Przejdź do treści

Jak nie zwariować po wakacjach?

Jak nie zwariować po wakacjach?
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dziewczynka bawiąca się zabawkami w pokoju
Pół miliona na dziecko. Wyniki raportu „Ile kosztuje dziecko w Polsce?”
para leży w łóżku z białą pościelą i rozmawia
Stres jest największym zabójcą libido
Kobieta smarująca twarz kremem w łazience
Niedobór witamin widać na skórze. Dietetyk radzi, jak zadbać o odpowiednie odżywienie
Przyprawa curry na łyżeczce
Curry to mieszanka najzdrowszych przypraw
Hanna Lis w czarnym golfie
Hanna Lis o endometriozie: miałam szczęście, że choroba nie odebrała mi szansy na macierzyństwo

Koniec wakacji. Nasza pourlopowa radość może nie trwać długo… Według badań cieszy nas tak naprawdę jedynie planowanie wyjazdu, a później jest już tylko gorzej…

Każdy z nas powinien mieć wakacje. To pewne. Dzięki temu jesteśmy zdrowsi i czujemy się lepiej. Już kiedyś szwedzcy naukowcy zauważyli, że im więcej osób udaje się w danym czasie na wakacje, tym psychiatrzy przepisują mniej leków antydepresyjnych. Co innego, gdy z tych wakacji wracamy…

To, jak urlopy wpływają na nasz nastrój, sprawdzili w dużym badaniu Holendrzy (wzięło w nim udział ponad 1500 osób). Badacze zmierzyli poziom szczęścia oraz czas jego trwania przed wakacjami, w czasie trwania urlopu i po nim. Okazało się, że najbardziej cieszymy się w trakcie planowania urlopu! U badanych obserwowano wtedy największą euforię. I ten pozytywny stan trwa średnio 8 tygodni. Po wakacjach dobry humor opuszcza nas w dramatycznym tempie. Zaczyna spadać od razu po zderzeniu z pourlopową rzeczywistością. Nawet u osób, które opisywały swój urlop jako „relaksujący”, nie zauważono poprawy nastroju po powrocie. Jedynie badani, którzy czuli się „bardzo zrelaksowani”, byli trochę bardziej szczęśliwsi post factum.

Powroty z wakacji mogą być dla nas naprawdę bolesne i trudne. Utarło się już nawet pojęcie „depresji powakacyjnej” (ang. post-vacation blues).

By sobie z nią poradzić, możemy sięgnąć po różne sposoby. Doktor Michael Woodward, amerykański psycholog z Center for Leadership na Florida International University, w wywiadzie dla Huffington Post zaleca na przykład planować kilka małych urlopów w roku, a nie jeden długi. Inna ważna kwestia jego zdaniem to zorganizowanie niedużych, pozytywnych aktywności, które oderwą nas od zawodowej codzienności. W pokonaniu powakacyjnego doła powinno nam pomóc również wspominanie wakacji, przeglądanie zdjęć, rozmowa o zabawnych sytuacjach z bliskimi itp. A na biurku koniecznie postawmy cokolwiek, co przypomina nam miniony urlop.

A jakie są wasze metody na to, by nie oszaleć po wakacjach?

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Elżbieta Lange, psychoterapeutka

„Jedzenie jest jak plaster na trudne emocje i jednocześnie jest najczęściej nadużywanym środkiem uspokajającym”

Dziewczyna siedząca na łóżku

Depresja dotyka 10 procent dorosłych w Polsce. Najnowsze badania CBOS

Facebook rozpozna depresję użytkownika?

Joanna Kurowska o żałobie i wsparciu terapeutycznym: to żaden wstyd, gdy człowiek szuka pomocy

dwie kobiety korzystające ze smartfonów

Diagnoza w kieszeni. Smartfon pomoże wykryć zaburzenia neurologiczne

Depresja – trzy czwarte Polaków się jej wstydzi. Na ratunek ruszyła kampania społeczna

Smutna kobieta siedzi na kanapie z pizza i ogląda telewizję.

Zdrowe odżywianie chroni mózg przed depresją

Natura antydepresyjna

Natura antydepresyjna

Samotna dziewczyna na ławce

Depresja. Stan zapalny mózg

Jeszcze chandra czy już depresja?

Jeszcze chandra czy już depresja?

Depresja facebookowa

Depresja facebookowa

Antybiotyki, jelita, mózg – jaki jest wspólny mianownik?