Przejdź do treści

Kiedy sport osłabia odporność?

dziewczyna w sportowym stroju
Fot. Toa Heftiba / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Sałatka z pieczoną dynią
Sałatka z pieczoną dynią i ciecierzycą. Wyborna przekąska, która rozgrzewa i syci na długie godziny!
Uśmiech dziąsłowy
Uśmiech dziąsłowy sprawia, że rzadko się uśmiechasz? Podpowiadamy, jak sobie z nim poradzić
7 skutecznych sposobów na rozsiewanie zarazków
Ashley Graham w ciąży
Ashley Graham pokazuje ciążowe krągłości i rozstępy. Jej nagranie powinna zobaczyć każda kobieta w ciąży!
U blogerki zdiagnozowano czerniaka / Instagram.com
Piękne miejsce, kapelusz, kostium, kolory i… czerniak złośliwy na plecach. Blogerka zwróciła uwagę na poważny problem

Jeśli mamy osłabioną odporność i często się przeziębiamy, lekarze zalecają nam m.in. więcej aktywności fizycznej. Czy słusznie? I tak, i nie. Sport może mieć na układ immunologiczny zarówno budujący, jak i rujnujący wpływ.

Sport to zdrowie, ale nie zawsze i nie dla każdego. Widać to na przykładzie jego wpływu na odporność, oczywiście według badań. Okazuje się, że nie ma w tej kwestii raczej rozbieżnych opinii a badania są spójne. Regularne dawki ćwiczeń o umiarkowanej intensywności działają na układ immunologiczny korzystnie. I super, tego oczekujemy. Chronią go i wzmacniają. Inaczej może być, jeśli organizm poddamy systematycznie bardzo intensywnej aktywności – wówczas pojawi się raczej osłabienie układu odpornościowego – wskazują badania dr. Gunnara Brolinsona z Virginia College of Osteopathic Medicine.

Way of Blonde

Z kolei Duńczycy, pod kierunkiem Jacoba Marotta z Frederiksberg Hospital, zauważyli, że zbyt intensywne i częste bieganie może być równie niezdrowe co całkowite unikanie ruchu. Intensywne oznacza w tym przypadku bieganie ponad 4 godziny tygodniowo przez ponad 3 dni w tygodniu. Najlepiej na tym sporcie wychodzili ci, którzy robili to rzadziej niż 3 razy w tygodniu, poświęcając od 1 do 2,4 godziny, a ich bieg odbywał się w umiarkowanym tempie.

To, w jaki sposób sport może działać na system odpornościowy, wciąż nie jest zupełnie jasne. Sądzi się, że w umiarkowanych ilościach pobudza produkcję przeciwzapalnych związków, a także poprzez wpływ na układ hormonalny stymuluje układ odpornościowy. Jego nadmiar utrzymuje natomiast organizm w ciągłej gotowości i napięciu, a regularne stymulowanie produkcji hormonów stresu (tak, podczas aktywności fizycznej produkujemy również hormony z tej grupy) może osłabiać odpowiedź immunologiczną.

A jeśli już się rozchorujemy – czy rozsądniej wtedy całkowicie zrezygnować z treningów? W przypadku infekcji powinniśmy przede wszystkim obserwować swój organizm. Aktywność fizyczna skutkuje przyspieszeniem bicia serca, ten sam efekt powodują niektóre leki na przeziębienie, w rezultacie możemy zmusić nasze serce do zbyt intensywnej pracy. To z kolei może powodować problemy z oddychaniem. Zwłaszcza niebezpieczne jest uprawianie sportu, gdy mamy gorączkę i dreszcze. Wtedy lekarze zalecają odpuszczenie treningów. Jeśli jednak dokuczają nam „tylko” katar czy ból gardła, nie musimy całkowicie rezygnować z ruchu. Dobrze jednak go skrócić i zmniejszyć intensywność przynajmniej o połowę w porównaniu z naszymi możliwościami, gdy jesteśmy w pełni zdrowi.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Depresja u dzieci

