Przejdź do treści

Krótki poradnik dla słodyczoholików – cz. 2

Ilustracja: Julia Szostak
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ziemniak – pieczony, ale inaczej
To katar czy zapalenie zatok? Jak odróżnić?
Kłopoty dziecka ze snem. Poznaj możliwe przyczyny
Twoje dziecko nie może zasnąć? Poznaj możliwe przyczyny
Amy Schumer pokazuje, jak zareagowała na wieść o ciąży. Jej zdjęcie jest hitem sieci!
Sia / gettyimages.com
Sia wyznała, że zmaga się z nieuleczalną chorobą. „Życie jest cholernie trudne. Ból demoralizuje, ale nie jesteście samotni” – napisała na Twitterze

Wiele osób chwali się tym, że robi fitsłodycze, bez cukru, bez tłuszczu, zdrowsze niż tradycyjne. Bardzo się cieszę, że powstał taki kulinarny trend i mu kibicuję. Ale… nadal liczy się nie tylko jakość, ale i ilość, jaką pochłaniamy!

Coraz więcej na Facebooku czy Instagramie zdjęć batonów muesli, jaglanych serników czy daktylowej nutelli, które powodują, że ślinka cieknie, a ochota na czekoladę ze zdjęcia na zdjęcie rośnie. W takim razie nie pozostaje nic innego jak jeść na śniadanie, obiad i kolację domowe ciasteczka i własnoręcznie robione desery… W poprzednim wpisie dzieliłam się z wami patentami na zdrowe słodycze, bo sama jestem fanką słodkości. Ale nawet jeżeli użyjecie najlepszej jakości surowców, skupicie się na naturalnych składnikach, ograniczycie dodatek najbardziej niezdrowych składników, to muszę wam przypomnieć, że ZDROWE JEDZENIE TEŻ TUCZY. Taka jest prawda, że kalorie to kalorie i jeżeli przesadzimy z ilością, to nadmiar słodkich przyjemności odłoży nam się wcześniej czy później w niechcianych boczkach. Więc gdy piszę o ukochanej kawie w towarzystwie czegoś słodkiego, to mam na myśli maksymalnie trzy kostki gorzkiej czekolady, dwa ciastka owsiane czy małą miseczkę budyniu jaglanego (dodatkowo chcę tu zaznaczyć, że ćwiczę prawie codziennie). LICZY SIĘ ILOŚĆ! I chyba to jest najtrudniejsze wyzwanie, z którym musimy się zmierzyć. Zatrzymać bezwiednie wędrującą rękę w drodze po kolejne słodkie pyszności. Bo kto z nas nie zna sytuacji, gdy obiecujemy sobie, że to ostatni kawałek, a po chwili orientujemy się, że połowa ciasta zniknęła, a nas aż mdli z przejedzenia…

Jak sobie radzić z pokusami?

Warto się zastanowić, dlaczego mamy tak wielką ochotę na coś słodkiego. Ważne jest włączenie uważności, przyjrzenie się swoim potrzebom. Często to, że macie ochotę na batona, nie wynika wcale z tego, że jesteście głodni. Jest to zwykła zachcianka, czasami sposób na poprawę nastroju, odpowiedź na burzę hormonalną. Napad na słodycze to często także konsekwencja tego, że cały dzień nic nie jedliście, cukier wam spadł poniżej krytycznego poziomu i wierzycie w to, że jedynie coś bardzo tłustego i słodkiego jest w stanie was uratować przed śpiączką w pracy. Łapiecie cokolwiek, co jest dostępne w automacie na korytarzu w pracy, a po chwili chce wam się jeszcze bardziej spać. I koło sie zamyka.

Po pierwsze – myślcie o diecie racjonalnie. Rezygnacja z posiłku na rzecz kawałka tortu nie jest dobrym pomysłem. Kolejny krok – postarajcie się zrobić porządki w domu. Pozbądźcie się zalegających w szafkach słodyczy. Im dalej od pokus, tym łatwiej. Jeżeli wieczorem siedzicie z rodziną przed telewizorem i macie nieodpartą ochotę coś zjeść, to wyłóżcie do miseczki określoną ilość np. daktyli, a resztę schowajcie. Telewizor czy komputer odwracają uwagę i sprzyjają pożeraniu tygodniowej porcji słodkości jednorazowo.

Swoje fitciasto – żeby mnie nie kusiło – rozdaję w większości w prezencie znajomym. Oprócz tego, że ratuję siebie przed pokusami, to dzielę się z innymi, co sprawia mi ogromną przyjemność. Przy okazji daję przykład, że nie trzeba być uzależnionym od klejących od cukru kupnych wafelków. A jak się okaże, że zjedliście więcej, niż ustawa przewiduje, to zaplanujcie danego dnia intensywniejszy trening. Jednorazowy wyskok nie spowoduje, że nagle przytyjecie pięć kilo. Ważne, żeby takie zachowanie nie stało się codziennością.

Nie chcę, żebyście pomyśleli, że namawiam was do jedzenia słodyczy. Nie macie zachcianek
na słodkie przysmaki? Super! Jednak jeżeli jesteście osobami lubiącymi takie przysmaki, to po pierwsze, lepiej postawić na zdrowsze zamienniki, a nie wcinać przetworzone, tłuste nieznanego pochodzenia produkty. Po drugie, nadal pilnować ilości. Naprawdę wszystko można mieć pod kontrolą!

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Zainteresują cię również:

Dietetyczka kontra student na zakupach. Co zazwyczaj ląduje w koszyku, a nie powinno?

Jesień to nie wymówka. Jedz zdrowo przez cały rok!

Alkohol na diecie – tak czy nie?

Soki owocowe – czy można je przedawkować? Wyjaśnia dietetyczka

Uwielbiasz słodycze? Przyda ci się krótki poradnik dla słodyczoholików

Zdarza ci się zjeść banana na śniadanie? Sprawdź, czy to dobry wybór. Tłumaczy dietetyczka Paulina Roziewska

Hanna Stolińska-Fiedorowicz z sokiem

Hanna Stolińska-Fiedorowicz: warto odejść od tradycji nakazującej zjedzenie 12 potraw wigilijnych

Nie mam czasu na zdrową dietę!

Mała czarna dla zdrowia?

Gęstość energetyczna i odżywcza – jak jeść dużo, ale zdrowo?

Wychodź sobie zdrowie

5 zdrowych nawyków żywieniowych do zapamiętania

Choroby autoimmunologiczne – gdy organizm jest swym własnym wrogiem

Motywacjo, gdzie jesteś!?

Wizyta u dietetyka – ten pierwszy raz

Twój mózg też chce dobrze zjeść

Bo po treningu trzeba zjeść!

Słońce w pigułce – witamina D w natarciu

Indeks glikemiczny pod lupą

Zrozumieć roślinożercę

Nie spać, działać! Insulinooporność atakuje

Owocowa paranoja

Zostań profesjonalnym etykietoznawcą – cz. 2

Zostań profesjonalnym etykietoznawcą

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta trzyma w ręce miniaturę nienarodzonego dziecka

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

dłonie

Drętwienie palców u rąk – skąd się bierze i co oznacza?

https://www.istockphoto.com

To, co wydalamy, wiele mówi o stanie naszego zdrowia. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o… kupie

ucho kobiety

Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą? Skuteczne domowe sposoby na zatkane ucho

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?