Przejdź do treści

Jak trening wpływa na mózg?

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ewa Chodakowska
Ewa Chodakowska zachęca do badań piersi
Lizi Jackson-Barrett
Łysa Lizi Jackson-Barrett: Rok temu płakałam. Teraz czuję się świetnie
Masaż blizn. Mama Kosmetolog pokazuje jak go wykonywać prawidłowo
Zadbaj o własne piersi. Ruszyła kampania Fundacji Rak’n’Roll
doktor michał lipa przodem
Czy USG jest bezpieczne? Dr Michał Lipa uspokaja

Systematyczny trening ma świetny wpływ nie tylko na ciało. Doraźnie poprawia pamięć, koncentrację i kreatywność, a w ogólnym rozrachunku pozwala utrzymać sprawność intelektualną do późnej starości.

Nic tak nie pobudza po całodniowej pracy intelektualnej jak trochę ruchu. Mózg automatycznie się resetuje, odświeża i udrażnia. To właśnie podczas treningów do głowy przychodzą najlepsze pomysły. Ale regularny ruch nie jest jedynie chwilowym lekarstwem. Z upływem lat u osób aktywnych fizycznie obserwuje się zmniejszone ryzyko udaru mózgu i zachorowania na Alzheimera. Tę zależność potwierdzano już wielokrotnie.

Przykładowo badacze z Uniwersytetu Columbia przeprowadzili testy na ochotnikach w wieku od 21 do 45 lat. Były to osoby prowadzące siedzący tryb życia i nieaktywne fizycznie. Do ich życia wcielono program treningowy, składający się z ćwiczeń kardio, takich jak bieżnia, rower, schody czy orbitrek. Uczestnicy zobowiązali się ćwiczyć 4 razy w tygodniu po 40 minut przez okres 3 miesięcy. Po tym czasie porównano obrazy ich mózgów wykonane metodą rezonansu magnetycznego sprzed okresu treningowego i po nim. Na zdjęciach zaobserwowano nowe naczynia krwionośne i komórki mózgowe w hipokampie (ośrodku odpowiedzialnym za pamięć). Dodatkowo ochotnicy radzili sobie znacznie lepiej w testach sprawdzających funkcje poznawcze.

Kolejnym dowodem są badania przeprowadzone na uniwersytecie w Illinois na grupie 120 osób dorosłych po sześćdziesiątce, prowadzących siedzący tryb życia. Uczestnicy 3 razy w tygodniu przez 6 miesięcy wykonywali trening aerobowy w postaci spacerów, marszobiegów lub jazdy na rowerze. Po tym czasie naukowcy zbadali wielkość ich mózgu. Wykorzystując rezonans magnetyczny – zmierzyli istotę szarą oraz białą. Po porównaniu obrazów okazało się, że istota szara powiększyła się, szczególnie w obszarze płata czołowego, który jest odpowiedzialny za pamięć oraz koncentrację. Następnie pod lupę wzięto hipokamp, który średnio kurczy się o 1-2 % z każdym rokiem życia. Rezonans magnetyczny pokazał, że ćwiczenia tlenowe zatrzymały to stopniowe zmniejszanie się mózgu postępujące wraz z wiekiem. U badanych poprawiła się również pamięć.

Ćwiczenia fizyczne rzeczywiście wpływają na poprawę koncentracji, pamięci i ogólną kondycję mózgu. Jednak należy pamiętać, że najlepszy efekt przynosi połączenie ich ze zdrową dietą, czyli taką, która zawiera jak najmniej produktów przetworzonych, tłuszczów trans i cukrów prostych.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Zapominasz? Jesteś mądrzejszy niż reszta!

Czy internet psuje nam pamięć?

Seks poprawia pamięć!

9 zalet chleba, których nie doceniamy

9 zalet chleba, których nie doceniamy

3 sposoby na zapominanie

3 sposoby na zapominanie złych przeżyć

Brak energii, zły nastrój? Przyczyna może być prozaiczna

Brak energii, zły nastrój? Przyczyna może być prozaiczna

Telewizja ogłupia. Nawet po latach

Telewizja ogłupia. Nawet po latach

Ruch odmładza mózg

Ruch odmładza mózg

Postaw na checklistę

Postaw na checklistę

Pamięć decyduje o tym, co zjemy

Pamięć decyduje o tym, co zjemy

Dlaczego zapominamy?

Dlaczego zapominamy?

Miksujemy: koktajl na dobrą pamięć

Miksujemy: koktajl na dobrą pamięć