Przejdź do treści

Kalarepa – schrup ją w sałatce!

Unsplash
Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Letnia sałatka z kurkami. Odrobina lasu na talerzu
Jak być aktywną, nie chodząc na siłkę? Zdradzają Kasia Bigos i Andrzej Bogdał
5 największych kuchennych mitów
Twitter.com
W kobietach siła! 10-letnia alpinistka zdobyła siedmiotysięcznik. „To jak być królową świata” – mówi
Jabłka na patyku. Uważaj, ten deser może uzależnić!

Kalarepa wciąż walczy o swoje miejsce w warzywnym szeregu. Czasem złapiemy ją zamiast jabłka, czasem damy plasterek na kanapkę. A kalarepę – delikatną w smaku, lekko słodką i chrupiącą jak nieprzejrzała papierówka – można faszerować, zapiekać, dusić, grillować… Albo dodać do pysznej sałaty!

Nasze nawyki żywieniowe wynosimy z domu. Jeśli czegoś się w naszym domu rodzinnym nie jadło, rzadko sięgamy po to w dorosłym życiu. Chyba że jesteśmy kulinarnymi eksploratorami i chęć poznania tego, co nowe, jest silniejsza niż wrodzona niechęć.

U mnie tak właśnie było z kalarepą. Mama zawsze dbała o swój warzywny ogród, który dumnie z siostrami nazywałyśmy działką. Czego tam nie było! Ogórki, marchewka, buraczki, kukurydza, papryka, patisony, cukinia! Uwierzcie mi, to nie wszystko. Ale nigdy na maminej działce nie było miejsca na kalarepę. Nie znałam jej smaku, dopóki nie wyjechałam do Anglii. Tam schrupałam kalarepkę po raz pierwszy. Była to miłość od pierwszego wejrzenia!

Najbardziej lubię okazy małe, które mają pyszną jadalną skórkę. Im bulwa większa, tym bardziej zdrewniała jest jej zewnętrzna część. Wtedy należy warzywo obrać i delektować się jego chrupkim, soczystym wnętrzem. Kalarepa dostępna jest niemal przez cały rok, ponieważ mamy odmiany wczesnowiosenne, letnie oraz zimowe. Spotkać ją można w dwóch odmianach: zielonej i fioletowej, chociaż sam miąższ ma zawsze kolor biały. Odmiana fioletowa jest odrobinę bardziej wyrazista w smaku, a jej miąższ nie drewnieje podczas przechowywania.

Kalarepa wszystkomająca

Kalarepa to prawdziwa bomba witaminowa! Maleńka główka pokrywa nasze całodzienne zapotrzebowanie na witaminę C, a dodatkowo to pyszne warzywo zawiera dużo betakarotenu oraz flawonoidów (przeciwutleniaczy zabezpieczających przed nowotworami). Kalarepa to również bogate źródło błonnika. Zarówno w bulwach, jak i w liściach znajdziemy dużą ilość mikroelementów. Tylko 100 g kalarepy zawiera aż 200 mg potasu. W warzywie nie brakuje również jodu, fosforu, miedzi, manganu, wapnia czy sodu. Młode liście zawierają bardzo dużo żelaza.

Kalarepa ma jeszcze jedną, ważną zaletę – jest niskokaloryczna i stanowi wspaniałą bazę zdrowych i lekkich sałatek. Odpowiedni sos jest jak wisienka na torcie. Kalarepa lubi zarówno delikatny sos winegret, jak i ten na bazie jogurtu z dodatkiem chrzanu.

Kupujmy i jedzmy kalarepę! O tej porze roku jest zdecydowanie najsmaczniejsza. Wybierajmy okazy małe, świeżo wyglądające, z intensywnie zielonymi liśćmi. Nie bójmy się kalarepy faszerować, zapiekać, dusić i grillować! Wedle fantazji. Choć oczywiście najlepsza będzie krzepka kalarepka na surowo – choćby w pysznej sałacie z malinami!

 

10 prostych sposobów, by jeść lepiej

Sałatka z kalarepą i malinami – składniki

kalarepa przepis

Zdjęcie: Ewelina Majdak

– 2 młode marchewki
– 4 rzodkiewki
– garść liści ulubionej sałaty
– kawałek korzenia młodego selera
– 1 młoda kalarepa
– biała część młodej dymki
– duża garść świeżych malin
– duża garść ziaren dyni i słonecznika
– ćwiartka cytryny

Sos:
– 1 łyżka soku z pomarańczy
– 1 łyżka soku z cytryny
– 1 łyżeczka syropu z agawy (lub miodu)
– mały kubeczek jogurtu naturalnego
– 1 łyżeczka musztardy Dijon
– 1 łyżeczka tartego chrzanu (może być ze słoiczka)
– 1 łyżeczka ziaren kopru włoskiego
– sól
– pieprz

Składniki sosu wymieszać razem i włożyć do lodówki.

