Przejdź do treści

Jak zadbać o siebie zimą?

Jak zadbać o siebie zimą?
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ćwicz kręgosłup - to proste!
Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę
„Hashimoto nie jest wskazaniem do stosowania diety bezglutenowej”. O zależności pomiędzy hashimoto a dietą eliminacyjną, rozmawiamy z endokrynolożką i dietetyczką
Wiosenna pizza na zielonym spodzie
kobieta nurkująca w wodzie
Freediving – podwodna medytacja
lekarka Małgorzata Ponikowska
„Selen to czarny koń wśród suplementów w chorobie Hashimoto”. Lekarka Małgorzata Ponikowska o wspomaganiu chorób tarczycy selenem

Dlaczego zimą warto jeść mrożonki, naciągać szalik na nos, a w domu postępować niezgodnie z logiką? Po to, by nie zniechęcić się zupełnie do tej pory roku.

 

Szaliki na nosy!

Według prof. Rona Ecclesa z Cardiff University zimą jesteśmy cztery razy bardziej narażeni na przeziębienie niż latem. Ostatnie doniesienia wskazują, że wynika to prawdopodobnie z ochłodzenia wdychanym powietrzem wnętrza nosa, w wyniku czego spada miejscowa odporność. Zasłanianie go szalikiem może potencjalnie chronić przed atakiem wirusów.

Na mrozy… mrożonki

Nie ma wątpliwości, że ważnym elementem dbania o siebie zimą jest odpowiednia dieta i nawadnianie. Zanim o nawodnieniu, słowo o jedzeniu. Choć nie jest to sezon na owoce i warzywa, to jednak właśnie ich potrzebujemy w tym czasie najbardziej. Dostarczą nam witamin i minerałów wspomagających układ odpornościowy. Zielone liściaste warzywa oraz fioletowe owoce, dzięki swoim antyoksydantom, będą się w tej roli doskonale sprawdzać. Pietruszka to zastrzyk witaminy C – w chłodne dni dodawajmy ją, do czego się tylko da. Skąd wziąć wartościowe warzywa i owoce zimą? Z zamrażarki…  Zdaniem ekspertów z Instytutu Żywności i Żywienia mrożone owoce i warzywa w niczym nie ustępują ich świeżym odpowiednikom. „Zamrażanie tylko w niewielki sposób zmienia wartość odżywczą produktów spożywczych. Niektóre owoce i warzywa przed zamrożeniem należy sparzyć, zanurzając je na krótko we wrzącej wodzie (czyli blanszować). Ten proces powoduje straty zawartości witaminy C (od 15 do 20 proc.). Owoce mrożone bezpośrednio po ich zebraniu zachowują wysoką wartość odżywczą, porównywalną do ich świeżych odpowiedników. Zbiór warzyw i owoców, ich sortowanie, transport i dostarczenie do sklepu zajmuje zwykle kilka dni, a w tym czasie dochodzi również do strat witaminy C, ocenianych na 15 proc. dziennie” – informuje IŻŻ.

 

Woda to podstawa

Zimą powinniśmy bardziej niż latem zwrócić uwagę na to, ile pijemy wody. To może wydać się zaskakujące, ale gdy mróz za oknem, odwadniamy się szybciej. Suche zimowe powietrze sprawia, że płuca muszą ciężej pracować, aby nawilżyć i ogrzać powietrze, które wdychamy. Mamy też grubszą odzież i pod jej ciężarem organizm zwiększa wysiłek. A im większy wysiłek, tym więcej płynów potrzebujemy. Ale główny powód może być prozaiczny – badacze z University of New Hampshire stwierdzili, że gdy jest chłodno, ludzie odczuwają mniejsze pragnienie. Dla naszego mózgu ważniejsze staje się coś zupełnie innego – ogrzewanie.

Tłuste nawilżenie

Mroźne powietrze zagraża nie tylko naszej odporności, ale i skórze. Jeśli przebywamy na zewnątrz zbyt długo, łatwiej o podrażnienia i wysuszanie. Taki krem powinien więc przede wszystkim nawilżać, a pożądane w nim składniki to naturalne masła, oleje roślinne, wosk pszczeli, witamina C (dla wzmocnienia naczyń krwionośnych) oraz składniki kojące i łagodzące (aloes, D-panthenol czy ekstrakty z rumianku). Więcej o tym przeczytacie tutaj.

Buty – ważna rzecz

Odpowiednie buty na zimę to podstawa. Złamane biodra, ręki oraz uszkodzenia pleców i głowy to najpowszechniejsze zimowe urazy po upadkach. Najważniejszą zatem funkcją butów jest dobra przyczepność na lodzie i śniegu. Gładkie skórzane podeszwy i wysokie obcasy to zimowe pomyłki obuwnicze…  Za niedużą kwotę możemy kupić specjalne nakładki antypoślizgowe na buty. Cena niewielka za bezpieczeństwo na śliskiej drodze.

