Przejdź do treści

Interwały – postaw na Tabatę

Interwały – postaw na Tabatę
Interwały - Tabata/fot. Shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Amy Schumer w czerwonej sukience pozuje na ściance
Amy Schumer w szpitalu. Aktorka cierpi na ciążowe dolegliwości
kobieta, mężczyzna, czwórka dzieci
„Matczyna emerytura” później niż zakładano
Kobieta w aptece rozmawia z farmaceutą
Szczepienia w aptekach? Co na to krajowy konsultant?
Kobieta trzyma w ręku e-papierosa
E-papierosy mają szkodliwy wpływ na układ oddechowy
Anja Rubik na spotkaniu z mediami
Anja Rubik popiera akcję #ThisIsNotConsent

Interwały, a właściwie bardzo skuteczne interwały, nie muszą trwać długo. Czy wiesz, że 4 minuty dziennie mogą sprawić cuda z twoim ciałem? Poprawią wydolność, kondycję, wytrzymałość, przyspieszą metabolizm i wzmocnią. Poznaj Tabatę!

Nazwa Tabata wywodzi się od nazwiska pochodzącego z Japonii dr. Izumi Tabaty, współpracującego z olimpijczykami. Pracujący w National Institute of Fitness and Sports w Tokio Japończyk opracował metodę 4-minutowego treningu, który stosowany regularnie daje naprawdę spektakularne efekty. Wszystko dzięki metodzie interwałowej i odpowiedniemu doborowi ćwiczeń. Interwały w postaci Tabaty są przeznaczone zarówno dla zawodowców, jak i amatorów.

Myślisz, że 4 minuty to bułka z masłem? Mylisz się! Tyle czasu wystarczy, by dać ci w kość. Najlepsze jest to, że takie interwały możesz wykonać w domu. Sprzęt nie jest niezbędny. Musisz jedynie wybrać ćwiczenia wielostawowe, czyli takie, które angażują do pracy jak największą ilość mięśni i stawów. Potem przez 20 sekund wykonujesz jak najszybciej tyle powtórzeń, ile tylko ci się uda. Jeden warunek – przez te kilkadziesiąt sekund masz dać z siebie wszystko. Potem odpoczywasz, ale tylko 10 sekund. Dłuższa przerwa powoduje, iż nieprawidłowo wykonujesz trening. Całość powtarzasz ośmiokrotnie. Interwały w postaci Tabaty jednocześnie rozwijają wydolność tlenową i beztlenową. Ćwiczenie przyspiesza również metabolizm i wykonywane dwa lub trzy razy w tygodniu pozwala utrzymać go na wysokim poziomie przez okres prowadzenia ćwiczeń.

Jakie ćwiczenia wybrać?

– padnij powstań z podskokiem (burpees),

– przysiady zwykłe z wymachem rąk, przysiady z wyskokiem i klaśnięciem, przysiady ze sztangą trzymaną z przodu, przysiady z hantlami,

– kettle swing,

– przysiad z położeniem dłoni na ziemi i wyskok do pozycji podporu przodem i powrót do przysiadu,

–  unoszenie nóg do klatki w zwisie na drążku,

– podciąganie.

Przed rozpoczęciem – koniecznie rozgrzewka!

Każdy, kto trenował według zaleceń Tabaty, zdaje sobie sprawę, że to trening szalenie intensywny i ciężki, a 4 minuty często dłużą się w nieskończoność. Jedno jest jednak pewne – na te interwały warto postawić.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Kobieta wykonuje ćwiczenia na ból kręgosłupa

Skuteczne ćwiczenia na ból kręgosłupa

Kasia Bigos o przepuklinie pępkowej. „Po ciąży pępek nie wrócił do dawnego kształtu”

Mężczyzna wykonuje ćwiczenia na rwę kulszową

Rwa kulszowa, udowa. Specjalistyczna rehabilitacja i ćwiczenia w domu pomogą zwalczyć uporczywy ból

Kobieta wykonuje ćwiczenia na zespół cieśni nadgarstka

Zespół cieśni nadgarstka – jakie ćwiczenia są skuteczne? Rehabilitacja nadgarstka

Kobieta z dyskopatią lędźwiową wykonuje ćwiczenia

Dyskopatia lędźwiowa – bezpieczne i skuteczne ćwiczenia na ból kręgosłupa

Mięśnie Kegla – gimnastyka wskazana!

Mięśnie Kegla – jak ćwiczyć?

Jedzenie dla kształtów

Trenować przed czy po posiłku?

Obsesja na punkcie wagi?

Magia naturalnego oddechu

Ćwiczysz? Pamiętaj o witaminach!

Ćwiczysz? Pamiętaj o witaminach!

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?