Ludzie dzielą się chyba tylko na tych, którzy lubią jabłka, i na tych, co nie znoszą jabłek” – pisał Marek Hłasko. No cóż, trochę tak jest. Polska jabłkami stoi, jabłka to nasz owoc narodowy i bardzo dobrze! W Anglii mawiają, że zjedzenie jednego jabłka dziennie uchroni nas przed wizytą u lekarza. Coś w tym musi być, bo jabłka to samo zdrowie. Warto je jeść szczególnie jesienią i zimą, gdy jest na nie sezon. Są bogatym źródłem witaminy C, a także potasu i składników mineralnych. Mówi się również, że są naszym sprzymierzeńcem w walce o gładką cerę i zgrabną kibić. Oczywiście najwięcej dobroci mają jabłka surowe i nieobrane, bo to w skórce znajduje się najwięcej błonnika i pektyn, które oczyszczają nasz układ pokarmowy. Dlatego starajmy się jeść jabłka ze skórką.

Pokochaj białe owoce i warzywa!

Gdy tylko jabłka pojawią się na straganie, od razu myślimy o szarlotce. Nic dziwnego, to przepyszne ciasto o wielu twarzach, ale zwykle dosyć kaloryczne. Spróbujmy więc czegoś nowego. Zamiast typowej szarlotki, niech będzie rustykalna i bezglutenowa tarta. Mąka gryczana nada wspaniały, orzechowy smak, który świetnie skomponuje się z kwaskowatymi jabłkami. Kozi ser nada tarcie gładkiej struktury, a miód to wszystko osłodzi. Jeśli tylko mamy taką możliwość, wybierajmy polskie odmiany jabłek. Do pieczenia świetnie sprawdzi się szara i złota reneta. Gotowi na galette? 

Gryczane galette z jabłkami i kozim serem

                                                                                   Zdjęcie: Marta Borowiec | Pass the Food

Gryczane galette z jabłkami i kozim serem – składniki na ciasto:

– 250 g mąki gryczanej
– 110 g schłodzonego masła
– 2 małe jajka
– 1 łyżka kwaśnej śmietany
– 1 łyżka cukru trzcinowego
– 1/2 łyżeczki soli morskiej

Gryczane galette z jabłkami i kozim serem – składniki na wierzch:

– 250 g sera koziego
– 100 g koziego twarożku
– 4 łyżki miodu spadziowego
– 5 średnich, kwaskowatych jabłek
– dwie garści orzechów włoskich
– świeży tymianek

Gryczane galette z jabłkami i kozim serem – przygotowanie

Mąkę gryczaną przesiej przez sito na blat, wmieszaj cukier i sól. Dodaj masło pokrojone w kostkę i rozetrzyj między palcami z mąką. Następnie dodaj jajka ze śmietaną i zagnieć elastyczne ciasto. W razie potrzeby dosyp jeszcze trochę mąki. Uformuj płaski, gruby placek, owiń go folią spożywczą i schowaj do lodówki na 60 minut.

Piekarnik nastaw na 180 st. C.

 

Ser kozi wraz z twarożkiem przełóż do miski, dodaj płynny miód i dokładnie wymieszaj. Jabłka umyj pod bieżącą wodą, przekrój na ćwiartki, wytnij gniazda nasienne i pokrój w plasterki o grubości około 2 milimetrów. Orzechy posiekaj i podpraż na gorącej patelni. Blat posyp mąką, wyciągnij ciasto z lodówki i rozwałkuj je na placek o grubości około 0,5 cm i średnicy 30 cm. Ciasto przełóż na dużą blachę wyłożoną papierem do pieczenia. Wierzch posmaruj warstwą koziego sera, zostawiając około 5 cm wolnego brzegu. Ser posyp uprażonymi orzechami, na wierzchu ułóż plasterki jabłek. Na koniec dodaj listki świeżego tymianku. Brzegi ciasta zawijaj do środka na zakładkę, nie musisz walczyć o estetykę. Następnie brzeg posmaruj jajkiem roztrzepanym z mlekiem. Piecz przez około 40 minut, aż brzegi się zrumienią.

Przed podaniem skrop tartę miodem i udekoruj gałązkami świeżego tymianku.

Marta Borowiec – przede wszystkim pasjonatka fotografii, później entuzjastka dobrej kuchni. Na Pass the Food dzieli się prostymi przepisami i estetycznym spojrzeniem na jedzenie. Bo jedzenie to forma udomowionej sztuki. Dużo czyta, sporo fotografuje, a odkąd ma jamnika, już nic nie jest takie samo…

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

Pomysł na małże

Masz ochotę na makaron? Spróbuj małży w towarzystwie koperku i białego wina

Bananowy sernik na zimno

Bananowy nie-sernik na zimno. Pyszny deser bez pieczenia

Mocno czekoladowe brownie z batatów i awokado – moc witamin i składników mineralnych

ryż i mango deser

Ryż kokosowy z mango. Pomysł na śniadanie idealne

Pasztet z czarnej fasoli. Jest o wiele mniej kaloryczny niż klasyczny mięsny

Gulasz vege to jest to!

Wegański gulasz na trzy sposoby. Wypróbuj przepisy od Kasi Bem

zupa rzodkiewkowa

Wiosenna zupa rzodkiewkowa. Róż na talerzu? Brzmi przepysznie

Wegańska sałatka z papają

Wegańska sałatka z papają. Orient na wyciągnięcie ręki!

Słodkie i zdrowe: pancakes z herbatą matcha

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem. Pomysł na proste i smaczne śniadanie do pracy

Pieczone awokado z ostrą nutą. Wsadź do piekarnika dalekiego kuzyna popularnej gruszki!

Wiosenna pasta kanapkowa

Przepis na wiosenną pastę kanapkową. W roli głównej zielona nowalijka!

Miksujemy: koktajl na dobry sen

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym w towarzystwie chipsa z szynki. Masz ochotę?

Sałatka owsiana z gruszką, kurczakiem i awokado – idealna na koniec zimy

Kurkuma – królowa alternatywnej medycyny indyjskiej. Spróbuj jej w połączeniu z polskimi warzywami

Superduet: topinambur z komosą ryżową

Superduet: topinambur z komosą ryżową. Skomplikowanie tylko brzmi

Makrela – tym razem pieczona

Skuś się na królową wśród ryb! Pieczona makrela z ziołowym aromatycznym kuskusem

W marcu króluje cebula dymka. Poznaj przepis na świetną zupę z dymką w roli głównej

pęczek rzodkiewki

Rzodkiewka – nie tylko do kanapki. Propozycja na obiad z tym warzywem w roli głównej

Waniliowy budyń z pietruszki

Słodka wariacja na deser – waniliowy budyń z pietruszki. Zdrowy, bo domowy!

Masz ochotę na burgera? Spróbuj pieczarkowego

Kasza jaglana z granatem

Potrzebujesz pełnej miski energii? Mamy na to sposób – pyszną jaglankę z granatem