Przejdź do treści

Uwielbiasz słodycze? Przyda ci się krótki poradnik dla słodyczoholików

iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Małgorzata Rozenek
Małgorzata Rozenek pokazała zdjęcie z płaczącym synkiem. Oburzone głosy: to obrzydliwe gwałcenie praw dziecka
Pigwa - owoc w sam raz na zimowe infekcje!
Pigwa – owoc, który w mig przegoni infekcje! Dietetyczka tłumaczy, dlaczego warto po nią sięgać
koronawirus, lekarze rodzinni
Powtarzał: dajcie lekarzom rodzinnym zlecać testy, a zobaczycie skalę epidemii. Michał Domaszewski o rekordach zakażeń w Polsce
Kobieta wstrzykuje sobie insulinę w brzuch
Insulina przy cukrzycy typu II – czy można ją odstawić tak, jak zrobił to Lech Wałęsa? Wyjaśnia diabetolożka Barbara Soróbka
Wielka lekcja WF tylko dla dziewcząt. Wraz z nimi ćwiczyć będą Otylia Jędrzejczak, Anita Włodarczyk i inne mistrzynie sportu
Rusza akcja „Mistrzynie w Szkołach” skierowana do uczennic. Otylia Jędrzejczak: będę przekonywać je, że lekcja WF może być fajna

Uzależnienie od słodyczy ma negatywny wpływ na nasze zdrowie. Może powodować szereg chorób, takich jak: cukrzyca czy otyłość. Swój cukrowy detoks warto rozpocząć od zdrowych zamienników, np. daktyli lub banana.

Na początku warto nauczyć się odróżniać zdrowsze zamienniki tradycyjnych słodkości od tych, które tylko takie udają. Ja jestem zwolenniczką domowych wyrobów. Wtedy mam wszystko pod kontrolą i na sto procent wiem, co siedzi w środku upragnionego ciastka. Podzielę się z wami moimi patentami na tuningowanie tradycyjnych słodyczy.

Co zamiast cukru?

Ja wybieram daktyle. Namaczam odpowiednią ilość w mleku roślinnym lub wodzie, aż zmiękną, blenduję i dodaję do deseru. Nadają się do tego również  suszone śliwki czy rodzynki, ale pamiętajcie, że mają charakterystyczny smak. Rozgnieciony widelcem banan też świetnie zastępuje tradycyjny cukier. A brązowy cukier? Niekoniecznie. Cukier to cukier. Producenci prześcigają się w zachwalaniu cukru trzcinowego jako zdrowszego, ponieważ znajdziemy w nim więcej składników mineralnych, żelaza, wapnia, magnezu. To teraz wyobraźcie sobie, że robicie ciasto i wsypujecie tam szklankę cukru brązowego (150 g). To prawie 600 kcal. Takiej ilości kalorii nie zrekompensują nawet minerały. Poza tym nie zawsze kolor brązowego cukru jest w 100% naturalny. Czasem to po prostu barwnik. W suszonych owocach czy bananach mamy więcej witamin i minerałów, a dodatkowo niezłą dawkę błonnika i oczywiście mniej kalorii dlatego warto na nie zamienić tradycyjne słodzidła.

Co jeszcze możecie wybrać zamiast białego cukru? Ksylitol i stewię. Stewia to naturalny słodzik pochodzenia roślinnego, nie ma kalorii i jest o wiele słodszy od cukru, dlatego używa się go w odpowiednio mniejszych ilościach. Minusem jest, że pozostawia lekko gorzkawy posmak, co dla niektórych jest nie do przeskoczenia. Ksylitol, inaczej cukier brzozowy, ma o wiele niższy indeks glikemiczny niż sacharoza, a dodatkowo zawiera prawie o połowę mniej kalorii. Niestety, nie należy do najtańszych…

Składniki dobrze wybrane

Co jest jeszcze ważne w wypiekach? Mąka! Bardziej niż na rodzaj zboża, z jakiego chcecie zrobić ciasto, warto zwrócić uwagę na TYP mąki, który wybieracie. Typ mąki (zawartość popiołu), czyli jej poziom oczyszczenia. Np. typ 2000 będzie bardziej pożądany niż typ 500. Im większy numerek przy typie mąki, tym ziarno podczas mielenia zostało w mniejszym stopniu oczyszczone, więcej otrąb pozostało w mące, jest ona ciemniejsza, tym samym jest w niej więcej błonnika, witamin i minerałów. Mąka pełnoziarnista, inaczej razowa, to najlepszy wybór. To ważniejszy parametr do weryfikacji niż rodzaj zboża, z jakiego mąka została uzyskana, czyli czy jest pszenna, czy np. żytnia. W ramach eksperymentu od czasu do czasu mąkę możecie zamienić na… czerwoną fasolę. Fasolowe brownie należy do moich ulubionych! Spokojnie, nawet mój tata, najbardziej sceptycznie nastawiony do moich eksperymentów w kuchni człowiek w rodzinie, nie zorientował się, że w cieście jest właśnie fasola. A wielbiciele białka będą przeszczęśliwi, że mają coś słodkiego, a dodatkowo bogatego w roślinne proteiny.

