Przejdź do treści

Hat-trick na stres

Hat-trick na stres
Zestaw na stres, ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
surfująca dziewczyna
Światowa Liga Surferów wprowadziła takie same stawki dla kobiet i mężczyzn
Kampania Fundacji Arena i Świat
Wspaniałe bohaterki w kampanii „Badaj się i żyj pełną piersią. Nie daj się rakowi”
Agnieszka Hyży o macierzyństwie: wszystkie jedziemy na tym samym wózku!
Michał Lipa o dodatkowych kilogramach w ciąży. Ile może przytyć ciężarna?
Fryzjerka znalazła dziwną plamkę na jej głowie. Okazało się, że po 13 latach ma nawrót raka

Ryby, sport i sen – to skuteczny potrójny zestaw na stres. Stresu nie zlikwidujemy, ale wiemy, jak załagodzić jego negatywne skutki. A jest o co walczyć, bo cenę płacimy bardzo wysoką.

Stresujesz się, odkąd otworzysz tylko oczy. Jadąc do pracy… bo korki, bo ciasno w tramwaju, bo pociąg miał za mało wagonów. Potem kolejny stres w pracy i na koniec jeszcze w domu. Ten stres Cię zabija! Od tego grozi zawał serca, jak nic. A oprócz tego infekcje (osłabiona odporność), cukrzyca (podjadanie w stresie), reumatoidalne zapalenie stawów (stres wyzwala objawy autoimmunologiczne, czyli układ odpornościowy zaczyna wytwarzać ciała niszczące własne tkanki). I wiele innych objawów ubocznych, ale nie o tym tu mowa.

The American Heart Association, zdając sobie sprawę z powszechności stresu, zaleca jeść po prostu rybę. Przynajmniej dwie porcje tygodniowo. Chodzi o dostarczenie organizmowi kwasów omega 3, które chronią serce przed negatywnym działaniem stresu. Potwierdzają to badania pod kierunkiem Jasona R. Cartera z Michigan Technological University. Wykazały, że osoby, które przyjmowały suplementy z kwasem omega 3 już po miesiącu osiągnęły lepsze wyniki ciśnienia krwi i pracy serca w porównaniu z grupą osób nieprzyjmującą tej substancji.

Aktywność fizyczna, w dowolnej formie, dostarcza do mózgu związki, które zwalczają negatywne działanie stresu. Naukowcy są zgodni, że uprawianie sportu idzie w parze z rzadszymi zachorowaniami na depresję i mniejszą skłonnością do agresji. Najpopularniejsza teoria mówi o endorfinach, które wydzielają się pod wpływem wysiłku i dają poczucie zadowolenia. Ale część badaczy skłania się ku teorii, że to noradrenalina, produkowana podczas aktywności, skuteczniej zabezpiecza przed stresem. Co zaskakujące, noradrenalina sama jest związkiem produkowanym przez organizm właśnie pod wpływem stresu.

Winny temu, że jesteś podatniejszy na stres, może być niedobór snu. Zmęczenie osłabia zdolność radzenia sobie ze stresem. Anxiety and Depression Association of America (ADAA) opracowała listę wskazówek na dobry sen. Spróbuj zastosować się do tych porad, a stres weźmiesz na klatę!

– Zarezerwuj 7-9 godzin na nieprzerwany sen
– Naucz się regularnie zasypiać
– Przed spaniem unikaj TV i komputera oraz płacenia rachunków
– Unikaj też kawy i nikotyny w godzinach wieczornych
– Upewnij się, że w sypialni jest chłodno, ciemno i cicho
– Nie pracuj w sypialni – to miejsce relaksu
– Zmartwienia postaraj się zostawić za drzwiami
– Ćwicz regularnie, ale nie przed samym snem
– Kładź się do łóżka, gdy jesteś już zmęczony
– Nie patrz na zegarek

Kochani, śpimy, jemy rybę i ćwiczymy. I nie stresujemy się!

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Dlaczego nie czytam regularnie wiadomości?

8 sposobów na obniżenie kortyzolu

Milenialsi nie tak zdrowi jak rodzice

Adaptogeny w obliczu czynników stresogennych

6 skutecznych sposobów na stres

Dlaczego warto iść na masaż?

Dlaczego warto iść na masaż?

Co może boleć ze stresu?

Stres działa jak śmieciowe jedzenie

Chorzy ze stresu

14 skutecznych sposobów na stres

Jak stres wpływa na twoje ciało?

Bakterie jelitowe mieszają w emocjach