Przejdź do treści

Jabłka z niespodzianką. Nasz narodowy owoc w nietypowym wydaniu

Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Jak wzmocnić odporność przed sezonem infekcyjnym? Wyjaśnia farmaceutka, Zofia Winczewska
pexels.com
5 faktów o odczulaniu
bananowe ciasteczka owsiane
Bananowe ciasteczka owsiane. Pyszności na drugie śniadanie
Masz niedobór żelaza? Nie zapomnij o najważniejszych zasadach jego suplementacji
Ciasto na pizzę – zdrowe, bo razowe
Ciasto na pizzę – zdrowe, bo razowe

Najlepsze są na surowo – pewnie. Ale jabłka zapiekane z pysznym nadzieniem z pęczaku, grzybów, orzechów i innych dodatków na bank podbiją wasze podniebienia!

Jabłka – pozornie doceniany nasz narodowy skarb. Jednak czy rzeczywiście doceniamy je na co dzień? Z pewnością warto po nie sięgać nawet częściej niż raz dziennie ponieważ są to niezwykle bogate we wszelkie dobra owoce. Najlepiej jeść je ze skórką, która zawiera solidną dawkę pektyn, które usuwają toksyny (wiążą nawet niektóre metale ciężkie), regulują trawienie i dobrze wpływają na florę bakteryjną jelit, która jest kluczowa dla naszej odporności.

 

Szpinakowa sałatka z pomarańczą

Właściwości te wzmacnia także błonnik, którego w jabłkach nie brakuje. Bogate w witaminę C – tak potrzebną o każdej porze – odkwaszają organizm dzięki zasadowym solom mineralnym, wzmacniają wątrobę i układ nerwowy. Mają także potas i żelazo. Witamina PP i krzem w nich zawarte mają świetny wpływ na wygląd skóry. Polifenole natomiast zapobiegają nowotworom, szczególnie jelita grubego. A przy tym wszystkim jabłka są niskokaloryczne. Warto chrupać je na surowo, ale gdybyście mieli ochotę na odmianę – jabłka zapiekane z nadzieniem z pęczaku, grzybów i orzechów smakują odlotowo!

Jabłka nadziewane pęczakiem

Zdjęcie: Magdalena Cielenga-Wiaterek | www.zielenina.blogspot.com

Jabłka nadziewane pęczakiem – składniki (na 8 sztuk – 4 porcje):

– 8 dużych jabłek
– 1 szklanka pęczaku
– 2 pory
– 50 g suszonych grzybów
– ½ szklanki orzechów włoskich (po wyłuskaniu)
– ½ pęczka natki pietruszki
– 1 łyżka świeżego rozmarynu
– 1 łyżka świeżego majeranku
– 4 szklanki bulionu (najlepiej niesolonego)
– 2 łyżki oleju
– 1 łyżeczka soli
– ½ łyżeczki gałki muszkatołowej
– ½ łyżeczki kurkumy
– ½ łyżeczki wędzonej papryki
– ½ łyżeczki pieprzu Cayenne

Jabłka nadziewane pęczakiem – przygotowanie:

Pęczak płuczemy, zalewamy bulionem, dodajemy pokrojone suszone grzyby, gotujemy do miękkości – około 40 minut, odcedzamy, gdy jest taka potrzeba.

Bruschetta z bobem i suszonymi pomidorami

Z porów usuwamy brzydkie, zewnętrzne liście, kroimy je na pół i dokładnie płuczemy. Kroimy w cienkie półplasterki. Na dużej patelni rozgrzewamy olej, dodajmy pory. Wsypujemy sól, smażymy pory, aż zmiękną.

Z jabłek odcinamy wierzch, wydrążamy ostrożnie środek, pozostawiając ścianki grubości około 1 cm – dobrze sprawdza się metalowa łyżka do lodów. Miąższ siekamy, dodajemy do smażących się porów.

Usmażone składniki dodajemy do kaszy z grzybami. Farsz doprawiamy, dokładnie mieszamy. Dodajemy posiekane zioła. Nadziewamy jabłka – na wierzch można dodać odrobinę startego żółtego sera dobrej jakości. Przykrywamy odciętymi kapeluszami. Zapiekamy, aż będą miękkie, około 30 minut, podajemy gorące.

Magdalena Cielenga-Wiaterek, autorka wegetariańskiego bloga kulinarnego Zielenina. Propaguje zdrowy i ekologiczny styl życia, prowadzi warsztaty kulinarne dla dzieci i dorosłych, a także pokazy kulinarne. Redaktor naczelna magazynu „Maszkety”.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

istockphoto.com

Domowa piekarnia – dwa przepisy na chleb, który zrobisz sama w domu!

Tagliatelle z porem i łososiem

Tagliatelle z porem i łososiem

borowiki

Sezon na borowiki trwa! Wypróbuj ten przepis

Razowe gofry z pomarańczami

Razowe gofry z pomarańczami

Domowe wypieki dla początkujących

Domowe wypieki dla początkujących. Wypróbuj nasze przepisy i przekonaj się, jakie to proste

kiszone ogórki

3 przepisy na kiszone ogórki. Dla początkujących, nieco wtajemniczonych i kiszonkowych wymiataczy

marmolada

Zrób sobie marmoladę z twistem

Przepis na domowe suszone pomidory. Świetne do kanapek, sałatek i jako przekąska

Ciastka z sezonowymi owocami. Zrobisz je w kilka minut

istockphoto

Szpinak w super sałatce

Śliwki z kremem kokosowym. Wykwintny smak z zapachem lata

Przepis na jaglany koktajl z malinami. Prawdziwa bomba witaminowa

Piekę… kaszę ze śliwkami. Obłędnie pyszna i zdrowa

Smoothie bowl ze śliwkami. Porcja energii na cały dzień

Ciastka jagodowe bez cukru. Nadają się na wycieczkę, plażę i do pracy!

owsianka

Przepis na owsiankę według White Plate. Pyszne i zdrowe śniadanie

Złota owsianka z kurkumą

Złota owsianka z kurkumą

Razowe grzanki z malinami

Razowe grzanki z malinami. Zrób sobie królewskie śniadanie!

Szakszuka z botwiny, sera koziego i jajka. To jest pyszne, proste, tanie i zdrowe

Sałatka z komosą ryżową i winogronami

Sałatka z komosą ryżową i winogronami. W sam raz na wzmocnienie odporności!

„Żonom zawsze powtarzam, że smacznie przyrządzony obiad jest podstawą szczęścia domowego i dobrego humoru męża”. Lucyna Ćwierczakiewiczowa i jej „365 obiadów”

Omlet bez mąki z warzywami

Omlet bez mąki z warzywami – świetny pomysł na śniadanie

Superkanapki z batata. Bezglutenowe, wegańskie i zdrowe

Tarta z pomidorami, ricottą i parmezanem. Pyszne, pożywne i orzeźwiające danie na lato