Przejdź do treści

Uwielbiasz słodycze? Przyda ci się krótki poradnik dla słodyczoholików

iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Pielęgnujemy twarz, kremujemy nogi, szorujemy pięty – a piersi?” – pytają dermatolożki i tłumaczą, jak powinnaś dbać o skórę piersi
Dieta dla zdrowych stawów
Zadbaj o stawy. Sprawdź, które produkty im sprzyjają, a które szkodzą
Chia fresca - lemoniada z nasionami chia
Chia fresca – lemoniada z nasionami chia. Na upały idealna!
Nie nudź się treningiem – wykorzystaj gumy
Lato z klimą. Jak przetrwać i nie zachorować?

Uzależnienie od słodyczy ma negatywny wpływ na nasze zdrowie. Może powodować szereg chorób, takich jak: cukrzyca czy otyłość. Swój cukrowy detoks warto rozpocząć od zdrowych zamienników, np. daktyli lub banana.

Na początku warto nauczyć się odróżniać zdrowsze zamienniki tradycyjnych słodkości od tych, które tylko takie udają. Ja jestem zwolenniczką domowych wyrobów. Wtedy mam wszystko pod kontrolą i na sto procent wiem, co siedzi w środku upragnionego ciastka. Podzielę się z wami moimi patentami na tuningowanie tradycyjnych słodyczy.

Co zamiast cukru?

Ja wybieram daktyle. Namaczam odpowiednią ilość w mleku roślinnym lub wodzie, aż zmiękną, blenduję i dodaję do deseru. Nadają się do tego również  suszone śliwki czy rodzynki, ale pamiętajcie, że mają charakterystyczny smak. Rozgnieciony widelcem banan też świetnie zastępuje tradycyjny cukier. A brązowy cukier? Niekoniecznie. Cukier to cukier. Producenci prześcigają się w zachwalaniu cukru trzcinowego jako zdrowszego, ponieważ znajdziemy w nim więcej składników mineralnych, żelaza, wapnia, magnezu. To teraz wyobraźcie sobie, że robicie ciasto i wsypujecie tam szklankę cukru brązowego (150 g). To prawie 600 kcal. Takiej ilości kalorii nie zrekompensują nawet minerały. Poza tym nie zawsze kolor brązowego cukru jest w 100% naturalny. Czasem to po prostu barwnik. W suszonych owocach czy bananach mamy więcej witamin i minerałów, a dodatkowo niezłą dawkę błonnika i oczywiście mniej kalorii dlatego warto na nie zamienić tradycyjne słodzidła.

Kobieta zerka na trzy babeczki i zastanawia się, którą zjeść

Co jeszcze możecie wybrać zamiast białego cukru? Ksylitol i stewię. Stewia to naturalny słodzik pochodzenia roślinnego, nie ma kalorii i jest o wiele słodszy od cukru, dlatego używa się go w odpowiednio mniejszych ilościach. Minusem jest, że pozostawia lekko gorzkawy posmak, co dla niektórych jest nie do przeskoczenia. Ksylitol, inaczej cukier brzozowy, ma o wiele niższy indeks glikemiczny niż sacharoza, a dodatkowo zawiera prawie o połowę mniej kalorii. Niestety, nie należy do najtańszych…

Składniki dobrze wybrane

Co jest jeszcze ważne w wypiekach? Mąka! Bardziej niż na rodzaj zboża, z jakiego chcecie zrobić ciasto, warto zwrócić uwagę na TYP mąki, który wybieracie. Typ mąki (zawartość popiołu), czyli jej poziom oczyszczenia. Np. typ 2000 będzie bardziej pożądany niż typ 500. Im większy numerek przy typie mąki, tym ziarno podczas mielenia zostało w mniejszym stopniu oczyszczone, więcej otrąb pozostało w mące, jest ona ciemniejsza, tym samym jest w niej więcej błonnika, witamin i minerałów. Mąka pełnoziarnista, inaczej razowa, to najlepszy wybór. To ważniejszy parametr do weryfikacji niż rodzaj zboża, z jakiego mąka została uzyskana, czyli czy jest pszenna, czy np. żytnia. W ramach eksperymentu od czasu do czasu mąkę możecie zamienić na… czerwoną fasolę. Fasolowe brownie należy do moich ulubionych! Spokojnie, nawet mój tata, najbardziej sceptycznie nastawiony do moich eksperymentów w kuchni człowiek w rodzinie, nie zorientował się, że w cieście jest właśnie fasola. A wielbiciele białka będą przeszczęśliwi, że mają coś słodkiego, a dodatkowo bogatego w roślinne proteiny.

