Przejdź do treści

Interwały – fitnessowy must have

Interwały – fitnessowy must have
Fot. Alina Gajdamowicz
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kolejna ważna akcja trenerki Marty Stoberskiej
„Z niedoskonałościami możesz być zdrowa i sprawna”. Kolejna ważna akcja trenerki Marty Stoberskiej
Edukacja seksualna / rawpixel
Matka Lekarka o (braku) edukacji seksualnej: „W pracy przekonałam się, że wciąż wszystko jest jednym wielkim tematem tabu”
Extreme hunger - co to jest i czym różni się od kompulsywnego jedzenia? Wyjaśnia psychodietetyczka
Extreme hunger – co to jest i czym różni się od kompulsywnego jedzenia? Wyjaśnia psychodietetyczka
Produkty, których nie należy jeść przed snem / istock
Produkty, których nie powinniśmy jeść przed snem
Jak upiec chleb bezglutenowy? Sprawdzony przepis na chleb bez glutenu

Teraz interwały uprawia prawie każdy: biegacze, rowerzyści, miłośnicy fitnessu i CrossFitu. I dobrze! Myślisz, że robią to, bo to modne? Nie. Bo to skuteczne!

Interwały, interwały… pewnie i wy słyszycie o nich coraz częściej. Przez długi czas toczyła się nawet zażarta dyskusja, czy chcąc spalić tkankę tłuszczową, stawiać na aeroby, czy interwały właśnie. Ja wybieram to drugie. Jestem ich wielką fanką! Bo oprócz spalania tłuszczyku niosą ze sobą wiele innych korzyści.

Zacznijmy jednak od początku. Czym w ogóle są interwały i o co w nich chodzi?

Trening interwałowy polega na tym, że na zmianę ćwiczy się z wyższą i niższą intensywnością. Wiele osób uważa, że to rodzaj wysiłku zarezerwowany tylko dla zaawansowanych, ale to nieprawda! Interwały może stosować każdy: wystarczy tylko odpowiednio dobrać intensywność i oczywiście nauczyć się wykonywania ćwiczeń poprawnie technicznie. Weźmy za przykład bieganie: Początkujący może na zmianę maszerować i truchtać, a zaawansowany – biec średnim tempem i sprintem.
W treningach fitnessowych z reguły miesza się ćwiczenia typu cardio, w których robimy wszystko bardzo intensywnie, z ćwiczeniami izometrycznymi i siłowymi, w których odrobinę spowalniamy tempo. Istotne jest to, żeby się nie zatrzymywać, albo żeby przerwy miedzy poszczególnymi ćwiczeniami wynosiły nie więcej niż 10-20 sekund. Nie martwcie się, interwały nie trwają zwykle dłużej niż 20 minut. Ale skuteczny trening interwałowy można zrobić nawet w 8 minut. Ba! W 5 minut. Więc kolejny plus za oszczędność czasu. To od nas zależy, ile spalimy kalorii. Im więcej z siebie damy i im bardziej podkręcimy intensywność, tym spalanie będzie lepsze. I teraz ciekawostka – podczas 20 minut interwałów możemy spalić tyle samo kalorii, co podczas jednogodzinnego biegu w stałym tempie lub godzinnej lekcji aerobiku w stałym, średnim tempie. Zainteresowani? Tak myślałam! Już wyjaśniam. Dzieje się tak dlatego, że ciało jest zmuszone do znacznie większego wysiłku niż podczas treningu w stałym tempie (np. aerobowym). Dodatkowym plusem jest to, że pobudzi cię energetycznie. Tuż po skończeniu ćwiczeń czujesz, że góry możesz przenosić. To sprawka endorfin, które podczas interwałów wydzielają się bardzo intensywnie.

Wielką zaletą jest także szybsze, niż w przypadku treningu aerobowego, budowanie kondycji i wytrzymałości. Wszystko dlatego, że uczymy ciało pracować w warunkach niedostatku tlenu.

