Przejdź do treści

Kontempluj każdy kęs

Kontempluj każdy kęs
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
www.istockphoto.com
Twoje dziecko lubi bawić się nad wodą? Uważaj! „Utopić się można w talerzu zupy!” – przypomina lekarka Marta Bik-Tavares
kobieta opala się
Przyłóż plasterek pomidora na poparzone miejsce. Oparzenia słoneczne – jak możemy sobie pomóc?
„Odłącz się”, nie wszystko jest online. Mądra kampania we wrocławskim MPK
Babska solidarność istnieje! Zobacz profile na Instagramie, które przeczą teorii, że kobiety się nie wspierają
Gosia Włodarczyk
Czy twój brzuch przypomina balon? To nie musi być „ciąża spożywcza”. Sprawdź, co może ci dolegać

Prawie wszystkim zdarza się jeść w biegu. Niedobrze… Gdy nie koncentrujemy się na posiłku w czasie jego trwania, mózg nie otrzymuje pełnej informacji o zaspokojeniu głodu. A to powoduje, że później jemy więcej.

Skupianie się na każdej pojedynczej czynności jest jedną z zasad medytacji. Takie podejście nawet do najbardziej rutynowych, codziennych spraw, jak mycie zębów, czesanie się czy właśnie jedzenie, ma sprawić, że nasze życie będzie dawało nam więcej radości i spokoju. Ale w przypadku skupiania uwagi na jedzeniu, zyskujemy jeszcze więcej. Prof. Jane Ogden z Uniwersytetu w Surrey przeprowadziła eksperyment, w którym dowiodła, że koncentrowanie się na posiłku, a nie innych zajęciach podczas jedzenia, powoduje, że w ciągu dnia mniej podjadamy.

W jej doświadczeniu wzięło udział 60 kobiet. Każda z nich dostała do zjedzenia zbożowego batona, z tym że część badanych konsumowała go, oglądając telewizję, pozostałe idąc lub rozmawiając ze znajomą.  Po zakończeniu uczestniczki miały wybrać przekąskę spośród zdrowych i mniej zdrowych produktów. Okazało się, że najwięcej kalorycznych rzeczy podjadały kobiety z grupy spacerującej – wybrały średnio pięć razy więcej czekolady!

Chodzenie, jak to ujęli naukowcy, jest bardzo silnym „rozpraszaczem uwagi”. Przerywa naszą umiejętność dokładnego przetworzenia przez mózg wpływu jedzenia na uczucie głodu. Jest jeszcze drugie wyjaśnienie. Chodzenie może być po prostu traktowane przez nas podświadomie jako aktywność fizyczna, która usprawiedliwia późniejsze podjadanie.

Co ciekawe, nie ma znaczenia, czy jemy przy biurku, czy jemy, czytając gazetę, czy może właśnie w biegu na spotkanie. Każdy posiłek, na co wskazuje badanie, powinniśmy spożywać w pełnej koncentracji. W innym wypadku później sięgamy po więcej przekąsek i bardziej grozi nam nadwaga. – Jeśli nie koncentrujemy się tylko na posiłku i konsumpcji, wpadamy w pułapkę bezmyślnego jedzenia, w której nie śledzimy lub nie rozpoznajemy pokarmu, jaki dopiero co trafił do naszego żołądka – mówi kierująca eksperymentem prof. Ogden.

Krótko mówiąc – jak jesz, nie gadaj – nabiera nowego znaczenia. Jak jesz, po prostu jedz i nie rób nic więcej.

Chcesz lepszej ochrony organizmu?

Dobre bakterie są naszymi małymi sojusznikami. Sprawdź jak WIMIN może wesprzeć ochronę Twojego organizmu.

Sprawdź

Zainteresował Cię WIMIN?

Zobacz więcej

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

barbara pasek

„Gdybym po kolejnym ataku przestała szukać odpowiedzi, to skończyłoby się to śmiercią” – Barbara Pasek o swoich zmaganiach z boreliozą

„Pary homoseksualne są rodzicami bardzo odpowiedzialnymi. Ich miłość jest taka sama jak heteroseksualnych rodziców. Ale mają więcej niepokoju” – mówi psychoterapeutka Agnieszka Gudzowaty

„Nie powinny odkładać ciąży kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi – endometriozą, zaburzeniami endokrynologicznymi, na przykład zespołem policystycznych jajników” – mówi prof. Marzena Dębska

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

Zainteresują cię również:

„W dniu swoich urodzin dowiedziałam się, że mam cukrzycę. Dostałam przepiękny prezent w postaci skierowania do natychmiastowego stawienia się w szpitalu” – mówi Sandra Kaczmarska, młoda diabetyczka typu 1

Zdrowe pary na talerzu. Zobacz, co korzystnie jest łączyć w swoim menu

kosz warzyw

„Ruszaj się tak, jak robiły to nasze babcie”. O czym należy pamiętać przy insulinooporności, pisze dietetyk Kamila Urbaniak

Słabe paznokcie. Jak sobie pomóc dietą?

Chcesz mieć piękne włosy? Zmień dietę!

Trenujesz jak szalona i wciąż nie widzisz efektów? Diabeł tkwi w szczegółach!

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

Wegański obiad? Czarna soczewica z pomidorami

jedzenie w torebkach

Co każdy dietetyk chciałby, żebyś wiedziała o zdrowym odżywianiu

Chcesz być zdrowsza? Poznaj 8 sekretów ludzi, którzy nie chorują

Weekendowy cheatmeal

Weekendowy cheatmeal. Jak się przygotować?

mleko

Mleko bez laktozy – nietolerancja czy trend żywieniowy? O tym, dla kogo są produkty bez laktozy, mówi dietetyk

8 błędów, które popełniamy tylko w ciągu jednej godziny

Nie wiesz, jak zapanować nad apetytem? Sprawdź 10 rzeczy, które sprawiają, że ciągle odczuwasz głód

Dieta ketogeniczna – czy jest bezpieczna? Wyjaśnia dietetyczka

Zadbaj o układ pokarmowy. 10 lekkostrawnych produktów

Zastanawiasz się nad dietą pudełkową? Sprawdź najpierw jej wszystkie wady i zalety

ryba na talerzu

Najlepsze źródła białka inne niż kurczak

dziewczyna je kanapkę

Czy Intermittent fasting jest zdrowym sposobem odżywiania się? Wyjaśnia dietetyk Iwona Wanat

Wielkanoc w wersji fit

Wielkanoc w wersji fit, czyli jak nie przytyć w święta

Jesteś ciągle zmęczona? Być może to kwestia diety. Przyjrzyj się swoim nawykom

kobieta karmiąca dziecko piersią chodzi po polu

Jakie są zasady prawidłowego odżywiania się matki karmiącej piersią

Chodzisz rozdrażniona i sama nie wiesz czego chcesz? PMS psuje ci połowę miesiąca? Zwalcz go dietą!

Kiedy bolą kolana

Bolą cię kolana podczas treningu? Oto kilka sposobów aby zapobiegać problemom