Przejdź do treści

Kontuzje rodzą się z bezmyślności

Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
gettyimages
Jak pozbyć się cellulitu? Kosmetolożka zdradziła swój sekret
istockphoto.com
„Gdy kobieta pokazuje światu spoconą pachę to przeważnie jest to nieestetyczne” – dwie aktywistki poruszyły ważny temat
istockphoto.com
Domowa piekarnia – dwa przepisy na chleb, który zrobisz sama w domu!
istockphoto.com
Jak polubić swoją pracę?
Nie uciekaj od smutku

Strach przed kontuzją zatrzymuje cię przed regularną aktywnością? Prawda jest brutalna. To nie sport jest szkodnikiem, jedynym winowajcom jesteś ty sam.

Nie ćwiczę, bo nabawię się kontuzji. Nie ćwiczę, bo mam problemy z kolanami. Jak często słyszysz lub wypowiadasz takie zdania? Mawia się, że sport to zdrowie, jednak dla wielu systematyczny trening skończył się urazami, które zostawiły po sobie ślad. Jak wygląda sprawa z punktu widzenia doświadczonego trenera? Oto 3 najbardziej klasyczne przypadki.

1. Siłownia

Załóżmy, że jesteś osobą, która woli trenować samodzielnie i dopiero zaczynasz swoją przygodę z aktywnością fizyczną. Masz motywację do pracy, energię do działania i myślisz sobie – albo grubo, albo wcale. W takich momentach nie zastanawiasz się nad tym, że mięśnie i stawy doznają w trakcie treningu szoku. To dla nich coś zupełnie nowego, coś, co mocno je obciąża. Do tego dochodzą brak doświadczenia, zła technika wykonywania ruchów, nieprawidłowe ułożenie ciała, brak rozluźnienia potreningowego. Wszystko to sprawia, że praca z dużym obciążeniem powoduje pierwsze dolegliwości bólowe. Zazwyczaj są to problemy ze stawami lub odcinkiem lędźwiowym kręgosłupa. Lekceważąc takie sygnały, możesz doprowadzić ciało do poważnego urazu.

2. Bieganie

Bądźmy szczerzy – dziś połowa Polski chce biegać, startować w zawodach i zdobywać swoje pierwsze medale. To cudowne doświadczenie, jednak przygotowanie do tego typu wysiłku wcale nie jest proste i szybkie. Ty też lubisz mieć wszystko na wczoraj? W związku z tym szukasz gotowych planów treningowych, które być może w wielu przypadkach gwarantują  postęp, jednak nie są przeznaczone dla nowicjuszy. Biegasz 3–4 razy w tygodniu i nabijasz kolejne kilometry, bo tak trzeba, bo tak robią inni. Jednak po kilku tygodniach ciało kapituluje. Kolana lub stopy dają o sobie znać. Podczas kroku biegowego czujesz dyskomfort w biodrach oraz odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Potrzebujesz przerwy w treningu i frustrujesz się, bo przecież dopiero co zacząłeś. Nie daj się ponieść tym emocjom.

3. Crossfit

Słyszałeś o nim wszystko, co najgorsze. Crossfit działa destrukcyjnie na całe ciało. Być może to prawda, ale tylko jeśli trafisz na złego trenera albo złej grupy. Żaden doświadczony prowadzący nie zaproponuje skomplikowanych ćwiczeń i nie pozwoli pracować z dużym obciążeniem bez znajomości prawidłowej techniki. Chcesz zacząć trenować? Nie musisz od razu być jak Rich Froning. Po to są zajęcia dla początkujących! Nauka na plastikowej rurce zamiast ciężkiej sztangi ma sens i nie jest niczym wstydliwym. A jeśli chcesz szybkich efektów i nie interesuje cię praca nad fundamentami, bądź świadomy, że tym sposobem skracasz sobie karierę sportową.

Prawda jest brutalna. W większości przypadków sami doprowadzamy się do kontuzji. Brak dopasowanego planu treningowego, przetrenowanie, brak czasu na adaptację rujnują ciało.

Sport rekreacyjny jest bezpieczny, ale trzeba do niego odpowiednio podejść – robić małe kroczki i doceniać pierwsze sukcesy. Dodatkowo przed rozpoczęciem przygody z jakimkolwiek sportem, szczególnie wytrzymałościowym, warto się gruntownie przebadać.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ćwiczenia na mobilność barków

Jak poprawić mobilność barków? Wystarczy kilka prostych ćwiczeń

Jak rozpoznać przetrenowanie?

Ćwiczenia na silny brzuch z kettlebells

Chwila relaksu dla szyi

Chwila relaksu dla szyi

Trening w parze – propozycja ćwiczeń

Joga na dobranoc

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Maraton – jak się przygotować, by odnieść sukces?

Trenujesz jak szalona i wciąż nie widzisz efektów? Diabeł tkwi w szczegółach!

kobieta rozciąga się

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

Weekendowy cheatmeal

Weekendowy cheatmeal. Jak się przygotować?

4 ćwiczenia na mięśnie skośne brzucha

5 ćwiczeń, które każdy narciarz musi znać

5 ćwiczeń, które każdy narciarz musi znać

Czy owoce faktycznie tuczą?

Czy owoce faktycznie tuczą?

Co zjeść przed treningiem? Stek wołowy z frytkami z batatów i pastą z awokado

Co zjeść przed treningiem? Stek wołowy z frytkami z batatów i pastą z awokado

Trening na drabince koordynacyjnej

Jak trenować z kettlebells?

Jak powinna wyglądać rozgrzewka? Krok po kroku

Ćwicz i... śpij dobrze!

Ćwicz i… śpij dobrze!

Stres powoduje nadwagę!

Stres powoduje nadwagę!

Świąteczna rozpiska treningowa

Domowy trening biegacza

Trening na lunch

Błędy interwałowe

Trening do biegów z przeszkodami, część druga