Przejdź do treści

Jak rozpoznać przetrenowanie?

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kampania Fundacji Arena i Świat
Wspaniałe bohaterki w kampanii „Badaj się i żyj pełną piersią. Nie daj się rakowi”
Agnieszka Hyży o macierzyństwie: wszystkie jedziemy na tym samym wózku!
Michał Lipa o dodatkowych kilogramach w ciąży. Ile może przytyć ciężarna?
Fryzjerka znalazła dziwną plamkę na jej głowie. Okazało się, że po 13 latach ma nawrót raka
szczepionka
Grypa – dlaczego się szczepimy?

Ciężko trenujesz, ale czujesz, że twoja moc gdzieś się ulotniła? Złe samopoczucie wydłuża się w czasie, motywacja nie jest już taka jak wcześniej, pojawiają się bóle mięśniowe i brak siły? To mogą być oznaki przetrenowania.

Przetrenowanie, czyli chroniczne obniżenie możliwości wykonywania ćwiczeń, wynika z zaburzonej równowagi między obciążeniem organizmu a wypoczynkiem. Mimo że ciało wysyła sygnały, że potrzebuje chwili odpoczynku – ty uznajesz, że stać cię na więcej. W efekcie stawiasz na kolejny intensywny trening siłowy, jeszcze jeden interwał czy dodatkowe bieganie. Tego typu ślepa motywacja połączona z treningiem, który nie ma metodyki, najpewniej doprowadzi do przymusowego odpoczynku (czytaj kontuzji).

Oto kilka sygnałów, które mogą świadczyć o przetrenowaniu:

– ciało jest zmęczone, mimo że jesteś po dwóch dniach odpoczynku,
– pojawia się utrzymujące się znużenie,
– zauważasz brak kontroli nad swoimi emocjami
– nerwowość, nadpobudliwość, lekkie stany depresyjne, narzekanie,
– obserwujesz obniżoną motywację czy brak pewności siebie,
– zauważasz spadek kondycji, brak poprawy wyników w treningu, a nawet wręcz przeciwnie – czujesz, że jesteś kilka kroków do tyłu,
– szybciej się męczysz podczas ćwiczeń,
– w czasie treningu pojawiają się negatywne myśli,
– wolniej się regenerujesz.

Kiedy dojdziesz to tego etapu, zacznij działać. Zredukuj obciążenia treningowe lub intensywność ćwiczeń. Być może powinieneś przerwać na chwilę treningi do czasu, aż wszystko wróci do normy. Będzie to idealny czas na przeanalizowanie tego, co zrobiłeś źle i co można poprawić.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Jedzenie dla kształtów

Trenować przed czy po posiłku?

Obsesja na punkcie wagi?

Magia naturalnego oddechu

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

Odchudzanie – o czym musisz pamiętać?

Podejmij się wyzwania – Fitness challenge

Domowy trening z kettlebells

Metabolizm – czym jest i co na niego wpływa

Otwórz klatkę – weź oddech cz. 2

Otwórz klatkę – weź oddech cz. 1

Trening na drabince koordynacyjnej