Przejdź do treści

Kalorie to nie wszystko

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Gosia Włodarczyk
Czy twój brzuch przypomina balon? To nie musi być „ciąża spożywcza”. Sprawdź, co może ci dolegać
Czarny bez – sprawdź jakie pyszne rzeczy możesz z niego zrobić
Pierwsza transpłciowa, niepełnosprawna modelka z porażeniem mózgowym na wybiegu. Kolejny przełom w świecie mody!
Fot: Unsplash
Czym (i dla kogo) jest NEAT, czyli spontaniczna aktywność fizyczna? Dietetyczka wyjaśnia
leki a alkohol
Przyjmujesz leki na alergię i zamierzasz wypić lampkę wina? Sprawdź, co mówi alergolog

Jak szaleni liczycie kalorie, by wreszcie osiągnąć upragniony cel? Myślicie, że naprawdę to właśnie w tym tkwi sekret? Cóż, niekoniecznie. Są znacznie ważniejsze warunki do spełnienia. Co mianowicie?

Na pewnym szkoleniu usłyszeliśmy stwierdzenie: „Ciało nie zna matematyki – tylko fizjologię”. Dla niego mniej ważne jest to, czy dostarczycie mu 2500 kcal, tylko z jakich produktów to zrobicie. Liczy się jakość.

Prawda jest taka, że nie jesteście w stanie określić, ile wasze ciało wydatkuje kilokalorii. Na pewno wielu z was spotkało się z różnego rodzaju analizatorami składu ciała czy wzorami, które to wyliczają. Jednak kilokalorie nie są jednostką pomiaru bezpośredniego.

Gdyby ktoś powiedział wam, że na przykład 1800 kcal dziennie zagwarantuje szczupłe, wytrenowane ciało, można by wybrać sobie trzy ulubione dania, których łączna kaloryczność nie przekroczy magicznej liczby, i jeść na przykład: słodką bułkę z kawą i syropem na śniadanie, gotowy odgrzewany obiad, kilka ciasteczek w formie przekąski i kanapkę na kolację. Być może nie przekroczylibyście 1800 kcal, ale czy faktycznie zagwarantowałoby to wam ciało w wersji fit?

Nie ma mowy. Takie kalorie pochodzą przede wszystkim z produktów mocno przetworzonych zawierających wysoką ilość tłuszczów trans i cukrów. Nie tylko nie dają energii do prawidłowego funkcjonowania, ale na dłuższą metę rujnują zdrowie.

Jeśli korzystacie z tzw. „diet pudełkowych”, warto zawsze dokładnie sprawdzić firmę i jakość oferowanych przez nią produktów. W wielu przypadkach niestety pozostawiają one wiele do życzenia…

Co więc jest naprawdę ważne? Odpowiednie rozłożenie makroelementów (białek, węglowodanów i tłuszczów).

1 gram węglowodanów to 4 kilokalorie. Tyle samo kalorii ma gram białka, natomiast 1 gram tłuszczu to już 9 kilokalorii, czyli dwukrotnie więcej. Czy to oznacza, że macie unikać spożycia tłuszczów? Nic bardziej mylnego. To, że tłuszcze mają większą gęstość kaloryczną, nie oznacza, że tuczą. Nie, jeśli będziecie wybierać te zdrowe i oczywiście nie przesadzicie z ich ilością. Jeżeli zjecie zdrowe tłuszczowe śniadanie i połączycie je z produktami białkowymi, to nasyci was ono na dłużej.

Dobra rada? Jedzcie produkty jak najmniej przetworzone. Zminimalizujcie też udział  w swojej diecie produktów mlecznych i glutenowych, ograniczcie spożywanie cukrów prostych, jedzcie systematycznie i w stałych odstępach czasu. Wówczas żaden kalkulator kalorii nie będzie wam potrzebny. Oczywiście inaczej wygląda to u osób, które dążą to utrzymania minimalnego poziomu tkanki tłuszczowej wymaganego w sportach walki czy zawodach sylwetkowych. Ten sposób żywienia nie ma nic wspólnego z jedzeniem przeciętnego Kowalskiego, który trenuje rekreacyjnie.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Pary homoseksualne są rodzicami bardzo odpowiedzialnymi. Ich miłość jest taka sama jak heteroseksualnych rodziców. Ale mają więcej niepokoju” – mówi psychoterapeutka Agnieszka Gudzowaty

„Nie powinny odkładać ciąży kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi – endometriozą, zaburzeniami endokrynologicznymi, na przykład zespołem policystycznych jajników” – mówi prof. Marzena Dębska

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

„Ja nie lubię swojego brzucha. Mam sobie wmawiać, że jest zajebisty, jak nie jest? Ale nie jest tak słaby, żebym miała się go bardzo wstydzić i nie wychodzić na plażę” – mówi Ewa Zakrzewska, modelka plus size

Zainteresują cię również:

„W dniu swoich urodzin dowiedziałam się, że mam cukrzycę. Dostałam przepiękny prezent w postaci skierowania do natychmiastowego stawienia się w szpitalu” – mówi Sandra Kaczmarska, młoda diabetyczka typu 1

Chwila relaksu dla szyi

Chwila relaksu dla szyi

Zdrowe pary na talerzu. Zobacz, co korzystnie jest łączyć w swoim menu

Trening w parze – propozycja ćwiczeń

kosz warzyw

„Ruszaj się tak, jak robiły to nasze babcie”. O czym należy pamiętać przy insulinooporności, pisze dietetyk Kamila Urbaniak

Słabe paznokcie. Jak sobie pomóc dietą?

Chcesz mieć piękne włosy? Zmień dietę!

Joga na dobranoc

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Maraton – jak się przygotować, by odnieść sukces?

Trenujesz jak szalona i wciąż nie widzisz efektów? Diabeł tkwi w szczegółach!

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

Wegański obiad? Czarna soczewica z pomidorami

kobieta rozciąga się

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

jedzenie w torebkach

Co każdy dietetyk chciałby, żebyś wiedziała o zdrowym odżywianiu

Weekendowy cheatmeal

Weekendowy cheatmeal. Jak się przygotować?

mleko

Mleko bez laktozy – nietolerancja czy trend żywieniowy? O tym, dla kogo są produkty bez laktozy, mówi dietetyk

Nie wiesz, jak zapanować nad apetytem? Sprawdź 10 rzeczy, które sprawiają, że ciągle odczuwasz głód

Dieta ketogeniczna – czy jest bezpieczna? Wyjaśnia dietetyczka

Zadbaj o układ pokarmowy. 10 lekkostrawnych produktów

Zastanawiasz się nad dietą pudełkową? Sprawdź najpierw jej wszystkie wady i zalety

ryba na talerzu

Najlepsze źródła białka inne niż kurczak

dziewczyna je kanapkę

Czy Intermittent fasting jest zdrowym sposobem odżywiania się? Wyjaśnia dietetyk Iwona Wanat

Wielkanoc w wersji fit

Wielkanoc w wersji fit, czyli jak nie przytyć w święta

Jesteś ciągle zmęczona? Być może to kwestia diety. Przyjrzyj się swoim nawykom