Przejdź do treści

Kalorie odstaw na bok

Kalorie odstaw na bok
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Pasztet z czarnej fasoli. Jest o wiele mniej kaloryczny niż klasyczny mięsny
kobieta myśli leżąc w łóżku
Intuicja – wierzyć jej czy nie?
Mówią na ciebie „kobieta guma”, bo jesteś wygimnastykowana od dziecka? Skonsultuj się z fizjoterapeutą, to może być hipermobilność
„Przestań się smucić”, „weź się w garść” – takie słowa mogą zadziałać odwrotnie. Czego nie mówić osobie z depresją? Tłumaczy psycholog Katarzyna Binkiewicz
mama i dziecko
Przełom w leczeniu depresji poporodowej. FDA zatwierdziła nowy lek. Szybki, skuteczny, ale bardzo drogi

Czy 100 kcal czekolady, kurczaka lub orzechów to dla nas tyle samo? Nie. To właśnie brak tej wiedzy sprawia, że choć ograniczamy ilość jedzenia, czasem nie możemy schudnąć. To nie wystarczy. Trzeba jeszcze wiedzieć, co jeść.

Ograniczyłam kalorie, ale jakoś nie mogę schudnąć… Też to znacie? Taki efekt jest możliwy, bo podchodzimy do diety wyłącznie pod kątem spożywanych kalorii. A to zasadniczy błąd. W świetle aktualnych badań widać, że ograniczanie kalorii może wcale nie przynosić oczekiwanych rezultatów. Bo ważniejsze jest, co się je. Dlaczego?

Nasz organizm to nie maszyna laboratoryjna, w której z idealną precyzją obliczymy, ile energii wyprodukujemy podczas spalania. Wydawałoby się, że jeśli będziemy przyjmować mniejszą ilość kalorii, niż wynosi nasze zapotrzebowanie, to schudniemy. Niekoniecznie. Okazuje się, że składniki odżywcze mogą różnie wpływać na metabolizm, apetyt, mogą być też w różnym stopniu absorbowane przez organizm. Wiele badań dowodzi, że wysokowęglowodanowe diety spowalniają metabolizm bardziej niż dieta bogata w tłuszcze i proteiny. To jeden z powodów, dla których ludzie potrzebują mniej lub więcej energii, nawet jeśli konsumują taką samą liczbę kalorii. Poza tym w przeciwieństwie do produktów z tak zwanym niskim indeksem glikemicznym (np. orzechy, rośliny strączkowe), produkty z wysokim indeksem glikemicznym (jak ziemniaki, cukier, alkohol) szybciej podnoszą stężenie cukru we krwi, wzmagają apetyt i mogą skłaniać do podjadania. Co także przekłada się na wykorzystanie energii przez organizm.

Odchudzanie – rozprawa z mitami

Jednym z ekspertów, który bada wpływ różnych pokarmów na przyrost masy ciała, jest dr Dariush Mozaffarian z Harvard School of Public Health. Badanie jego zespołu trochę napsociło w świecie nauki. Obalano w nim m.in. popularny pogląd dotyczący odchudzania, wegług którego ograniczanie kalorii i tłuszczu w diecie wpływa na spadek wagi. Podważono również tezę, że aktywność fizyczna ma większy wpływ na odchudzanie niż odpowiednia dieta.

Oto główne wnioski z tego badania:

Największy przyrost wagi powodowały konkretne produkty: frytki, chipsy, słodzone napoje, czerwone i przetworzone mięso, ziemniaki, słodycze i desery, zboża rafinowane, inne smażone produkty, soki owocowe 100% i masło. Kolejność nieprzypadkowa, bo zaczęłam od tych najbardziej tuczących. Z kolei większa ilość owoców i warzyw oraz produktów pełnoziarnistych w diecie związana była ze spadkiem wagi u wszystkich uczestników. Co ciekawe, podważono też pogląd, że jedząc dużo nabiału, narażamy się na tycie. Spożywanie mleka i serów wpływało neutralnie na wagę! Nie dotyczy to jednak jogurtów, kefirów i zsiadłego mleka. One okazały się najbardziej „odchudzającymi” produktami. Dobre bakterie w nich zawarte zwiększają produkcję hormonów odpowiadających za hamowanie apetytu, a do tego przyspieszają metabolizm. Drugi pozytywny produkt, jaki wyłonił się w tej pracy, to orzechy. Są bogate w zdrowy tłuszcz i podobnie jak jogurty zmniejszają uczucie głodu na dłużej. Jedną z kolejnych zaobserwowanych zależności było to, że metabolizm zwalnia po rafinowanych węglowodanach (jak cukier, biała mąka). Zaś pozostaje na odpowiednim poziomie po produktach pełnoziarnistych.

Dlaczego właśnie to badanie warto było przytoczyć? Po pierwsze: duża liczba uczestników – 121 tys. osób. Po drugie: czas – wnioski zbierano przez okres od 12 do 20 lat, zatem dotyczą długoterminowych efektów odchudzania, a nie – jak w wielu innych przypadkach – efektów krótkoterminowych. Po trzecie: badanie przeprowadziło pięciu specjalistów z dziedziny żywienia i zdrowia publicznego z nie byle jakiego ośrodka, bo Harvard University. Autorzy sprawdzili też, jak na odchudzanie wpływa palenie papierosów i alkohol. Jeśli chcecie to wiedzieć, oryginalną pracę znajdziecie tutaj

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Potrzebujesz wzmocnienia dla intelektu? Oto 6 produktów poprawiających pracę mózgu

kobieta, trzymająca się za nogę

Słoniowacizna, czyli ostatnie stadium obrzęku limfatycznego – obraz leczenia schorzenia

kobieta trzymająca obrazek wątroby

Jak zregenerować wątrobę? Leki na regenerację wątroby i dieta

nerki w 3D

Czym jest i jakie funkcje pełni dwunastnica? Choroby dwunastnicy

kobieta trzymająca się za brzuch

Pieczenie w przełyku – przyczyny zgagi i domowe sposoby na jej zwalczanie

Sprawdź, co masz na talerzu. Źle dobrana dieta może być powodem irytacji

Reklamy fast foodów mogą zostać zakazane w Wielkiej Brytanii. To plan walki z epidemią otyłości wśród dzieci. Brawo!

Top 5 produktów na dobry nastrój. Co poprawia nam samopoczucie?

5 zaskakujących sposobów na energetyczny strzał

Brakuje ci energii? Oto 5 zaskakujących sposobów na przezwyciężenie kryzysu

Kobieta gotuje w kuchni

Jesteś szczupła a mimo to wciąż się odchudzasz? Poznaj 8 zagrożeń głodówki

Dieta Ewy Dąbrowskiej – tak czy nie?

Zdarza ci się zjeść banana na śniadanie? Sprawdź, czy to dobry wybór. Tłumaczy dietetyczka Paulina Roziewska

Czujesz że twój mózg potrzebuje pozytywnego doładowania? Ale jak to zrobić? Podpowiadamy

Kobieta z rakiem przełyku podczas konsultacji lekarskiej.

Rak przełyku – nowotwór złośliwy o wielostopniowym rozwoju. Przyczyny, objawy i leczenie nowotworów przełyku

Wystarczy, że stracisz 5 proc. masy ciała, a poprawisz stan swojego zdrowia. Zobacz, jakie korzyści płyną z odchudzania

śpiące dziecko

Skaza białkowa u niemowlaka – w jaki sposób się objawia? Jak jej skutecznie zapobiegać?

cholesterol w 3D

Jak obniżyć poziom cholesterolu całkowitego? Dieta, aktywność fizyczna, lekarstwa

cholesterol blokujący tętnicę w 3D

Cholesterol LDL – jak obniżyć jego poziom? Dieta antycholesterolowa jako element terapii

kobieta kawa na wynos

Poznaj i wyeliminuj! 6 najgorszych nawyków żywieniowych

Pofolgowałaś sobie w tłusty czwartek? Trzeba będzie coś zrobić z nadmiarem kalorii. Jakie ćwiczenia są najbardziej wydajne?

6 rzeczy, które spowalniają metabolizm

Martwi cię słaba przemiana materii? Oto, co może być przyczyną

daria rybicka

„Jeżeli masz jakąś wątpliwość, czy sposób odżywiania wpływa na twój układ nerwowy, sprawdź to!” Dietetyk Daria Rybicka o diecie w leczeniu depresji

Jak przeżyć tłusty czwartek? Oto kilka zasad dotyczących jedzenia słodyczy

Męczą cię zaparcia? Zobacz, jakie produkty powinnaś jeść, aby się ich pozbyć