Czekolada? Gorzka 70-90%. Tyle. Nie będę się na ten temat rozpisywać. Inna czekolada nie istnieje!
No i reszta dodatków: świeże owoce, mrożone owoce, suszone owoce, pestki, nasiona, orzechy, masła orzechowe, migdałowe itp. I naprawdę nic więcej do szczęścia nie trzeba. Jako ciekawostkę możecie wykorzystać w wypiekach buraka, np. robiąc czekoladowo-buraczkowe ciasto. Burak świetnie zastąpi dodatek tłuszczu i nada wypiekom wilgotności.

Jaja można zastąpić np. na siemieniem lnianym, awokado, zblendowanym bananem, musem jabłkowym czy rozgniecionym tofu. Żeby nie podbijać zawartości tłuszczu, skorzystajcie z chudego nabiału lub roślinnych zamienników mleka czy śmietany. Zamiast czystego tłuszczu, tj. masła czy oliwy,  dodajcie zmiażdżone awokado. Dla osób niebędących na diecie roślinnej dobrym pomysłem jest także zamiana tradycyjnego tłuszczu na jogurt grecki. Zobaczcie, ile jest możliwości, żeby odchudzić słodkie wypieki!

Pierwszy etap za nami. Macie już przed sobą swoje kulinarne dzieło: oto uśmiecha się do was cała blacha fit ciasta.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Fot.: Gettyimages.com

Jak powstaje mleko UHT i czy jest mniej zdrowe od mleka pasteryzowanego? Dietetyczka wyjaśnia

Jak prawidłowo wykonać krzywą cukrową? Wyjaśnia diabetolożka Barbara Soróbka

Krzywa cukrowa (OTTG) – jak prawidłowo wykonać badanie? Wyjaśnia diabetolożka Barbara Soróbka

Cukier trzcinowy zamiast białego?/iStockphoto

Cukier trzcinowy zamiast białego – to na pewno dobra zmiana? Odpowiada dietetyczka

Kobieta z pizzą

Zakwaszenie organizmu. Fragment książki Hanny Stolińskiej, pt. „Zakłamane jedzenie”

Zakupy

„Dziecko ważące 15 kg przekracza dopuszczalną dzienną dawkę E476 (czyli polirycynooleinianu poliglicerolu) już po zjedzeniu 2 kostek czekolady” – mówi Katarzyna Rada, właścicielka serwisu Czytaj Skład

Podatek cukrowy od 2021 r. Co to znaczy dla każdego z nas (i dla naszego zdrowia)?

Ograniczasz spożycie cukru? W tych produktach chyba nie spodziewałaś się go znaleźć

Lubisz dietetyczną colę? Może lepiej wymienić ją na inny napój?

Czy możesz mieć cukrzycę i o tym nie wiedzieć? Sygnały, na które warto zwrócić uwagę

Cukier uzależnia – objawy i sposoby walki z uzależnieniem

7 zaskakujących sygnałów, że jesz za dużo cukru

cukier

Cukier – jak wpływa na organizm człowieka?

Czym zastąpić cukier?

Zamienniki cukru - sprawdź listę TOP 5 przygotowaną przez dietetyka

Zamienniki cukru – sprawdź listę TOP 5 przygotowaną przez dietetyka

Lubisz słodkie napoje? Mają negatywny wpływ na twoje zdrowie

Regeneracja wątroby – naukowcy znaleźli najlepszy sposób

Szybka regeneracja wątroby – co na wątrobę?

Nie możesz obejść się bez cukru? Wypróbuj jego zdrowsze zamienniki

Miód zdrowszy niż cukier?

Miód zdrowszy niż cukier? Odpowiedź może cię zaskoczyć

Kontroluj cukier

Kontroluj cukier! Podpowiadamy, jakie produkty ci w tym pomogą

Cukier waniliowy – czy na pewno jest z wanilii?

Cukier waniliowy – czy na pewno jest z wanilii?

Niekoniecznie Dietetycznie: „Jeśli odrzucasz syrop glukozowo-fruktozowy na rzecz cukru, to niepotrzebnie. Oba są siebie warte”

Cukier, który szkodzi wątrobie

Cukier, który szkodzi wątrobie

dieta

Skuteczne odchudzanie – 10 faktów i mitów o dietach i produktach

Aspartam w dżemach / istock

Aspartam – czego jeszcze o nim nie wiesz? O jego wadach i zaletach rozmawiamy z dietetyczką Zofią Suszką