No i wreszcie docieramy do wątku metabolizmu. Wszyscy trenujący interwały doskonale wiedzą, jak podkręcają przemianę materii. Mało tego! Jest to jedna z niewielu form treningowych, która podkręca metabolizm nawet do 24h po zakończeniu treningu, a nie tylko na czas trwania wysiłku i tuż po jego zakończeniu. Wiem, co mówię, bo od długiego czasu stosuję interwały, wplatam je do moich programów treningowych i widzę, jakie to przynosi efekty u moich „podopiecznych”.

Mam nadzieję, że już wkrótce wraz z zespołem Hellozdrowie.pl uda nam się nakręcić domowy trening interwałowy dla was!

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Bieganie sprawi, że twoje ciało będzie umięśnione? A może wręcz przeciwnie?

5 rzeczy, które powinnaś zrobić tuż po treningu

Ćwiczenia na biceps - domowe i na siłowni, dla dziewczyn i chłopaków

Ćwiczenia na biceps – domowe i na siłowni, dla dziewczyn i chłopaków

Ćwiczenia na klatkę piersiową

Ćwiczenia na klatkę piersiową dla dziewczyn. W domu i na siłowni

trening

Trening funkcjonalny – na czym polega i jakie efekty przynosi?

Bolą mięśnie? To nie "zakwasy"!

Bolą mięśnie? To nie „zakwasy”! Poznaj prawdziwą przyczynę bólu mięśni po treningu

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Fizjoterapeuta tłumaczy, jak ćwiczyć, nie wychodząc z domu. Wałek, krzesło, dywan i kanapa to wszystko, czego potrzebujesz

Jak ćwiczyć, nie wychodząc z domu? „Wałek, krzesło, dywan i kanapa to wszystko, czego potrzebujesz” – mówi fizjoterapeuta Mateusz Mróz

Martwy ciąg – ćwiczenie mistrz!

Martwy ciąg – ćwiczenie mistrz! I wcale nie jest tylko dla facetów

4 powody, dla których należy zrezygnować z treningu

4 powody, dla których należy zrezygnować z treningu

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Sport na świeżym powietrzu w maseczce? Pulmonolog mówi, jaki to ma wpływ na nasze zdrowie

Sport na świeżym powietrzu w maseczce? Pulmonolog mówi, jaki to ma wpływ na nasze zdrowie

Trening, który cofa czas. Naukowcy potwierdzają jego skuteczność!

Trening, który cofa czas. Naukowcy potwierdzają jego skuteczność!

Wielkanoc w wersji fit. Podpowiadamy, jak nie stracić zdrowych nawyków w święta

Wielkanoc w wersji fit. Podpowiadamy, jak nie stracić zdrowych nawyków w święta

Jak zrobić szpagat?

Jak dobrze się przygotować, by zrobić szpagat? Podpowiada Kasia Bigos

Przełam się

Nie daj się i przełam się! Co zrobić, kiedy nie widać efektów ćwiczeń i diety?

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

Bieganie na czczo

Poranny trening na czczo – spalacz tłuszczu?

Ćwiczenia w podporze: 5-minutowy trening

Ćwiczenia w podporze. To tylko 5-minutowy trening a twój kręgosłup poczuje znaczną różnicę!

Biegaczu, doceń wykroki

Biegaczu, doceń wykroki i popraw technikę i styl biegu

„Staram się pokazać, że bycie fit może być proste i ludzkie – można jeść czekoladę i jednocześnie być w formie” – mówi trenerka Marta Hennig

owsianka

Co jeść przed i po treningu?

gruba kobiet na zajęciach fitness, zdjęcie z góry

Zajęcia fitness – jak się w tym połapać? Tłumaczy Kasia Bigos

kobieta na bieżni

Alergia sezonowa – nie jesteś skazana na siłownię. Oto kilka wskazówek

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę