Przejdź do treści

Jak dożyć stu lat?

Jak dożyć stu lat?
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kampania Fundacji Arena i Świat
Wspaniałe bohaterki w kampanii „Badaj się i żyj pełną piersią. Nie daj się rakowi”
Agnieszka Hyży o macierzyństwie: wszystkie jedziemy na tym samym wózku!
Michał Lipa o dodatkowych kilogramach w ciąży. Ile może przytyć ciężarna?
Fryzjerka znalazła dziwną plamkę na jej głowie. Okazało się, że po 13 latach ma nawrót raka
szczepionka
Grypa – dlaczego się szczepimy?

Recepta na długie i zdrowe życie? Unikanie jazdy samochodem i przygotowywanie posiłków w domu – taki sekret długowieczności wyłania się z ostatnich badań.

Wraz z postępem cywilizacyjnym zyskaliśmy wiele, ale i sporo straciliśmy. To, co akurat mnie rzuca się szczególnie w oczy, to nasza słabość do wygody. Dopadła nas wygoda poruszania się i wygoda jedzenia. Coraz częściej jeździmy samochodami, jemy w restauracjach, barach, kupujemy gotowe produkty do domu. I tu zdaje się być źródło naszych problemów. Chcecie żyć długo? Zdrowo? Ograniczajcie jazdę samochodem i zacznijcie sami sobie robić jedzenie – podpowiadają lekarze.

Geny genami, ale trzeba pamiętać, że nasze nawyki mają olbrzymi wpływ na przyszłe zdrowie. Statystyki mówią jasno. Co najmniej czterech przypadków raka na dziesięć można uniknąć tylko poprzez zmianę stylu życia (dane Cancer Research UK). To jeszcze nic! W przypadku cukrzycy mamy więcej do powiedzenia. Jesteśmy w stanie zapobiec nawet 80 proc. zachorowań tylko poprzez proste zmiany w codziennym życiu (dane stowarzyszenia Diabetes UK). Podobnie jest z chorobami serca.

Dlatego zwyczaje, takie jak zrezygnowanie z jazdy samochodem i jedzenie domowych posiłków, mogą zmienić naszą przyszłość diametralnie. Eksperci z Harvardu pokazali, że jedzenie 11 posiłków przygotowywanych w domu tygodniowo oddala nas od zachorowania na cukrzycę o 13 proc. Dr Hisako Tsuji z Osaki dowiodła, że przesiadka z samochodu do komunikacji miejskiej to o 34 proc. mniejsze ryzyko rozwoju cukrzycy, 27 proc. mniejsza szansa na nadciśnienie i aż o połowę niższe ryzyko nadwagi! Z kolei Kanadyjczycy pokazali ostatnio, że osoby udające się na co dzień do sklepów pieszo o połowę rzadziej mają nadciśnienie

Ważne, żebyśmy sami przekonali się do zmian. Stanie codziennie rankiem w tłumie czekających na autobus, z domowym jedzeniem w torbie, nie musi być smętnym elementem typowego dnia pracy. Ja to nawet lubię, naprawdę! Zyskujemy wtedy coś bezcennego. I takie podejście to podstawa.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

5 sygnałów, że trzeba zbadać cukier we krwi

5 sygnałów, że należy zbadać cukier we krwi

dzieci siegające poo cukier

Agresywne dziecko? Winowajcą może być cukier

Trzymasz insulinę w lodówce? Sprawdź, czy jej (i sobie) nie szkodzisz

Zielona tarta z awokado w wersji raw

9 produktów, które regulują poziom cukru

Serce: 5 sygnałów ostrzegawczych

Gdy ciśnienie rośnie od temperatury

Czy to już choroba?

Serce w tarapatach. Tych sygnałów nie ignoruj!

Serce lubi optymizm

Odchudzanie cukrzyka bez błędów

Dlaczego diety nie działają? – 5 psychologicznych powodów

Chroń serce przed chłodem