Przejdź do treści

Hipoalgezja – poznaj ten stan

Hipoalgezja – poznaj ten stan
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
doktor michał lipa przodem
Czy USG jest bezpieczne?
Meghan Markle jest w ciąży. Poinformował Pałac Kensington
Marta Frej dla Hello Zdrowie!
smutna kobieta
Czy kobiecy gniew może być zdrowy?
trójka niemowlaków na łóżku
Mama trojaczek zawiedziona swoim poporodowym brzuchem

Hipoalgezja to zmniejszone odczuwanie bólu, które każdy z nas może w sobie wykształcić. Jesteśmy w stanie nie tylko zwiększać swoją tolerancję na ból, ale też przy okazji schudnąć, czuć się lepiej i atrakcyjniej. Poznajcie receptę na większą wytrzymałość organizmu.  

Słyszałam, że gdy kobieta jest aktywna w ciąży, to lepiej toleruje bóle porodowe. Coś jest na rzeczy, bo jak pokazują nowe badania, ćwicząc, zwiększamy wytrzymałość organizmu na różnego rodzaju dolegliwości bólowe. Wiele osób, całkiem niesłusznie, boi się ćwiczyć, gdy bolą mięśnie czy stawy. Choć czasem faktycznie nadmierny wysiłek jest niewskazany, to jednak w wielu przypadkach sport może pomóc przezwyciężyć słabości organizmu. Nawet gdy boli chronicznie. Intensywny wysiłek tłumi ból. Gdy mięśnie bolą podczas długotrwałego treningu, wówczas ciało uwalnia naturalne opiaty, w tym endorfiny, które działają łagodząco. Ten efekt ma swoją fachową nazwę. To hipoalgezja. Rozpoczyna się w trakcie wysiłku i utrzymuje się do pół godziny po nim.

Do tej pory nie było wiadomo, czy taki stan można osiągnąć na dłużej oraz czy wykonując mniej intensywne ćwiczenia, także damy radę podnieść swój próg bólu. To właśnie sprawdzali badacze z Sydney. Nie obyło się bez bolesnych eksperymentów…

Kilkudziesięciu uczestników podzielono na dwie grupy. Wykorzystując opaskę uciskową, zwiększano nacisk na ramię do momentu, aż badani odczuli ból i wtedy ściskali czujnik w dłoni tak długo, jak długo byli w stanie znieść nieprzyjemne doznania. W ten sposób określono próg bólu każdej osoby. Następnie, jedna grupa badanych miała za zadanie jeździć na rowerze stacjonarnym 30 minut 3 razy w tygodniu, przez półtora miesiąca. Pozostali nie zmienili swoich nawyków. Po zakończeniu testu znów zbadano tolerancję bólu każdej osoby. Jak nietrudno się domyślić, osoby, które nie ćwiczyły, reagowały tak samo na kolejny test bólowy. Pozostali wykształcili większą wytrzymałość.

Naukowcy nie wytłumaczyli, co fizjologicznie jest za to odpowiedzialne. Za to zwrócili uwagę na aspekt psychologiczny. Ich zdaniem ćwiczenia zmniejszyły strach przed bólem i to mogło wpłynąć na wynik. To dobra informacja szczególnie dla osób cierpiących na chroniczne bóle. Takie osoby często obawiają się ruchu, bo sądzą, że to zwiększy dyskomfort. Wcale nie musi tak być. Jedno z norweskich badań, w którym brały udział kobiety 65+, wykazało, że częstość występowania chronicznych bólów była nawet o 38 proc. mniejsza u ćwiczących w porównaniu z „kanapowcami”.

Dlatego ćwiczmy nie tylko po to, by schudnąć albo dla lepszego samopoczucia, ale również po to, by organizm lepiej radził sobie ze słabościami!

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Mięśnie brzucha mają swoje zasady

Ból mięśni – fakty i mity

Gdy bolą mięśnie

Leczenie ruchem

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko

Ćwicz kręgosłup - to proste!

Ćwicz kręgosłup – to proste!

Dietetyczne sposoby na ból mięśni po wysiłku

Dietetyczne sposoby na ból mięśni po wysiłku

Bolą mięśnie? To nie "zakwasy"!

Bolą mięśnie? To nie „zakwasy”!

Roller, czyli masaż dla sportowca

Roller, czyli masaż dla sportowca

Zakwasy - pomocy!

Zakwasy – pomocy!

Angelina Jolie najpierw szokowała, teraz ratuje życie

Strach przed bólem gorszy niż ból

Strach przed bólem gorszy niż ból

6 badań, dzięki którym diagnozujemy nowotwory