Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Jest moc!

Koktajl zamiast soku

Koktajl zamiast soku
Zdjęcie: shutterstock
Sok - pić czy nie pić? A jeśli tak, to jaki właściwie wybierać i na co zwrócić uwagę przy zakupie? Przyjrzymy się temu bliżej i zrobimy małe podsumowanie. Polecimy także superzdrowe sportowe koktajle.

Soki (chociaż często określamy tym mianem również inne napoje) – mają swoich zwolenników i przeciwników. Głównym argumentem tych pierwszych jest fakt, iż pochodzą one z owoców - zatem są zdrowe. Ci drudzy natomiast przestrzegają przed ich wysoką zawartością cukru i jego negatywnym wpływem na organizm.  Sok sokowi nierówny – jaki więc najlepiej wybrać?

- Napój owocowy - jego głównym składnikiem jest woda oraz cukier w różnej postaci. Nie zawiera żadnych wartościowych substancji odżywczych, dostarcza zatem dużej ilości kalorii bez pozytywnego wpływu na zdrowie. Dodatkowo producenci dodają do napojów barwniki, aromaty czy konserwanty, których stosowanie zabronione jest w przypadku soków i nektarów.

- Nektary owocowe - są otrzymywane poprzez dodanie do soku (którego zawartość w tym wypadku jest niewielka i wynosi od 2 do 20 %) wody z dodatkiem cukru lub miodu. Czy warto po nie sięgać? Odpowiedzcie sobie sami.

- Soki - na rynku dostępne są te uzyskiwane z przecierów owocowych, soków zagęszczonych lub 100% soki świeżo wyciskane. Oczywiście najlepszym wyborem są te ostatnie - mają najwięcej witamin i składników odżywczych, a przy tym zachowują naturalny smak owocu. Mimo to warto pamiętać, iż zawartość cukru nawet w naturalnych sokach jest stosunkowo duża, dlatego należy pić je z umiarem. Dotyczy to w szczególności osób cierpiących na otyłość czy cukrzycę. Najbardziej wartościowe soki to te przygotowane własnoręcznie przy użyciu dobrej jakości wyciskarki. Są świeże i mają najwięcej składników odżywczych.

Co w przypadku treningu? Zamiast soku warto postawić na odżywczy koktajl. Sportowcy potrzebują ładowania energetycznego, zatem posiłek w formie koktajlu to idealne rozwiązanie. Nie obciąża żołądka, można go spożyć na krótki czas przed treningiem. Ponadto zmiksowana postać znacznie szybciej trafia do komórek. Po treningu pozwoli łatwo uzupełnić straty i niedobory.

Nasze patenty na superkoktajle treningowe? Mamy ich kilka!

Węglowodanowy miks z bananów

Składniki:

- 2-3 banany
- łyżeczka cynamonu
- 1 łyżka waniliowej odżywki białkowej
- szklanka mleka migdałowego


Wszystkie składniki zmiksuj ze sobą aż do powstania konsystencji koktajlu.


Koktajl mocy

Składniki:

- ½ melona
-  ½ cytryny
- 1 łyżeczka nasion chia


Wyciśnij sok z cytryny, zmiksuj z miąższem melona (bez pestek) i dodaj nasiona chia. Odczekaj moment, aż delikatnie napęcznieją. Koktajl można delikatnie rozcieńczyć wodą.

Czego unikać? Napojów typu "light" czy "zero", ponieważ mimo zmniejszonej lub całkowicie zredukowanej zawartości cukru mają one w swoim składzie sztuczne substancje słodzące, które bardzo często są szkodliwe dla organizmu.

 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
Agnieszka R. zapytał(a) 2 sierpnia 2017
Pytanie dotyczy artykułu Koktajl zamiast soku
My z dziećmi ( 1,5 roku, 4,5 lat) w upały pijemy koktajl z zimnego arbuza, bananów, natki pietruszki i odrobiny mleka roślinnego, czasami dodaję wiórków kokosowych albo nasion chia (jeśli robię koktajl tylko dla siebie). Pyszne. Soki to same straty, nawet te wyciskane. Uważam, że wartościowy jest cały owoc, najlepiej jedzony w podstawowej wersji, nie zmielonej. Koktajl to "mała strata", sok już za duża.

Polecane artykuły

Domowe masło orzechowe

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Sezon na melona

Katarzyna Karus-Wysocka

Tego NIE pij przed treningiem

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Najpopularniejsze na blogu

Zgrabna pupa – ćwiczenia na pośladki

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Jak pozbyć się oponki z brzucha?

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Kiedy bolą lędźwie

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał