Przejdź do treści

Uwielbiasz słodycze? Przyda ci się krótki poradnik dla słodyczoholików

iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Test Dermedic / Fot. Archiwum Hello Zdrowie
Redakcja HZ testuje: dermokosmetyki polskiej marki Dermedic
jajka
Cholesterol – wróg czy przyjaciel? Jak interpretować wyniki i jakie wartości są właściwe?
Migrena u kobiet / istockphoto.com
„Migrena jest chorobą powszechną, to żadna fanaberia hrabianek. Cierpi na nią 3 mln Polek” – mówi dr Marcin Straburzyński
Joanna Moro / Instagram.com
Joanna Moro morsuje w zaawansowanej ciąży. „A te wyczyny nie mogą zaczekać? Głupota!” Czy jednak na pewno? Ginekolog odpowiada
Lekarka bada gardło pacjentce, dotykając szyi w gabinecie lekarskim. Panie widać przez szybę
Angina bakteryjna a wirusowa – czym się różnią? Przy której podać dziecku antybiotyk? Z quizu lekarki Róży Hajkuś dowiesz się ciekawych faktów

Uzależnienie od słodyczy ma negatywny wpływ na nasze zdrowie. Może powodować szereg chorób, takich jak: cukrzyca czy otyłość. Swój cukrowy detoks warto rozpocząć od zdrowych zamienników, np. daktyli lub banana.

Na początku warto nauczyć się odróżniać zdrowsze zamienniki tradycyjnych słodkości od tych, które tylko takie udają. Ja jestem zwolenniczką domowych wyrobów. Wtedy mam wszystko pod kontrolą i na sto procent wiem, co siedzi w środku upragnionego ciastka. Podzielę się z wami moimi patentami na tuningowanie tradycyjnych słodyczy.

Co zamiast cukru?

Ja wybieram daktyle. Namaczam odpowiednią ilość w mleku roślinnym lub wodzie, aż zmiękną, blenduję i dodaję do deseru. Nadają się do tego również  suszone śliwki czy rodzynki, ale pamiętajcie, że mają charakterystyczny smak. Rozgnieciony widelcem banan też świetnie zastępuje tradycyjny cukier. A brązowy cukier? Niekoniecznie. Cukier to cukier. Producenci prześcigają się w zachwalaniu cukru trzcinowego jako zdrowszego, ponieważ znajdziemy w nim więcej składników mineralnych, żelaza, wapnia, magnezu. To teraz wyobraźcie sobie, że robicie ciasto i wsypujecie tam szklankę cukru brązowego (150 g). To prawie 600 kcal. Takiej ilości kalorii nie zrekompensują nawet minerały. Poza tym nie zawsze kolor brązowego cukru jest w 100% naturalny. Czasem to po prostu barwnik. W suszonych owocach czy bananach mamy więcej witamin i minerałów, a dodatkowo niezłą dawkę błonnika i oczywiście mniej kalorii dlatego warto na nie zamienić tradycyjne słodzidła.

Kobieta zerka na trzy babeczki i zastanawia się, którą zjeść

Co jeszcze możecie wybrać zamiast białego cukru? Ksylitol i stewię. Stewia to naturalny słodzik pochodzenia roślinnego, nie ma kalorii i jest o wiele słodszy od cukru, dlatego używa się go w odpowiednio mniejszych ilościach. Minusem jest, że pozostawia lekko gorzkawy posmak, co dla niektórych jest nie do przeskoczenia. Ksylitol, inaczej cukier brzozowy, ma o wiele niższy indeks glikemiczny niż sacharoza, a dodatkowo zawiera prawie o połowę mniej kalorii. Niestety, nie należy do najtańszych…

Składniki dobrze wybrane

Co jest jeszcze ważne w wypiekach? Mąka! Bardziej niż na rodzaj zboża, z jakiego chcecie zrobić ciasto, warto zwrócić uwagę na TYP mąki, który wybieracie. Typ mąki (zawartość popiołu), czyli jej poziom oczyszczenia. Np. typ 2000 będzie bardziej pożądany niż typ 500. Im większy numerek przy typie mąki, tym ziarno podczas mielenia zostało w mniejszym stopniu oczyszczone, więcej otrąb pozostało w mące, jest ona ciemniejsza, tym samym jest w niej więcej błonnika, witamin i minerałów. Mąka pełnoziarnista, inaczej razowa, to najlepszy wybór. To ważniejszy parametr do weryfikacji niż rodzaj zboża, z jakiego mąka została uzyskana, czyli czy jest pszenna, czy np. żytnia. W ramach eksperymentu od czasu do czasu mąkę możecie zamienić na… czerwoną fasolę. Fasolowe brownie należy do moich ulubionych! Spokojnie, nawet mój tata, najbardziej sceptycznie nastawiony do moich eksperymentów w kuchni człowiek w rodzinie, nie zorientował się, że w cieście jest właśnie fasola. A wielbiciele białka będą przeszczęśliwi, że mają coś słodkiego, a dodatkowo bogatego w roślinne proteiny.

