Przejdź do treści

Interwały – fitnessowy must have

Interwały – fitnessowy must have
Fot. Alina Gajdamowicz
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
gettyimages
Jak pozbyć się cellulitu? Kosmetolożka zdradziła swój sekret
istockphoto.com
„Gdy kobieta pokazuje światu spoconą pachę to przeważnie jest to nieestetyczne” – dwie aktywistki poruszyły ważny temat
istockphoto.com
Domowa piekarnia – dwa przepisy na chleb, który zrobisz sama w domu!
istockphoto.com
Jak polubić swoją pracę?
Nie uciekaj od smutku

Teraz interwały uprawia prawie każdy: biegacze, rowerzyści, miłośnicy fitnessu i CrossFitu. I dobrze! Myślisz, że robią to, bo to modne? Nie. Bo to skuteczne!

Interwały, interwały… pewnie i wy słyszycie o nich coraz częściej. Przez długi czas toczyła się nawet zażarta dyskusja, czy chcąc spalić tkankę tłuszczową, stawiać na aeroby, czy interwały właśnie. Ja wybieram to drugie. Jestem ich wielką fanką! Bo oprócz spalania tłuszczyku niosą ze sobą wiele innych korzyści.

Zacznijmy jednak od początku. Czym w ogóle są interwały i o co w nich chodzi?

Trening interwałowy polega na tym, że na zmianę ćwiczy się z wyższą i niższą intensywnością. Wiele osób uważa, że to rodzaj wysiłku zarezerwowany tylko dla zaawansowanych, ale to nieprawda! Interwały może stosować każdy: wystarczy tylko odpowiednio dobrać intensywność i oczywiście nauczyć się wykonywania ćwiczeń poprawnie technicznie. Weźmy za przykład bieganie: Początkujący może na zmianę maszerować i truchtać, a zaawansowany – biec średnim tempem i sprintem.
W treningach fitnessowych z reguły miesza się ćwiczenia typu cardio, w których robimy wszystko bardzo intensywnie, z ćwiczeniami izometrycznymi i siłowymi, w których odrobinę spowalniamy tempo. Istotne jest to, żeby się nie zatrzymywać, albo żeby przerwy miedzy poszczególnymi ćwiczeniami wynosiły nie więcej niż 10-20 sekund. Nie martwcie się, interwały nie trwają zwykle dłużej niż 20 minut. Ale skuteczny trening interwałowy można zrobić nawet w 8 minut. Ba! W 5 minut. Więc kolejny plus za oszczędność czasu. To od nas zależy, ile spalimy kalorii. Im więcej z siebie damy i im bardziej podkręcimy intensywność, tym spalanie będzie lepsze. I teraz ciekawostka – podczas 20 minut interwałów możemy spalić tyle samo kalorii, co podczas jednogodzinnego biegu w stałym tempie lub godzinnej lekcji aerobiku w stałym, średnim tempie. Zainteresowani? Tak myślałam! Już wyjaśniam. Dzieje się tak dlatego, że ciało jest zmuszone do znacznie większego wysiłku niż podczas treningu w stałym tempie (np. aerobowym). Dodatkowym plusem jest to, że pobudzi cię energetycznie. Tuż po skończeniu ćwiczeń czujesz, że góry możesz przenosić. To sprawka endorfin, które podczas interwałów wydzielają się bardzo intensywnie.

Wielką zaletą jest także szybsze, niż w przypadku treningu aerobowego, budowanie kondycji i wytrzymałości. Wszystko dlatego, że uczymy ciało pracować w warunkach niedostatku tlenu.

No i wreszcie docieramy do wątku metabolizmu. Wszyscy trenujący interwały doskonale wiedzą, jak podkręcają przemianę materii. Mało tego! Jest to jedna z niewielu form treningowych, która podkręca metabolizm nawet do 24h po zakończeniu treningu, a nie tylko na czas trwania wysiłku i tuż po jego zakończeniu. Wiem, co mówię, bo od długiego czasu stosuję interwały, wplatam je do moich programów treningowych i widzę, jakie to przynosi efekty u moich „podopiecznych”.

Mam nadzieję, że już wkrótce wraz z zespołem Hellozdrowie.pl uda nam się nakręcić domowy trening interwałowy dla was!

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Nie garb się

Nie garb się! Jak skutecznie gimnastykować kręgosłup?

„Dziękuję Bogu, że tak się to skończyło, że nie mam kawałka stopy. Inaczej pewnie bym się nie ogarnęła” – mówi Michalina Wesołowska. Pięć lat temu powiedzieli jej, że będzie miała problemy z chodzeniem, dziś… tańczy twerk

Trening na schodach

Bieganie po schodach – zwiększa kondycję i wydajność organizmu

Kiedy bolą kolana

Bolą cię kolana podczas treningu? Oto kilka sposobów aby zapobiegać problemom

Fit Matka Wariatka

Agresja i fałszywa troska na profilu znanej trenerki. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Treningi podczas upałów. O tym nie możesz zapomnieć!

9 sposobów na zdrowe stawy biegacza

Biegasz? Sprawdź, jak to robić, aby nie ucierpiały twoje stawy

Jak biegać długo i szczęśliwie – radzi ekspert

Gdzie trenować zamiast siłowni?

Maraton – jak się przygotować, by odnieść sukces?

Pierwsza pomoc po ukąszeniu kleszcza. Czy wiesz jak się uchronić przed boreliozą?

kobieta rozciąga się

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

Kobieta ćwiczy na bieżni, na siłowni, patrząc na zegarek. Za nią jest duże okno.

Nie nudź się na bieżni! Skorzystaj z naszych propozycji, aby trening nie był monotonny

Ćwicz jak Jane Fonda

Ćwicz jak Jane Fonda. Fitness w atmosferze lat 80. to świetny pomysł na babski wieczór

bieganie

Po wielkanocnym biesiadowaniu trzeba spalić nadmiar kalorii. Podpowiadamy, jak biegać, aby chudnąć

Wielkanoc w wersji fit

Wielkanoc w wersji fit, czyli jak nie przytyć w święta

7 ćwiczeń, które odmienią twój trening

7 ćwiczeń, które odmienią twój trening

Jak wrócić do biegania po ciąży?

Jak wrócić do biegania po ciąży?

Chcesz zacząć biegać? Oto 5 błędów, których powinnaś się wystrzegać

5 ćwiczeń, które każdy biegacz musi znać

Oto ćwiczenia, dzięki którym bieganie będzie przyjemniejsze i bardziej efektywne

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz się oderwać od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze?

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze dla obu stron? Oto kilka cennych rad

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

Bezpieczne bieganie zimą