Przejdź do treści

Co spala tłuszcz – ćwiczenia cardio czy trening siłowy?

kobieta ćwiczy na siłowni
Co spala tłuszcz - siłownia czy kardio/Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta w maseczce ochronnej
Francja i Austria zakazują noszenia maseczek materiałowych w miejscach publicznych!
Nastolatka siedzi na rampie
„Jedna placówka na ponad 27 tys. pacjentek”. Martyna Jałoszyńska o dostępie nastolatek do ginekologa
Ludzie na koncercie
Lek. Bartosz Fiałek wzburzony weekendowymi imprezami: ludzie, których ignorancja przekracza „dach świata”
Genogram – do czego służy, jak zrobić, symbole genogramu
Dagmara Seliga
Dagmara Seliga: w Polsce jest coraz więcej coachów, a brakuje przepisów regulujących ten zawód [WIDEO]

Co spala tłuszcz najszybciej – cardio czy trening siłowy? Oto jest pytanie. Od lat panuje przekonanie, że najszybciej i najbardziej efektywnie tłuszcz spalają właśnie aeroby. Jakie ćwiczenia na spalanie tkanki tłuszczowej sprawdzają się najlepiej? I co jeść, by spalać tłuszcz?

Co spala tłuszcz – siłownia czy bieganie?

Moje wieloletnie obserwacje potwierdzają regułę. Najbardziej popularny trening świata to trening kardio, inaczej zwany treningiem aerobowym. Promują go wszędzie i przy każdej okazji: kardio, turbo spalanie, aeroby – spalaj tłuszcz szybciej, kardio na spalanie itd. Wiadomo, jak wygląda maratończyk, ale żeby od razu uważać, że biegacze są najszczuplejsi? Maratończyk to maratończyk! Kto normalnie biega tyle kilometrów na „dzień dobry”? Daje ten przykład, bo jak słyszę, że ktoś zaczyna się odchudzać, to właśnie o bieganiu myśli w pierwszej kolejności. Bieganie jest spoko, ale nie dlatego, że działa „wyszczuplająco”, a stymuluje pracę układu krążeniaNie ma też znaczenie, czy wybierzesz rower czy bieganie. To nie jest kompleksowa odpowiedź na pytanie, co spala tłuszcz.

A co z obciążeniem? Przez wiele lat trening siłowy miał niewielkie poważanie, zwłaszcza u płci pięknej. Mało tego, odradzano go nawet sportowcom. Poprzednie pokolenie uważało bowiem, że tego rodzaju ćwiczenia sprawiają, iż człowiek staje się krępym, powolnym osiłkiem. Sorry – tak było.

Na szczęście dziś w temacie sporo się zmieniło i ogarnięci ludzie wiedzą, że ciężary niejedno imię mają. I nie brzmi ono tylko kulturystyka. Wszyscy sportowcy światowej klasy dźwigają ciężary, mało tego, każda profesjonalna drużyna sportowa zatrudnia trenera, który pracuje z zawodnikami nad siłą i kondycją. No i fajnie. Bo nie ma najmniejszych wątpliwości, że lepiej ukształtujecie ciało, dźwigając ciężary, niż uprawiając kardio. Zwłaszcza że przesadna liczba aerobów może negatywnie wpływać na siłę. Niemniej jednak to właśnie połączenie jednego i drugiego tworzy kombinację, która najskuteczniej zwalcza tkankę tłuszczową i radykalnie przebudowuje sylwetkę.

Trening na spalanie tłuszczu – siłownia

Co spala tłuszcz najszybciej? Jeśli możecie, stawiajcie na trening siłowy, a po jego zakończeniu zróbcie 20-, 30-minutową sesję kardio. Jeśli nie macie czasu na oba, postawcie na trening siłowy. Wszystko dlatego, że sam trening kardio nie przyniesie tylu korzyści. To ćwiczenia z obciążeniem (i odpowiednio dobranym programem) sprawiają, że jedna osoba z prawidłową masą ciała wygląda przeciętnie, a druga ma sylwetkę fit modela/modelki.

I tylko nie mówcie mi, że nie macie czasu! Najbardziej zabiegani ludzie doprowadzają do końca najwięcej projektów, bo pełny harmonogram skłania ich do większej produktywności. Odpowiedź na pytanie: co spala tłuszcz lepiej – cardio  czy siłownia – powinna brzmieć w następujący sposób. Wiele form aktywności fizycznej pozwala zwiększyć spalanie kalorii, ale to trening siłowy umożliwia takie ujędrnienie i wymodelowanie sylwetki, że efekt odchudzający zauważalny jest najszybciej.

