Przejdź do treści

Koniec czekania na windę!

Koniec czekania na windę!
Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
uśmiechnięta dziewczyna
Pesymizm nie opłaca się. Podpowiadamy jak być optymistą!
Pierogi orkiszowe z kiszoną kapustą
Masz ochotę na pierogi? Spróbuj w zdrowszej wersji: orkiszowe z kiszoną kapustą
Kobieta siedząca z termoforem
„Zbyt dużo seksu, za mało soku z żurawiny”. Obalamy mity o zapaleniu pęcherza
„Żyję w ciągłym strachu” Jak przestać się bać? Pytamy psychologów
Marchewka to prawdziwy skarbiec zdrowia. Sprawdź, na co pozytywnie wpływa

Korzystasz z windy regularnie? Komunikat jest prosty – przestań i czym prędzej zacznij chodzić schodami.

Według Wikipedii:

„Sprawnie funkcjonujący dźwig osobowy wynalazł Elisha Otis pochodzący z Nowego Jorku. Do rozreklamowania go wykorzystał wystawę światowa otwartą w Nowym Jorku w 1853roku. Pierwszy dźwig osobowy zainstalowano w 1857 r. Jeszcze do niedawna windy można było spotkać tylko w tych budynkach mieszkalnych, które miały co najmniej 5 pięter. Jednak obecnie windy instaluje się również w niższych budynkach (niekiedy nawet dwupiętrowych)”.

I czy dzięki temu od tego czasu możemy pochwalić się lepszym zdrowiem, kondycją i mniejszym odsetkiem otyłości?! Do tego tekstu zbierałam się długo. Nadszedł czas rozprawić się z leniuchami! Jest kilka spraw, które mnie – jako trenera i człowieka – bezlitośnie irytują. Na czele tej listy znajdują się inni ludzie, którzy tak bardzo chcą sobie szkodzić, że stają się dla samych siebie najgorszymi wrogami. Widzę ich każdego dnia i próbuję przejść obok nich, oddychając głęboko. Trochę mi ich żal, a trochę po cichu się na nich wściekam. Są wśród nich osoby naprawdę otyłe, które ledwo chodząc, wychodzą z cukierni albo McDonad’s. Są wśród nich tacy, którzy robiąc krzywdę sobie, krzywdzą swoje dzieci. Niemal codziennie obserwuję mamy z nadwagą prowadzące swoje otyłe dzieci z chipsami w ręku. Dzieci z trudnością mogą przebiec kilka metrów. Poza tym nie chcą biegać, podwórko to nie ich świat. Są także tacy, którzy zawsze czekają na windę. Nawet jeśli jadą tylko na pierwsze piętro. Dziś czepię się tych ostatnich.

Parę swoich zawodowych lat pracowałam w korporacji. 3-piętrowej. Dobrze, że były w niej windy, bo bez tego nie mogłoby tam pracować wiele niepełnosprawnych osób. Nie czepiam się osób chorych i starszych. Ale reszty już tak. Bo kiedy pojawia się udogodnienie w postaci windy, pojawia się także korek przy jej drzwiach. Bo zwykli – zupełnie zdrowi – pracownicy muszą przecież dojechać – na to swoje I piętro. Oczywiście obok windy były schody, po których weszliby 5 razy szybciej, wpływając tym samym na lepszy stan swojego zdrowia. Uwierzcie mi – naprawdę nikt z tego nie korzystał. Raz powiesiłam w windzie kartkę – taką motywującą do ruchu. Niestety utrzymała się w windzie tylko godzinę. Obraziłam czyjeś leniwe sumienie.

Dziś nie pracuję w korporacji, ale mieszkam w wieżowcu, w którym każdego dnia spotykam się z ludźmi jeżdżącymi windą na I piętro. Pomyślałam sobie zatem, że może dziś potrzebne są nam nowe społeczne kampanie. XXI wiek przyniósł ze sobą tyle wynalazków i udogodnień, że świat wraz z nimi zwariował. Wszystko chcemy zrobić tak, żeby się czasem za bardzo nie zmęczyć. A potem ze zdziwieniem przyjmujemy diagnozy dotyczące nadciśnienia, cukrzycy, chorób serca. Czy ktoś z chorych choć przez chwilę zastanowił się, że ma je na własne życzenie? Nie sądzę. Wychodząc od lekarza z przygnębieniem, wsiadają do windy na pierwszym piętrze. Tym razem po to, żeby zjechać do apteki po leki. 