Warzywa obrać. Marchewkę i selera pokroić w cienkie słupki. Można je również zetrzeć na tarce do jarzyn (duże oczka). Kalarepę pokroić w cienkie półplasterki. Rzodkiewki i białe części dymki pokroić w ćwiartki.

Na talerzu ułożyć porcje warzyw, posypać je ziarnami, na wierzchu ułożyć maliny, a całość tuż przed podaniem polać sosem. Idealne danie na upalny dzień!

Smacznego!

Ewelina Majdak – kocia mama, miłośniczka fotografii cyfrowej i analogowej, celebrowania jedzenia i zapachu domowego pieczywa. Niezależna nonkonformistka i kulinarna hedonistka, całkowicie uzależniona od polskiej kuchni w nowoczesnym, zdrowym wydaniu. W kuchni ceni wyrafinowaną prostotę, dobre jakościowo produkty oraz wspólne przygotowywanie posiłków. Nigdy się nie nudzi, dlatego w jej kuchni jest lekko pikantnie, ze szczyptą humoru i z odpowiednią dawką rozsądku. Prowadzi bloga Around the table.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi dietetyczka Agnieszka Pająk

„Zdarzyło mi się już dyskutować z 14-latką o tym, czy seks analny jest wystarczającym zabezpieczeniem przed ciążą” – mówi Milena Maria Sęp, lekarz rezydent ginekologii i położnictwa

„W Chinach medycyna chińska przygotowuje przyszłych rodziców już rok przed planowaną ciążą. Dzięki temu depresja poporodowa nie zdarza się tam często” – mówi Aneta Rosłon, terapeutka medycyny chińskiej

Milena Nosek

„Znam organizmy, które nie szczędzą sobie cukru, smażenia, jedzą na co i kiedy mają ochotę, osiągają przy tym sukcesy i czują się wspaniale. Pytanie tylko – do kiedy?” – mówi Milena Nosek, dietetyk tancerzy

Zainteresują cię również:

Sałatkowy dream team: marchewka i olej rzepakowy

Sałatkowy dream team: marchewka i olej rzepakowy

Pizza z kurkami

Orkiszowa letnia pizza z kurkami. Jedz bez wyrzutów sumienia!

wegańskie lody malinowo-porzeczkowe

Wegańskie lody porzeczkowo-malinowe. Smakują bosko!

Truskawkowe żelki. Doskonały smakołyk bez grama chemii

Kukurydziane ciasteczka z pigwą

Kukurydziane ciasteczka z pigwą

Komosa ryżowa zapiekana z brzoskwiniami

Drożdżówki z rabarbarem

Chrupiące drożdżówki z rabarbarem i budyniem

nernik z brzoskwiniami

Przepis na brzoskwiniowy nernik na zimno. Letnia alternatywa dla tradycyjnego sernika

Wegańskie tarty z borówkami

Wegańskie tarty z borówkami

Przepis na creme brule

Jaglano-brzoskwiniowy crème brûlée z malinami

Przepis na aksamitny deser jaglany z jagodami i czereśniami

Wegańska panna cotta z jeżynami. Bez żelatyny, śmietany i cukru

Marmolada z dzikich mirabelek

Daktyle nadziewane malinami i masłem orzechowym

Letni dżem z jagód. Bez cukru!

Letni dżem z jagód. Bez cukru!

Nie marnuj jedzenia! Cydr ze skórek gruszek

Nie marnuj jedzenia! Cydr ze skórek gruszek

Tian – warzywa w nowej odsłonie. Doskonale sprawdzi się na letnią kolację

Pudding ryżowy z brzoskwiniami

Pudding ryżowy z brzoskwiniami

Omletonaleśnik z czereśniami i twarożkiem

Przepis na omlet z czereśniami i twarożkiem

Pudding chia z musem ananasowym

Pudding chia z musem ananasowym

Kisiel rabarbarowy z imbirową nutą

Kisiel rabarbarowy z imbirową nutą

Sernik z nerkowców z musem jagodowym

Sernik z nerkowców z musem jagodowym

Sezonowa sałatka z zielonym groszkiem i młodymi ziemniakami

Sezonowa sałatka z zielonym groszkiem i młodymi ziemniakami

Letni makaron z cukinii

Przepis na letni makaron z cukinii