Czekolada? Gorzka 70-90%. Tyle. Nie będę się na ten temat rozpisywać. Inna czekolada nie istnieje!
No i reszta dodatków: świeże owoce, mrożone owoce, suszone owoce, pestki, nasiona, orzechy, masła orzechowe, migdałowe itp. I naprawdę nic więcej do szczęścia nie trzeba. Jako ciekawostkę możecie wykorzystać w wypiekach buraka, np. robiąc czekoladowo-buraczkowe ciasto. Burak świetnie zastąpi dodatek tłuszczu i nada wypiekom wilgotności.

Jaja można zastąpić np. na siemieniem lnianym, awokado, zblendowanym bananem, musem jabłkowym czy rozgniecionym tofu. Żeby nie podbijać zawartości tłuszczu, skorzystajcie z chudego nabiału lub roślinnych zamienników mleka czy śmietany. Zamiast czystego tłuszczu, tj. masła czy oliwy,  dodajcie zmiażdżone awokado. Dla osób niebędących na diecie roślinnej dobrym pomysłem jest także zamiana tradycyjnego tłuszczu na jogurt grecki. Zobaczcie, ile jest możliwości, żeby odchudzić słodkie wypieki!

Pierwszy etap za nami. Macie już przed sobą swoje kulinarne dzieło: oto uśmiecha się do was cała blacha fit ciasta.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie powinny odkładać ciąży kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi – endometriozą, zaburzeniami endokrynologicznymi, na przykład zespołem policystycznych jajników” – mówi prof. Marzena Dębska

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

„Ja nie lubię swojego brzucha. Mam sobie wmawiać, że jest zajebisty, jak nie jest? Ale nie jest tak słaby, żebym miała się go bardzo wstydzić i nie wychodzić na plażę” – mówi Ewa Zakrzewska, modelka plus size

„Jesteśmy w światowej czołówce, jeśli chodzi o spożywanie cukru. Jesteśmy jedną z najszybciej tyjących narodowości na świecie!” – mówi Agnieszka Wiśniewska, założycielka Fundacji Szczęśliwi Bez Cukru

Zainteresują cię również:

„W dniu swoich urodzin dowiedziałam się, że mam cukrzycę. Dostałam przepiękny prezent w postaci skierowania do natychmiastowego stawienia się w szpitalu” – mówi Sandra Kaczmarska, młoda diabetyczka typu 1

Kobieta zerka na trzy babeczki i zastanawia się, którą zjeść

Jesteś uzależniona od cukru? Sprawdź to!

Nadmierna potliwość to sygnał od organizmu, że coś ci dolega. Poznaj 7 rzeczy, o których informuje twój pot

Zdarza ci się zjeść banana na śniadanie? Sprawdź, czy to dobry wybór. Tłumaczy dietetyczka Paulina Roziewska

Tłusty czwartek z oponką… daktylową! Sprawdź przepis na pączki w wersji odchudzonej

Przeciętny Polak zjada ponad 40 kg cukru w ciągu roku. Trzech na pięciu ma nadwagę, a co czwarty jest otyły. Dietetyk: „Dane są alarmujące”

Dobry talerz - o błędach w żywieniu dzieci

Maluchy kochają słodkie, bo sami je tego uczymy. O błędach w żywieniu dzieci

Vegan, wege, gluten free, eko – żadne z tych słów nie jest synonimem słowa „zdrowe”. Doktor Ania o tym, co jeść i jak kupować

Hanna Stolińska-Fiedorowicz z sokiem

Hanna Stolińska-Fiedorowicz: warto odejść od tradycji nakazującej zjedzenie 12 potraw wigilijnych

Nie mam czasu na zdrową dietę!

Mała czarna dla zdrowia?

Gęstość energetyczna i odżywcza – jak jeść dużo, ale zdrowo?

Alkohol na diecie – tak czy nie?

Oleje roślinne – tłusto nie znaczy niezdrowo

Laktoza – kiedy staje się problemem?

Wychodź sobie zdrowie

5 zdrowych nawyków żywieniowych do zapamiętania

Choroby autoimmunologiczne – gdy organizm jest swym własnym wrogiem

Motywacjo, gdzie jesteś!?

Wizyta u dietetyka – ten pierwszy raz

Twój mózg też chce dobrze zjeść

Jesień to nie wymówka. Jedz zdrowo przez cały rok!

Bo po treningu trzeba zjeść!

Słońce w pigułce – witamina D w natarciu