Dlaczego więc nie opublikować w windach napisów – chociażby krótkich komunikatów – jak na paczkach od papierosów, że:

– Już podczas 10 minut wbiegania po stopniach możesz spalić 150 kalorii (podczas powolnego wspinania się na kolejne piętra tracimy ok. 80 kcal podczas 10 minut).

 – chodzenie po schodach usprawnia pracę naszego układu krwionośnego, dotlenia organizm i pobudza go do pracy, poprawia kondycję i doskonale wpływa na mięśnie nóg;

– wyniki badań dowodzą, że wchodzenie i schodzenie po schodach przez trzy miesiące, bez używania windy, bardzo znacząco poprawia kondycję. Dzięki temu aż o 15 proc. spada ryzyko przedwczesnej śmierci;>

– wśród badanych zaobserwowano również wyraźne zmniejszenie obwodu w talii, tkanki tłuszczowej, ciśnienia krwi oraz poziomu cholesterolu, które często występują przy chorobach serca.

Mało konkretów? Kolejne badania – tym razem pracowników szpitala. 69 osób przez 12 tygodni zamiast windy używało schodów w pracy. Oto wyniki:

– pojemność płuc – 8,6% w górę;
– tkanka tłuszczowa – 1,7% w dół;
– obwód w talii – 1,8% w dół;
– ciśnienie rozkurczowe – 2,3% w dół;
– cholesterol LDL – 3,9% w dół.

Może to kogoś RUSZY?

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

Jak ćwiczyć mięśnie brzucha w ciąży?

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”.

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką o kontuzjach

Chcesz zacząć biegać? Oto 5 błędów, których powinnaś się wystrzegać

5 jogicznych zasad zdrowego i długiego życia. Skorzystaj z porad Kasi Bem

Najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

5 ćwiczeń na poprawę krążenia

Fit na dzień dobry

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Dziewczyno, trenuj boks! W czym ta sztuka walki na pięści jest dobra i jak zacząć, tłumaczy instruktor boksu Dariusz Sęk

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz się oderwać od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze?

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze dla obu stron? Oto kilka cennych rad

Czy warto pić wodę alkaliczną? Oto jest pytanie!

Hipokinezja - Kobieta leżąca na kanapie z laptopem.

Hipokinezja – jakie są przyczyny i skutki zjawiska? Leczenie długotrwałej bezczynności ruchowej

Jak przygotować się na pierwszą wizytę na siłowni? Podpowiada trenerka personalna

Ola Lendzion

„Niektóre mięśnie odkryjemy na nowo, jakby po raz pierwszy w życiu.” Rozmawiamy z instruktorką jogi Olą Ledzion

Młoda kobieta w ciąży siedzi na piłce do ćwiczeń i wyciąga się w górę.

Ćwiczenia fizyczne, które można bezpiecznie wykonywać w ciąży. Dlaczego wskazana jest lekka aktywność?

Zamień granie w pomaganie. Grając w „2 The Light” wspomagasz chore dzieci

Maciej Grumczyk trener

Odchudzam się! Cardio czy trening siłowy? Rozmowa z trenerem personalnym Maćkiem Gmurczykiem

Olej terapię u psychologa, ważniejsze są ładne włosy. Nowa reklama Pantene to kpina ze zdrowia psychicznego

Dziewczynka w bluzce w paski ćwiczy wymowę z panią logopedą w żółtej bluzce, która pokazuje jej, jak nelży układać policzki do prawidłowej wymowy.

Ćwiczenia dla dzieci – logopedyczne zabawy od pierwszych lat życia. Jak wspomagają rozwój dzieci?

Kobieta w krótkiej bluzce z blizną na brzuchu trzyma po lewej stronie maleńkie dziecko w pieluszce.

Ćwiczenia po cesarce na brzuch, ręce i kręgosłup – kiedy można wykonywać?

Kobieta w rudych włosach stoi oparta o piłkę i ćwiczy w półprzysiadzie. Pomaga jej trener.

Ćwiczenia po porodzie – kiedy zacząć i jakie wybrać, aby wrócić do formy sprzed ciąży?

ćwiczenia

Dlaczego warto ćwiczyć w domu? Jakie ćwiczenia ze sprzętem i bez pomogą osiągnąć piękną sylwetkę?

ćwiczenia

Stretching, czyli ćwiczenia rozciągające dla początkujących i dzieci

Bambusowe kubki termiczne szkodliwe dla zdrowia. Sprawdź, czy nie masz takiego w domu