„Człowiek, aby się rozwijać, potrzebuje wyzwań adekwatnych do wieku. Jeśli rodzice takich wyzwań nie stawiają, wychowują człowieka podatnego na zaburzenia emocjonalne” – mówi dr Lidia Popek o depresji wśród dzieci

ADHD

„Dorośli z ADHD, po diagnozie i włączeniu leczenia, lepiej się czują i funkcjonują, uwalniają się od niesprawiedliwych etykiet i mogą odbudowywać poczucie swojej wartości” – mówi dr Paweł Brudkiewicz o ADHD u dorosłych

Maisie Williams

Maisie Williams: nadal leżę w łóżku i przed snem wyliczam rzeczy, które w sobie nienawidzę

Masaż w ciąży

„Masaż w ciąży jest bezpieczny zarówno dla mamy  jak i dla dziecka, doskonale poprawia samopoczucie fizyczne i psychiczne” – mowi fizjoterapeutka Marlena Gadomska

Zainteresują cię również:

Ukryte stany zapalne ‒ działaj już teraz!

Jak zimno wpływa na organizm? Poznaj pozytywne strony zimna

Czy herbata z miodem wyleczy przeziębienie? Fakty i mity o odporności

Sposoby na rozgrzanie / istockphoto.com

4 mity na temat ciepła

Kobieta podskakuje, idąc chodnikiem. Ubrana jest w jeansy, żakiet, płaszcz, trampki, czapkę i okulary przeciwsłoneczne. Wymachuje torebką. Uśmiecha się

Jesienna infekcja – jak jej uniknąć? Podpowiada dietetyczka

Indyjskie superfoods na zdrową jesień

Indyjskie superfoods na zdrową jesień

Woda z cytryną na dzień dobry

Antybiotyki / istockphoto.com

Infekcja bakteryjna za tobą? Sprawdź 5 rzeczy, które powinnaś zrobić po antybiotykoterapii

Mus pigwowy z korzenną nutą. Wzmocni odporność i pomoże zwalczyć jesienne przeziębienie!

Mikstura z imbirem, cytryną i miodem / istockphoto.com

Chcesz wzmocnić odporność? Pij miksturę z imbiru, miodu i cytryny!

Nie chcesz jesieni spędzić na L4? Poznaj 5 sposobów na zwiększenie odporności

Risotto z dyni i szałwii

Risotto z dyni i szałwii – idealne danie na wzmocnienie organizmu

Co pić podczas przeziębienia i grypy?

dziewczyna je słodycze i popija je herbatką

5 sposobów na pogorszenie własnej odporności na jesień

Gorączka u dziecka – jeśli nie leki, to co?

9 sposobów, by uniknąć infekcji tej jesieni

probiotyki brzuch

Jak wybrać dobry probiotyk?

Jak wzmocnić odporność przed sezonem infekcyjnym? Wyjaśnia farmaceutka, Zofia Winczewska

miód

5 najlepszych zamienników cukru

Mleko – pić czy nie pić? Rozwiewamy wątpliwości

Chodzenie boso – naładuj się prosto z natury

Nasz mózg nie jest więc w stanie zablokować tego, co narozrabialiśmy w jelicie, a przez to spada nasza odporność

„Prawidłowo funkcjonujący układ odpornościowy dla kobiet w okresie rozrodczym to prawdziwy skarb” – o naszej odporności mówi dr Anna Romaniuk, mikrobiolog, immunolog, psychodietetyk

Zadbaj o układ odpornościowy. Pomocna będzie Lactobacillus rhamnosus – bakteria potrzebna naszej florze jelitowej

Jak zniszczyć sobie odporność latem? To wcale nie takie trudne

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta trzyma w ręce miniaturę nienarodzonego dziecka

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

https://www.istockphoto.com

To, co wydalamy, wiele mówi o stanie naszego zdrowia. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o… kupie

dłonie

Drętwienie palców u rąk – skąd się bierze i co oznacza?

ucho kobiety

Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą? Skuteczne domowe sposoby na zatkane ucho

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?