Przejdź do treści

Kontempluj każdy kęs

Kontempluj każdy kęs
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Raw bars - zdrowe mrożone batony
Raw bars – zdrowe mrożone batony
kapsułki
Witaminy – kiedy, które i dla kogo?
Psychologiczny problem… zaparć
istockphoto.com
Jak mają się twoje biodra, gdy ty masz 20, 30, 40… lat?
istockphoto.com
„Czy podoba mi się moje ciało poporodowe? Nieszczególnie, ale jestem z niego bardzo dumna”. Kobiety pokazały, jak wyglądały po porodzie

Prawie wszystkim zdarza się jeść w biegu. Niedobrze… Gdy nie koncentrujemy się na posiłku w czasie jego trwania, mózg nie otrzymuje pełnej informacji o zaspokojeniu głodu. A to powoduje, że później jemy więcej.

Skupianie się na każdej pojedynczej czynności jest jedną z zasad medytacji. Takie podejście nawet do najbardziej rutynowych, codziennych spraw, jak mycie zębów, czesanie się czy właśnie jedzenie, ma sprawić, że nasze życie będzie dawało nam więcej radości i spokoju. Ale w przypadku skupiania uwagi na jedzeniu, zyskujemy jeszcze więcej. Prof. Jane Ogden z Uniwersytetu w Surrey przeprowadziła eksperyment, w którym dowiodła, że koncentrowanie się na posiłku, a nie innych zajęciach podczas jedzenia, powoduje, że w ciągu dnia mniej podjadamy.

W jej doświadczeniu wzięło udział 60 kobiet. Każda z nich dostała do zjedzenia zbożowego batona, z tym że część badanych konsumowała go, oglądając telewizję, pozostałe idąc lub rozmawiając ze znajomą.  Po zakończeniu uczestniczki miały wybrać przekąskę spośród zdrowych i mniej zdrowych produktów. Okazało się, że najwięcej kalorycznych rzeczy podjadały kobiety z grupy spacerującej – wybrały średnio pięć razy więcej czekolady!

Chodzenie, jak to ujęli naukowcy, jest bardzo silnym „rozpraszaczem uwagi”. Przerywa naszą umiejętność dokładnego przetworzenia przez mózg wpływu jedzenia na uczucie głodu. Jest jeszcze drugie wyjaśnienie. Chodzenie może być po prostu traktowane przez nas podświadomie jako aktywność fizyczna, która usprawiedliwia późniejsze podjadanie.

Co ciekawe, nie ma znaczenia, czy jemy przy biurku, czy jemy, czytając gazetę, czy może właśnie w biegu na spotkanie. Każdy posiłek, na co wskazuje badanie, powinniśmy spożywać w pełnej koncentracji. W innym wypadku później sięgamy po więcej przekąsek i bardziej grozi nam nadwaga. – Jeśli nie koncentrujemy się tylko na posiłku i konsumpcji, wpadamy w pułapkę bezmyślnego jedzenia, w której nie śledzimy lub nie rozpoznajemy pokarmu, jaki dopiero co trafił do naszego żołądka – mówi kierująca eksperymentem prof. Ogden.

Krótko mówiąc – jak jesz, nie gadaj – nabiera nowego znaczenia. Jak jesz, po prostu jedz i nie rób nic więcej.

Chcesz lepszej ochrony organizmu?

Dobre bakterie są naszymi małymi sojusznikami. Sprawdź jak WIMIN może wesprzeć ochronę Twojego organizmu.

Sprawdź

Zainteresował Cię WIMIN?

Zobacz więcej

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

istockphoto.com

Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików

miód

5 najlepszych zamienników cukru

Mleko – pić czy nie pić? Rozwiewamy wątpliwości

Trzy kobiey tańczą na plaży. Przed nimi koc a na nim owoce i drink

„Jesteśmy rozpitym narodem i doskonale widać to w gabinetach lekarskich” – mówi dr Małgorzata Ponikowska. Nie wiesz, dlaczego tyjesz? Zajrzyj do swojego kieliszka!

Dieta na urlopie. Jak uniknąć niezdrowych pułapek?

Chcesz mieć piękną i zdrową skórę? Oto produkty, które powinny lądować na twoim talerzu

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

dieta pcos

Jaka powinna być dieta przy PCOS? Objaśnia dietetyczka z profilu „Niekoniecznie dietetycznie”

Nagietek – kwiat, który nie tylko leczy, koi i pielęgnuje skórę. Jakie są jego magiczne właściwości i jak zrobić nagietkową maść? Tłumaczy autorka bloga Natura Pod Lupą

lewandowska

„Jeżeli ktoś twierdzi, że się wyleczył z Hashimoto, bo zmienił coś w diecie, to jest to tylko dowód anegdotyczny” – mówi Agata Lewandowska, dietetyk i autorka książki „Hashimoto. Dieta i styl życia w chorobie”

Kiedy bolą kolana

Bolą cię kolana podczas treningu? Oto kilka sposobów aby zapobiegać problemom

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

Co na zły nastrój, PMS i bóle głowy? Szafran!

Co na zły nastrój, PMS i bóle głowy? Szafran! O jego cennych właściwościach rozmawiamy z ekspertem

Dwie dziewczyny trzymają arbuzy przy twarzy

Wiesz, czego nie powinnaś jeść, jeśli jesteś uczulona na trawy? O alergiach krzyżowych pisze lekarka Joanna Jamroz-Brzeska

„W dniu swoich urodzin dowiedziałam się, że mam cukrzycę. Dostałam przepiękny prezent w postaci skierowania do natychmiastowego stawienia się w szpitalu” – mówi Sandra Kaczmarska, młoda diabetyczka typu 1

Zdrowe pary na talerzu. Zobacz, co korzystnie jest łączyć w swoim menu

kosz warzyw

„Ruszaj się tak, jak robiły to nasze babcie”. O czym należy pamiętać przy insulinooporności, pisze dietetyk Kamila Urbaniak

Słabe paznokcie. Jak sobie pomóc dietą?

Chcesz mieć piękne włosy? Zmień dietę!

Trenujesz jak szalona i wciąż nie widzisz efektów? Diabeł tkwi w szczegółach!

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

Wegański obiad? Czarna soczewica z pomidorami

jedzenie w torebkach

Co każdy dietetyk chciałby, żebyś wiedziała o zdrowym odżywianiu

Chcesz być zdrowsza? Poznaj 8 sekretów ludzi, którzy nie chorują