Czekolada? Gorzka 70-90%. Tyle. Nie będę się na ten temat rozpisywać. Inna czekolada nie istnieje!
No i reszta dodatków: świeże owoce, mrożone owoce, suszone owoce, pestki, nasiona, orzechy, masła orzechowe, migdałowe itp. I naprawdę nic więcej do szczęścia nie trzeba. Jako ciekawostkę możecie wykorzystać w wypiekach buraka, np. robiąc czekoladowo-buraczkowe ciasto. Burak świetnie zastąpi dodatek tłuszczu i nada wypiekom wilgotności.

Jaja można zastąpić np. na siemieniem lnianym, awokado, zblendowanym bananem, musem jabłkowym czy rozgniecionym tofu. Żeby nie podbijać zawartości tłuszczu, skorzystajcie z chudego nabiału lub roślinnych zamienników mleka czy śmietany. Zamiast czystego tłuszczu, tj. masła czy oliwy,  dodajcie zmiażdżone awokado. Dla osób niebędących na diecie roślinnej dobrym pomysłem jest także zamiana tradycyjnego tłuszczu na jogurt grecki. Zobaczcie, ile jest możliwości, żeby odchudzić słodkie wypieki!

Pierwszy etap za nami. Macie już przed sobą swoje kulinarne dzieło: oto uśmiecha się do was cała blacha fit ciasta.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ochota na słodycze / istockphoto.com

Wydaje ci się, że jesz za dużo cukru? Dietetyczka tłumaczy, jak zmniejszyć apetyt na słodkie

Pętla wisielcza z żelka

„Cukier to zguba i zło” alarmują eksperci z Czytamy Etykiety. Jak się przed nim ustrzec?

Dorosła córka z matką

Jak wspierać mamę, która ma za wysoki cukier we krwi?

Poziom cukru - jakie są normy?

Poziom cukru – jakie są normy?

Kadr z filmu rodzinka.pl / VOD tvp.pl

Kożuchowska jako serialowa babcia daje zły przykład. „I biadolenie, że biedne babcie nie mogą w dzieci cukru ładować”

Słodki pączek pełen cukru / istockphoto.com

WHO zaleca, by dziennie spożywać nie więcej niż 10 łyżeczek cukru. Myślisz, że tyle nie jesz? Wystarczy, że wypijesz colę

Dietetyczka kontra student na zakupach. Co zazwyczaj ląduje w koszyku, a nie powinno?

Rozlany miód na talerzu

„Zamiana cukru na miód niekoniecznie może być dobrym wyborem” ostrzega dietetyczka Dominika Oleś

Jesień to nie wymówka. Jedz zdrowo przez cały rok!

Stewia - co to jest, właściwości, przeciwwskazania

Stewia – co to jest, właściwości, przeciwwskazania

Alkohol na diecie – tak czy nie?

istockphoto.com

Dietetyczka: czytajcie opakowania! Cukier znajdziecie w naprawdę zaskakujących produktach

Soki owocowe – czy można je przedawkować? Wyjaśnia dietetyczka

Zanim podasz dziecku zamiennik cukru

Zanim podasz dziecku zamiennik cukru… Dietetyczka ostrzega, by uważać z substancjami słodzącymi, które pozornie uważane są za zdrowsze

Ksylitol (źródło - istockphoto.com)

Ksylitol – zdrowa i naturalna alternatywa dla cukru

rożek i makaroniki

7 mitów o cukrzycy, przez które chorujemy

Chcesz mieć zdrową skórę? Utrzymuj stabilny poziom cukru. Radzi autorka bloga Natura Pod Lupą

cukier

Zamienniki cukru. Które wybierać? Dietetyczka wyjaśnia

sklep Lidl

Zdrowe zmiany w dyskontach. Lidl odchudza żywność z soli i cukru, Biedronka rezygnuje z oleju palmowego

Owoce z małą ilością cukru. Które najlepiej jeść podczas diety?

Gorące kąpiele – zdrowe czy nie?

insulinooporność

5 faktów o insulinooporności, które powinnaś znać

„Jesteśmy w światowej czołówce, jeśli chodzi o spożywanie cukru. Jesteśmy jedną z najszybciej tyjących narodowości na świecie!” – mówi Agnieszka Wiśniewska, założycielka Fundacji Szczęśliwi Bez Cukru

„W dniu swoich urodzin dowiedziałam się, że mam cukrzycę. Dostałam przepiękny prezent w postaci skierowania do natychmiastowego stawienia się w szpitalu” – mówi Sandra Kaczmarska, młoda diabetyczka typu 1

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.