Przejdź do treści

Jaka jest dla ciebie TA chwila? Zastanów się dobrze. Radzi Kasia Bem

Zdjęcie: Guillaume Bolduc / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta czesze córkę przed lustrem
Myjesz dziecku włosy raz w tygodniu? Ekspert Kosmetyczny ostrzega: droga do łupieżu, świądu jest krótka, a konsekwencją może być nadmierne wypadanie
Czym jest zarażenie afektywne i jak może do niego dojść? Tłumaczy psycholożka Sara Tylka
Czym jest zarażenie afektywne i jak może do niego dojść? Tłumaczy psycholożka Sara Tylka
Anna Boenish apeluje: przerwijmy milczenie na temat gwałtów. Nie ma zgody na obwinianie ofiar i wybielanie przestępców. I nigdy nie będzie
Anna Boenish apeluje: przerwijmy milczenie na temat gwałtów. Nie ma zgody na obwinianie ofiar i wybielanie przestępców
Kobieta podaje drugiej podpaskę
Szkocja pierwszym krajem, w którym środki higieniczne używane podczas okresu będą bezpłatne
dziewczyna z kręconymi włosami
Co musi się znaleźć w szamponie na porost włosów, żeby działał?

Podstawowym pytaniem z punktu widzenia uważności, a jednocześnie podstawowym ćwiczeniem jest właśnie tytułowe zapytanie: jaka jest dla ciebie ta chwila? Działa jak znak STOP – zatrzymuje i skłania do refleksji. 

Naklej sobie to pytanie na lustro, komputer, lodówkę, zainstaluj na wyświetlaczu telefonu, bo to proste pytanie jest  równocześnie  jednym z najważniejszych, jakie może być zadane, by sprowadzić pytającego do poziomu głębszego kontaktu z samym sobą. Regularnie zadawane spowoduje, że zaczniesz orientować się w tym, co dzieje się w twoim ciele, umyśle i sercu. Co teraz czujesz? Jaka to emocja? Nazwij ją. O czym teraz myślisz? Jakie są to myśli? Przyjemne czy nieprzyjemne? Co czujesz w ciele? Jaki jest twój oddech? Długi czy krótki? Każdorazowe uświadomienie sobie myśli, emocji  to krok do pełni szczerej relacji z samym sobą,  a w konsekwencji do świadomych wyborów  i polepszenia jakości swojego życia, a także jakości relacji z innymi.

 

kobieta radząca sobie ze stresem w pracy w otoczeniu dwóch mężczyzn

Często ten kontakt jest zablokowany. A skoro tak, jeśli nie rozeznajemy się we własnych myślach, emocjach i uczuciach,  to jak wyglądają nasze związki z innymi – w domu, w pracy? W jakiej relacji jesteśmy z otoczeniem, naturą, światem? Naszymi działaniami zbyt często powodują automatyzm, nawyki i rutynowe zachowania. Funkcjonujemy na autopilocie. Bez zastanowienia, jak roboty.  Od rana do wieczora w gonitwie i pędzie. Gdzie tu czas na przeżywanie, zachwyt, spontaniczność?  Gdzie przestrzeń na drugiego człowieka? Gdzie otwartość  na przyjmowanie tego, co się wydarza wewnątrz nas, ale i na zewnątrz z otwartym sercem i zaciekawieniem? Działając z poziomu rutyny i przyzwyczajenia, nie dajemy sobie nawet szansy na dostrzeganie nowych szans,  omijają nas fantastyczne znajomości, przepuszczamy znakomite okazje.

