Przejdź do treści

Koktajl zamiast soku

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Meghan Markle i książe Harry
Meghan Markle podróżuje samolotem. Nasz ekspert odpowiada, czy latanie jest bezpieczne dla ciąży?
Główny Inspektor Sanitarny: teorie przeciwników szczepień to szarlataneria
Anja Rubik przekazuje 1000 książek „#SEXEDPL” do polskich szkół
Ewa Chodakowska
Ewa Chodakowska zachęca do badań piersi
Lizi Jackson-Barrett
Łysa Lizi Jackson-Barrett: Rok temu płakałam. Teraz czuję się świetnie

Sok – pić czy nie pić? A jeśli tak, to jaki właściwie wybierać i na co zwrócić uwagę przy zakupie? Przyjrzymy się temu bliżej i zrobimy małe podsumowanie. Polecimy także superzdrowe sportowe koktajle.

Soki (chociaż często określamy tym mianem również inne napoje) – mają swoich zwolenników i przeciwników. Głównym argumentem tych pierwszych jest fakt, iż pochodzą one z owoców – zatem są zdrowe. Ci drudzy natomiast przestrzegają przed ich wysoką zawartością cukru i jego negatywnym wpływem na organizm.  Sok sokowi nierówny – jaki więc najlepiej wybrać?

– Napój owocowy – jego głównym składnikiem jest woda oraz cukier w różnej postaci. Nie zawiera żadnych wartościowych substancji odżywczych, dostarcza zatem dużej ilości kalorii bez pozytywnego wpływu na zdrowie. Dodatkowo producenci dodają do napojów barwniki, aromaty czy konserwanty, których stosowanie zabronione jest w przypadku soków i nektarów.

– Nektary owocowe – są otrzymywane poprzez dodanie do soku (którego zawartość w tym wypadku jest niewielka i wynosi od 2 do 20 %) wody z dodatkiem cukru lub miodu. Czy warto po nie sięgać? Odpowiedzcie sobie sami.

– Soki – na rynku dostępne są te uzyskiwane z przecierów owocowych, soków zagęszczonych lub 100% soki świeżo wyciskane. Oczywiście najlepszym wyborem są te ostatnie – mają najwięcej witamin i składników odżywczych, a przy tym zachowują naturalny smak owocu. Mimo to warto pamiętać, iż zawartość cukru nawet w naturalnych sokach jest stosunkowo duża, dlatego należy pić je z umiarem. Dotyczy to w szczególności osób cierpiących na otyłość czy cukrzycę. Najbardziej wartościowe soki to te przygotowane własnoręcznie przy użyciu dobrej jakości wyciskarki. Są świeże i mają najwięcej składników odżywczych.

Co w przypadku treningu? Zamiast soku warto postawić na odżywczy koktajl. Sportowcy potrzebują ładowania energetycznego, zatem posiłek w formie koktajlu to idealne rozwiązanie. Nie obciąża żołądka, można go spożyć na krótki czas przed treningiem. Ponadto zmiksowana postać znacznie szybciej trafia do komórek. Po treningu pozwoli łatwo uzupełnić straty i niedobory.

Nasze patenty na superkoktajle treningowe? Mamy ich kilka!

Węglowodanowy miks z bananów

Składniki:

– 2-3 banany
– łyżeczka cynamonu
– 1 łyżka waniliowej odżywki białkowej
– szklanka mleka migdałowego

Wszystkie składniki zmiksuj ze sobą aż do powstania konsystencji koktajlu.


Koktajl mocy

Składniki:

– ½ melona
–  ½ cytryny
– 1 łyżeczka nasion chia

Wyciśnij sok z cytryny, zmiksuj z miąższem melona (bez pestek) i dodaj nasiona chia. Odczekaj moment, aż delikatnie napęcznieją. Koktajl można delikatnie rozcieńczyć wodą.

Czego unikać? Napojów typu "light" czy "zero", ponieważ mimo zmniejszonej lub całkowicie zredukowanej zawartości cukru mają one w swoim składzie sztuczne substancje słodzące, które bardzo często są szkodliwe dla organizmu.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

Angelina Jolie najpierw szokowała, teraz ratuje życie

Strach przed bólem gorszy niż ból

Strach przed bólem gorszy niż ból

6 badań, dzięki którym diagnozujemy nowotwory

Nie odkrywaj swojej pasji – stwórz ją

Zdenerwowany? Zjedz coś

Fitness na zdrowe jelita

Owoce i warzywa bez przemycania

Owoce i warzywa bez przemycania

Pies kontra upał. Jak pomóc zwierzakowi?

10 ekokosmetyków idealnych na lato

10 rzeczy, które czyścisz źle, za rzadko lub wcale

Mamo, mam coś w oku!

Tarta z pomidorami, ricottą i parmezanem