Przejdź do treści

Jak ćwiczyć mięśnie brzucha w ciąży?

Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Wrzody żołądka – jak wyglądają objawy? Wyjaśnia gastroenterolog
4 sposoby na pogodzenie się
Jak się skutecznie pogodzić? Skorzystaj ze wskazówek psychologa
Chwile, kiedy dziecko wyrasta z małej fasolki, warte są każdej sekundy. Zobacz galerię niesamowitej radości z oczekiwania
Judy Chicago, matka chrzestna waginy: feminizm jest humanizmem
Chleb bez mąki. Wzbogać swoje wielkanocne menu o zdrowe pieczywo

Czy kobiety w ciąży powinny ćwiczyć mięśnie brzucha? Tak, ale tylko umiejętnie! Nieodpowiednie dobrane ćwiczenia mogą zaszkodzić. Po pierwsze należy zrezygnować ze zwykłych brzuszków i zastąpić je ćwiczeniami na mięśnie głębokie.

Ciąża rządzi się swoimi prawami i warto wiedzieć, co robić, by sobie nie zaszkodzić. Jedno z wielu pytań ciężarnych dotyczących treningu brzmi: czy w ciąży mogę ćwiczyć mięśnie brzucha? To zależy które. Jeżeli pytanie dotyczy mięśnia prostego brzucha (to on odpowiada za sześciopak), to zdecydowanie nie ćwiczyć!

Mięsień prosty brzucha ulega w ciąży rozciągnięciu, więc jego wzmacnianie nie tylko nie ma sensu, ale wręcz może zaszkodzić, powodując wzrost ciśnienia śródbrzusznego lub nawet większe rozejście kresy białej.

Lepiej więc wyrzucić typowe brzuszki ze swojego treningowego harmonogramu, ale to nie oznacza rezygnacji z ćwiczeń mięśni brzucha. Pozostają jeszcze core, do którego zaliczamy mięśnie: poprzeczny, skośne, wielodzielny grzbietu, dna miednicy, pośladkowe, a także przeponę oddechową. Te partie warto wzmacniać zawsze, nawet w ciąży, z tą różnicą, że ciężarne panie powinny wykonywać nieco inne ćwiczenia.

Dlaczego warto? Bo na przykład osłabione dno miednicy może być przyczyną wystającego brzucha po ciąży, a poza tym większość ciężarnych kobiet cierpi na bóle kręgosłupa, a takie ćwiczenia to świetny sposób, żeby im zaradzić. Oto kilka przydatnych ćwiczeń:

Superman w klęku podpartym

Ćwiczenia na brzuch w ciąży

Ustaw się w klęku podpartym i unieś lewą rękę i prawą nogę. Pozostań w pozycji przez 15 sekund. Następnie powtórz ćwiczenie, podnosząc prawą rękę i lewą nogę. Całość wykonaj po 5 razy na każdą stronę.

Podpór bokiem

cwiczenia-na-core-w-ciazy

Ćwiczenia na brzuch w ciąży

Ustaw się w pozycji podporu bokiem na przedramieniu. Dolną nogę ugnij w kolanie i postaw kolano na macie. Utrzymaj pozycję 20 sekund. Powtórz 3 razy.

 

Babki z piersiami

Klęk podparty + ćwiczenie dna miednicy

Ćwiczenia na brzuch w ciąży

Ustaw się w klęku podpartym na przedramionach. Następnie, podciągając delikatnie pępek w stronę kręgosłupa, napnij mięśnie dna miednicy (podciągnij je w górę), a następnie rozluźnij całkowicie. Wykonuj ćwiczenie przez 20 sekund, zrób małą przerwę i powtórz 5 razy.

Raczkowanie w miejscu

Ćwiczenia na brzuch w ciąży

Ustaw się w klęku podpartym na prostych rękach (dłoń powinna znajdować się na wysokości barku), a następnie przesuń dłonie odrobinę w przód i wróć do pozycji wyjściowej. Wykonuj ćwiczenie przez 20 sekund, zrób małą przerwę i powtórz 5 razy.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Stres, praca, napięcie, pośpiech? Znajdź chwilę czasu na ćwiczenia rozluźniające

Chcesz skutecznie schudnąć? Oto najważniejsze czynniki, które wpływają na tempo chudnięcia

Kobieta w ciąży siedząca na kanapie i stresująca się

Stres w ciąży – czy ma negatywny wpływ na rozwój dziecka?

kobieta karmiąca dziecko piersią chodzi po polu

Jakie są zasady prawidłowego odżywiania się matki karmiącej piersią

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

Poranny trening. Obudź się z energią!

Bonus dla ABS

Ćwiczenia na mięśnie brzucha z hantlami – bonus dla ABS

Ćwiczenia na brzuch z piłką

Ćwiczenia na brzuch z piłką. Pomogą w utrzymaniu prawidłowej postawy

„Dopada mnie z tego powodu smutek, że nigdy nie pokażę tego brzucha na plaży”. Rozstępy na brzuchu po ciąży – czy to oznacza pożegnanie z bikini?

Pracujesz za biurkiem? Siedzisz przez większą część dnia? Przydadzą ci się ćwiczenia na otwarcie klatki piersiowej

Co robić, aby ulżyć swoim barkom? Skorzystaj z porad fizjoterapeuty

Kręgosłup – jak o niego zadbać i nie nadwyrężać? Oto 10 cennych rad od fizjoterapeuty

Chcesz się skutecznie odchudzać? Oto kilka pomocnych wskazówek

Amy Schumer "Growing"

Amy Schumer o ciąży w „Growing”: nie wiedziałam, że może być trudna, bo wszystkie kłamiecie na ten temat

„Wiele osób myśli, że jak nie będą mówić o nieżyjącym dziecku, to rodzicom będzie lżej. To nieprawda. Rodzice chcą, aby mówiono o ich dzieciach” – mówi Agata Kotoska, która straciła dziecko jako nastolatka

Poranne rozciąganie

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Ćwiczenia na jędrne pośladki – od czego zacząć?

7 ćwiczeń, które odmienią twój trening

7 ćwiczeń, które odmienią twój trening

Z rozstępami, cellulitem i fałdkami. Mamy na Instagramie przeciwstawiają się nierealistycznemu wizerunkowi brzucha kobiety po porodzie

Czy w ciąży można…? – odpowiada lekarz Łukasz Stelmaszczyk

para trzyma w ręku badanie USG

Wiesz, jak odpowiednio przygotować się do ciąży? Położna Monika Stępińska wyjaśnia krok po kroku

O jakiej porze dnia najlepiej trenować? Podpowiadamy

5 sytuacji, w których lepiej odpuścić trening. Wyjdzie ci to na zdrowie

Stres? Praca? Pośpiech? Potrzebujesz rozluźnienia. Oto kilka przydatnych ćwiczeń na szyję i ramiona