Co spala tłuszcz, czyli zasady diety odchudzającej

Zastanawiając się, co spala tłuszcz, nie możesz koncentrować się wyłącznie na aktywności fizycznej. Równie duże znaczenie ma dieta. Co jeść, żeby przyspieszyć spalanie tłuszczu z brzucha i innych okolic ciała? Najważniejsze zasady diety na spalanie tłuszczu to:

  • regularne spożywanie posiłków, najlepiej 4 – 5 razy dziennie
  • odpowiednie proporcje makroskładników – w diecie nie może zabraknąć węglowodanów złożonych, białka i wartościowych tłuszczów
  • unikanie spożycia tłuszczów trans oraz cukru rafinowanego
  • odpowiednie nawodnienie organizmu – należy pić co najmniej 2 litry wody dziennie
  • optymalna ilość kalorii – w celu spalania tłuszczu konieczne jest stworzenie deficytu kalorycznego.

Co przyspiesza metabolizm i spalanie tłuszczu?

Jeśli poszukujesz innych poza dietą i ćwiczeniami metod na to, jak szybko spalić tłuszcz z brzucha czy pośladków – możesz sięgnąć po fat burnery. Nie chodzi oczywiście o spalacze tłuszczu wątpliwego pochodzenia, które mogą zaszkodzić twojemu zdrowiu. Mam na myśli naturalne substancje mogące zwiększyć efektywność spalania tkanki tłuszczowej, takie jak:

  • wyciąg z Garcinia Cambogia
  • L – karnityna
  • sprzężony kwas linolowy CLA
  • piperydyna
  • ekstrakt z zielonej herbaty

Co pomaga spalać tłuszcz? Na pewno odpowiednia ilość snu i unikanie stresu – wówczas normalizuje się poziom kortyzolu, czyli hormonu sprzyjającego kumulowaniu się tkanki tłuszczowej, zwłaszcza na brzuchu.

Jak spalić tłuszcz na brzuchu

I jeszcze jedna uwaga na koniec. Nie należy pytać, co spala tłuszcz z brzucha czy jak spalić tłuszcz z ud. Odchudzanie nigdy nie jest procesem selektywnym, pozwalającym na odchudzanie wybranych partii ciała. Możliwe jest natomiast kompleksowe modelowanie sylwetki. Spalanie tłuszczu na siłowni, zbilansowana dieta, czas na sen i regenerację – oto przepis na to, jak spalać tłuszcz i cieszyć się nienaganną sylwetką oraz doskonałym zdrowiem.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

bieganie

Pierogi kontra biegi

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Cubii – trenowanie przy biurku. Czy warto ćwiczyć z Cubii?

Picie wody – zalety. Co daje przy odchudzaniu? Ile pić wody?

Kobieta robi szpagat

Jak zrobić szpagat? Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

Trening obwodowy – na czym polega i dlaczego jest skuteczny?

Jak się ubrać, biegając zimą?

Bieganie zimą – buty, kurtka, odzież. Jak się ubrać?

Treningowe mity dotyczące odchudzania

Jak prawidłowo robić przysiady, by uniknąć kontuzji?

Trening dla biegaczy - ćwiczenia siłowe i obwodowe

Trening dla biegaczy – ćwiczenia siłowe i obwodowe

CrossFit - co to jest? Jak zacząć ćwiczyć CrossFit?

Crossfit – co to, ćwiczenia, efekty. Dla kogo jest crossfit?

Kalistenika – tak zbudujesz prawdziwą siłę! Dlaczego warto ją trenować?

Trening kardio w domu

Trening kardio – co to jest? Jak robić ćwiczenia kardio w domu?

Urządzasz domową siłownię? Specjalista podpowiada, na które sprzęty postawić

Dyskopatia a ćwiczenia na siłowni. Jaki sport wybrać?

Wracasz na siłownię? O tych rzeczach musisz pamiętać

Spalaj mądrzej i szybciej

Spalanie kalorii – rower, spacer, bieganie. Co jeść?

kobieta wykonująca martwy ciąg

Martwy ciąg – technika ćwiczenia, jakich błędów unikać

Trening sprinterski - popraw swoją szybkość!

Trening sprinterski na siłowni, w plenerze – jak zrobić? Efekty

Kobieta robi pompki

Pompki – jak zrobić, rodzaje pompek, efekty ćwiczeń

Siłownia wciąż zamknięta, a w domu nie masz potrzebnego sprzętu? Wykorzystaj to, co masz pod ręką

Ćwiczenia na boczki – rozprawmy się z mitem

Ćwiczenia na boczki i brzuch – jak skutecznie spalić tłuszcz?

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu. Dlaczego waga nie zawsze jest miarodajna?

Fizjoterapeuta tłumaczy, jak ćwiczyć, nie wychodząc z domu. Wałek, krzesło, dywan i kanapa to wszystko, czego potrzebujesz

Jak ćwiczyć, nie wychodząc z domu? „Wałek, krzesło, dywan i kanapa to wszystko, czego potrzebujesz” – mówi fizjoterapeuta Mateusz Mróz

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Ubrania, które nas trują. Sprawdź, dlaczego mogą być niebezpieczne

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

poranne wstawanie

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona