Przejdź do treści

Jak ćwiczyć, by mieć dobre ciśnienie?

Jak ćwiczyć, by mieć dobre ciśnienie?
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
10 rzeczy, które możesz zrobić, aby łatwiej osiągnąć orgazm
Orgazm? Proszę bardzo! Poznaj 10 sposobów, aby łatwiej go osiągnąć
zakochana para
„Nieszczerość tylko pozornie oszczędza komuś przykrości. W rzeczywistości dostarcza jej w nadmiarze, ale z opóźnionym zapłonem”. O szczerości w relacjach rozmawiamy z psycholog Katarzyną Łapińską
Desery
Szefowie kuchni kontra rak piersi. Pink Pudding Challenge promuje zdrowe jedzenie i zapobiega nowotworom
młoda kobieta w czarnych ciuchach stoi na scenie podczas konferencji tedx
„Rak szyjki macicy jest winą chorej” – mocne słowa artystki, której choroba zmieniła życie
„Cała prawda o programie SZMATA 4+” – obrzydliwy mem, który uderza we wszystkie matki

W Polsce na nadciśnienie choruje około jedna trzecia dorosłych. Drugie tyle jest zagrożonych jego wystąpieniem. Nie ma rady. Trzeba się ruszać. Z tym że więcej wcale nie musi oznaczać lepiej.

Według statystyk w Polsce jest około 8,5 mln osób z chorobą nadciśnieniową. Ale problem może dotyczyć nawet co drugiego z nas. Wiadomo, ruch jest zalecany w takich przypadkach. Jednak okazuje się, że więcej lub intensywniej nie oznacza wcale lepiej. Lekarze zauważają, że korzystniej na ciśnienie krwi wpływa rozdzielenie np. 30-minutowego energicznego spaceru na trzy 10-minutowe wędrówki. Dr Glenn Gaesser, kierownik Centrum Badań nad Zdrowym Stylem Życia na Uniwersytecie Stanowym w Arizonie, dowiódł, że w ten sposób skuteczniej możemy uniknąć skoków ciśnienia w ciągu dnia, niż jeśli zapewnimy sobie jednorazowy dłuższy wysiłek.

W innym badaniu Gaesser porównał zmiany w codziennym rytmie pracy grupy ochotników z nadciśnieniem. Mieli za zadanie pracować w pierwszym etapie standardowo 8 godzin, głównie w pozycji siedzącej. W kolejnym etapie raz na godzinę zamiast siedzieć stali przez przynajmniej 10 minut. Wyniki były jednoznaczne. W pierwszym przypadku uczestnicy mieli wyższe ciśnienie niż w czasie trwania drugiej części eksperymentu.

Jeszcze lepsze wyniki zauważono, gdy ochotnicy więcej się ruszali w pracy. Korzystali z urządzenia do pedałowania pod biurkiem lub bieżni połączonej z biurkiem, na której wędrowali w tempie 1,5 km na godzinę (przez 10 minut co godzinę).

Co sprawia, że ćwiczenia mają pozytywny wpływ na ciśnienie krwi? Związek, któremu laureat nagrody Nobla z dziedziny medycyny – dr Louis Ignarro – poświęcił wiele lat swojej pracy badawczej. Naukowiec odkrył, że to tlenek azotu powoduje poszerzenie naczyń krwionośnych i pozytywnie wpływa na układ krwionośny. Późniejsze prace wykazały, że wysiłek fizyczny zwiększa produkcję tego związku w organizmie. Dlatego powoduje między innymi obniżenie ciśnienia krwi.

Łącząc te odkrycia, dochodzimy do wniosku, że najlepszą opcją jest nawet krótsza i mniej intensywna, ale częstsza aktywność. W ten sposób organizm stale pobudzany jest do ujarzmienia niepokornego ciśnienia.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Masz ochotę na krwiste ciasteczko w kształcie tamponu czy kubeczka menstruacyjnego? „Zawierają w sobie temat tabu i są bardzo smaczne”

Szczotkowanie zębów może zapobiec nadciśnieniu

kobieta myjąca zęby

Dbaj o zęby! Higiena jamy ustnej wpływa też na ciśnienie krwi

Gdy ciśnienie rośnie od temperatury

Czy to już choroba?

Nadciśnienie ‒ ważne pytania i odpowiedzi

Nadciśnienie ‒ ważne pytania i odpowiedzi

DASH – czyli dieta dla nadciśnieniowców

DASH – czyli dieta dla nadciśnieniowców

6 chorób, które nie dają objawów

Zły odczyt wyników badań

Nadciśnienie u dziecka?

Jak dożyć stu lat?

Jak dożyć stu lat?

Fakt na dziś: Osoby z grupą krwi 0 żyją dłużej

Fakt na dziś: Osoby z grupą krwi 0 żyją dłużej