 

Bez przesady z ogrzewaniem

Nie zapominajmy, że zimowa pogoda może się też odbić na jakości powietrza w domu. Pierwsze, co robimy, gdy temperatura na zewnątrz spada poniżej zera, to rozkręcamy grzejniki i zamykamy okna. Osiągamy w ten sposób efekt w postaci suchego, ale i owszem, miłego ciepełka. W rezultacie wysuszamy sobie śluzówki nosogardzieli, przez co znajdujące się tam tkanki nie są w stanie skutecznie walczyć z drobnoustrojami. No i katar i gryzące gardło mamy jak w banku. Dodatkowo w powietrzu fruwają wirusy, których nie pozbędziemy się łatwo, gdy od czasu do czasu nie przewietrzymy pomieszczeń. Na wagę złota będzie nawilżacz powietrza. Generalnie, jak podpowiadają lekarze, dla zdrowia lepiej cieplej się ubrać i wietrzyć, niż siedzieć rozgogolonym w nagrzanym pomieszczeniu.

Witamina D – koniecznie

I przede wszystkim, pomimo tych niedogodności, nie chowajmy się przed zimą! Spacery mogą też podnosić odporność. Jak to się potocznie mówi, hartują organizm. Ale w dużej mierze jest to zasługą działania słońca, pobudzającego organizm do produkcji – korzystnej dla układu immunologicznego – witaminy D.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Czystek dobry na wszystko? Poznaj jego właściwości

Czystek dobry na wszystko? Poznaj jego właściwości

Chcesz być zdrowsza? Poznaj 8 sekretów ludzi, którzy nie chorują

Kiczeri, czyli detoks po indyjsku. Poleca Kasia Bem

Przesilenie wiosenne. Jak sobie z tym poradzić?

kobieta deszcz

Raz słoneczko, raz przymrozki i 10 cm śniegu. Jak zmienna kwietniowa pogoda wpływa na nasze zdrowie?

Siniaki na nogach? Oto kilka domowych sposobów, aby je zmniejszyć

Przebojowe masło czosnkowe. Robi się je bardzo łatwo, a jak smakuje!

kobieta w łazience

6 zagrożeń związanych z niedoborem selenu

Bakterie w organizmie budujące odporność

Układ immunologiczny – jak działa? Naturalne metody na wzmocnienie odporności

Kobieta w ciąży w białej bluzce na różowym tle

Czop śluzowy jako zwiastun zbliżającego się porodu – jak wygląda i kiedy odchodzi?

Kobieta leży w łóżku z gorączką, ma w ręku chusteczkę i termometr

Agranulocytoza – co to za schorzenie? Jakie są jego przyczyny, objawy oraz jakie leczenie można zastosować

Młoda, przeziębiona kobieta siedzi w łózku, do połowy przykryta kołdrą, wyciera nos w chusteczkę, w ręku trzyma szklankę z herbatą

Czy można uodpornić się na działanie leków?

Napar imbirowy

Jest ci zimno i nie masz siły? Oto napar imbirowy na rozgrzewkę

Niby zima się kończy, ale wciąż łatwo o przeziębienie. Oto domowe sposoby na walkę z infekcjami

Kobieta z atopią podczas badania dermatologicznego.

Atopowe zapalenie skóry – objawy, przyczyny i leczenie. Pielęgnacja skóry atopowej.

Mężczyzna w niebieskiej koszulce odkaża sobie ranę na nodze

Antyseptyka – co oznacza pojęcie? Historia i znaczenie antyseptyki w medycynie

kobieta mająca gorączkę

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

młoda kobieta siedząca przy biurku trzyma się za głowę

Meteopaci to osoby chore na pogodę. Jakie są przyczyny, objawy i sposoby leczenia meteopatii?

Kobieta chora na sarkoidozę rozmawia z lekarką.

Sarkoidoza na czym polega choroba i jaki ma przebieg. Od czego uzależnione jest leczenie?

układ odpornościowy w 3D

Funkcja bazocytów. Jakie są normy i co oznacza ich podwyższenie we krwi?

Termometr wskazujący wysoką temperaturę i kobieta trzymająca się za głowę

Przegrzanie organizmu: kiedy występuje, co robić, gdzie szukać pomocy? W jaki sposób się objawia ten stan?

Odmrożenia – wiesz, jak udzielić pierwszej pomocy?

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Dziewczyna jeździ na nartach

Późny wyjazd na narty? Jeszcze jest czas! Trener Marcjan Piotrowski radzi, jak się przygotować do zimowych sportów