Przejdź do treści

Jesienne wegeburgery z prawdziwkami

Jesienne wegeburgery z prawdziwkami
Zdjęcie: Karolina Piwowar | Vegeaddicted
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Moja znajoma też miała takie objawy i nic jej nie było”, „Weź się w garść”, „Nie dzwoń do niego”. Zastanów się, zanim udzielisz komuś rady
Emilia Clarke
„Byłam przekonana, że nie przeżyję”. Emilia Clarke z „Gry o tron” przeszła dwie operacje mózgu
Mocno czekoladowe brownie z batatów i awokado – moc witamin i składników mineralnych
Jurek Owsiak i Aleksander Baron
Polacy w walce z hejtem. Jurek Owsiak organizuje „grupę wsparcia”, Tomson i Baron ambasadorami kampanii społecznej #JestNasWięcej
Wskaźniki śmiertelności z powodu nowotworów maleją. „Jesteśmy w stanie wyleczyć ok. 60 proc. przypadków” – mówi onkolog

Tylu prawdziwków ile w tym roku nie widzieli najstarsi grzybiarze. Prawdziwy wysyp! Jeżeli jeszcze nie uzbieraliście swojego koszyczka (a starczy dla wszystkich), to macie już plan na ostatnie ciepłe dni. Do jesiennych burgerów wystarczy kilka borowików – resztę można ususzyć albo zamarynować.

Te wegeburgery powinny być synonimem jesieni. Obok prawdziwków znajdziecie w nich grillowanego bakłażana, batata, ser pleśniowy lazur i słodkie figi. Do tego powidła, ostry sos z musztardy i tymianek. Wymyślicie sami lepszą definicję tej pory roku?

przepis-na-burgera-z-grzybami

Zdjęcie: Karolina Piwowar | Vegeaddicted

Składniki na bułki:

– 400 g mąki pszennej
– 6 g drożdży
– 250 ml ciepłego mleka
– 40 g cukru
– 40 g masła
– jajko
– 1/2 łyżeczki soli
– sezam i/lub czarnuszka

na chutney z pomidorów:

– 1/2 kg pomidorów
– 1/2 szklanki cukru trzcinowego
– łyżeczka świeżo startego imbiru
– mała papryczka chilli 
– duża szczypta cynamonu
– duża szczypta soli

dodatki:

– 3-4 prawdziwki
– ser pleśniowy lazur
– 4 plastry bakłażana
– 4 plastry batata
– 2-3 świeże figi
– sałata rzymska
– musztarda francuska
– świeży tymianek
– oliwa do smażenia

Przygotowanie bułek:

Mleko podgrzewamy do temperatury około 30 stopni. Rozpuszczamy w nim drożdże, cukier i masło. Następnie dodajemy mąkę, jajko, sól i mieszamy do otrzymania zwartej, jednolitej konsystencji. Miskę z ciastem przykrywamy folią i odstawiamy do wyrośnięcia w ciepłym miejscu (ciasto powinno podwoić swoją objętość). Po tym czasie dzielimy je na bułeczki. Standardowa bułka do burgera powinna ważyć od 80 do 100 g. Każdą z porcji ciasta formujemy w kulkę, zagniatając jej brzegi do środka, a następnie układamy na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia i delikatnie rozpłaszczamy. Ponownie zostawiamy do wyrośnięcia. Gdy bułki podwoją objętość, smarujemy je roztrzepanym jajkiem i posypujemy np. czarnuszką lub sezamem. Pieczemy w 180 stopniach około 20 minut.

Chutney:

Pomidory sparzamy wrzątkiem i obieramy, a następnie kroimy na połówki i czyścimy z szypułek oraz pestek. Pozostały miąższ tniemy w kostkę. Dodajemy imbir, papryczkę, cukier oraz przyprawy i całość smażymy na patelni przez 15-20 minut lub do momentu, gdy sok z pomidorów odparuje. Tak powstałą konfiturę wykorzystujemy do burgerów, a pozostałą część wkładamy do słoików i zakręcamy na ciepło.

Burgery:

Na patelni rozgrzewamy tłuszcz. Dodajemy gałązki tymianku. W tym czasie kroimy grzyby na cienkie plasterki i podsmażamy przez mniej więcej 5 minut. Na patelni grillowej przygotowujemy bakłażana i batata. Upieczone bułki kroimy na pół i lekko grillujemy ich środek, żeby były jeszcze bardziej chrupiące. Dolną część bułki smarujemy w środku konfiturą z pomidorów. Wykładamy liść sałaty, ser pleśniowy, grillowany plaster bakłażana oraz batata. Na wierzch kładziemy plasterki świeżych fig i grzyby, na samą górę dodajemy musztardę, którą smarujemy również górną część bułki. Burgery możemy podać same lub z grillowaną kolbą kukurydzy.

Karolina Piwowar – kreatywny żarłok ze spontanicznym, ale nieco melancholijnym podejściem do gotowania. Prowadzi bloga Vegeaddicted – prawie wegańskiego, bo nie wyobraża sobie soboty bez jajecznicy. Poza kuchnią rozkochana w podróżach z plecakiem, dobrym designie, który sama stara się tworzyć, i recyklingu starego na nowe. 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

ryż i mango deser

Ryż kokosowy z mango. Pomysł na śniadanie idealne

Pasztet z czarnej fasoli. Jest o wiele mniej kaloryczny niż klasyczny mięsny

Gulasz vege to jest to!

Wegański gulasz na trzy sposoby. Wypróbuj przepisy od Kasi Bem

zupa rzodkiewkowa

Wiosenna zupa rzodkiewkowa. Róż na talerzu? Brzmi przepysznie

Wegańska sałatka z papają

Wegańska sałatka z papają. Orient na wyciągnięcie ręki!

Słodkie i zdrowe: pancakes z herbatą matcha

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem. Pomysł na proste i smaczne śniadanie do pracy

Pieczone awokado z ostrą nutą. Wsadź do piekarnika dalekiego kuzyna popularnej gruszki!

Wiosenna pasta kanapkowa

Przepis na wiosenną pastę kanapkową. W roli głównej zielona nowalijka!

Miksujemy: koktajl na dobry sen

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym w towarzystwie chipsa z szynki. Masz ochotę?

Sałatka owsiana z gruszką, kurczakiem i awokado – idealna na koniec zimy

Kurkuma – królowa alternatywnej medycyny indyjskiej. Spróbuj jej w połączeniu z polskimi warzywami

Superduet: topinambur z komosą ryżową

Superduet: topinambur z komosą ryżową. Skomplikowanie tylko brzmi

Makrela – tym razem pieczona

Skuś się na królową wśród ryb! Pieczona makrela z ziołowym aromatycznym kuskusem

W marcu króluje cebula dymka. Poznaj przepis na świetną zupę z dymką w roli głównej

pęczek rzodkiewki

Rzodkiewka – nie tylko do kanapki. Propozycja na obiad z tym warzywem w roli głównej

Waniliowy budyń z pietruszki

Słodka wariacja na deser – waniliowy budyń z pietruszki. Zdrowy, bo domowy!

Masz ochotę na burgera? Spróbuj pieczarkowego

Kasza jaglana z granatem

Potrzebujesz pełnej miski energii? Mamy na to sposób – pyszną jaglankę z granatem

Masz w lodówce kiszone ogórki? Zobacz, co możesz z nich wyczarować

Pora na pora

Doceń pora! To warzywo zasługuje na uwagę