 

Joga na dobranoc

Gdy natomiast otwieramy się na to, co wydarza się w tej chwili, jesteśmy najczęściej zaskoczeni intensywnością doznań, które się w  niej zawierają – emocje, które przeżywamy, myśli, które produkujemy, drugi człowiek, którego nagle dostrzegamy –  jakbyśmy nagle zaczęli przeżywać wszystko w 3D, rzeczywistość wewnętrzna i zewnętrzna nabiera rumieńców. Ta chwila, by się zatrzymać, ten moment  na pogłębiony kontakt ze sobą nie jest w dzisiejszych czasach wyborem, jest koniecznością, o ile oczywiście zależy nam w życiu na jakości przeżycia i głębi refleksji.

Zatem pozwól, że zostawię cię z pytaniem: jaka jest dla ciebie ta chwila?

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

Jak medytować w domu? Sprawdź, jakie wskazówki ma nauczycielka medytacji Maga Korbel [WIDEO]

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

„Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie”. Jak zacząć medytować? [WIDEO]

Książka na stres. Czytaj dla zdrowia!

Julia Marcinowska

„Malowanie mandali to przede wszystkim niesamowity relaks, ale dla mnie to też swoista droga z głowy do przestrzeni serca” – mówi Julia Marcinowska

Rozproszony umysł, czyli dlaczego panujący dziś kult wielozadaniowości nam nie służy i jak radzić sobie z przebodźcowaniem – rozmowa z Sylwią Sitkowską

„Warto uzbroić kolejne pokolenie w umiejętność zatrzymania się, odmówienia sobie czegoś, skoncentrowania się na jednej rzeczy. Dzięki temu możemy tworzyć lepszy świat” – mówi psycholog Sylwia Sitkowska

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?)

Ciągle pracujesz zdalnie? Trening uważności to coś, co ci się przyda

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Lubisz spacerować? Medytujesz? 6 argumentów za tym, aby połączyć te czynności

Pozycja Trupa, czyli jak się relaksować

Zadbaj o siebie. Sześć sposobów, które uleczą twoje ciało i duszę

Medytacja jest dla ludzi! Jak zacząć? Wyjaśniamy rodzaje i techniki

„Mam nadzieję, że poprzez to doświadczenie będziemy doceniać parki, lasy, łąki, znajomych, rodzinę, przyjaciół, smak piwa w ogródku ulubionej knajpki, swoje ciało i stan zdrowia” – mówi Joanna Zawadzka, nauczycielka mindfulness

Aurelia Szokal / Joanna Grzyl, moments by joanna https://momentsbyjoanna.com/

Aurelia Szokal, nauczycielka uważności: mindfulness dystansuje od sytuacji samej w sobie, pozwala ci obejrzeć ją z boku jak stopklatkę w kinie

Aurelia Szokal / arch. prywatne

Mindfulness w czasach zarazy. Czy uważność może nam pomóc nie zwariować? Aurelia Szokal odpowiada

Jak szybko zasnąć? 10 porad na szybki sen

Jak szybko zasnąć? 10 porad na szybki sen

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Joanna Godecka / Damian Deja

Joanna Godecka: gdy ignorujemy nasze emocje, zatykamy na nie uszy, one krzyczą coraz głośniej

Eliza Wydrych skrytykowana za wystający brzuch

Po treningu przeczytała: „ale masz tłuszcz na brzuchu”. W odwecie podała kilka faktów na temat tej części ciała

zmartwiona kobieta

Martwisz się? To dobrze! Dlaczego i w jakim stopniu warto się zamartwiać?

Kindfulness – dlaczego warto być życzliwym?

Kindfulness – dlaczego warto być życzliwym?

Trening mindfulness

Trening mindfulness, czyli żyjmy uważnie. Dlaczego warto?

kobieta ogląda tv

Co telewizja robi z naszym mózgiem? Od jej oglądania stajemy się głupsi?

Wabi-sabi, czyli niedoskonałe jest piękne

Koniec hygge, czas na wabi-sabi. Niedoskonałe jest piękne!

Najpopularniejsze

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

„Zdarzało się, że nie szłam do pracy, bo nie mogłam przestać się masturbować. Jestem uzależniona od seksu i miłości”

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?