Przejdź do treści

Legalna czekolada

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Niepożądany odczyn poszczepienny. Jak często występuje?
Mama Kosmetolog o bliznowcu – czym się charakteryzuje i jak powstaje?
Joanna Horodyńska
Karolina Gilon i Joanna Horodyńska zachęcają do badań piersi
magda gessler
Magda Gessler ambasadorką kampanii „Diagnostyka Jajnika”
Keira Knightley
Keira Knightley zakazała swojej córce oglądania filmów Disneya

Nie możesz żyć bez czekolady? Może wcale nie musisz – nie każda z nich doda ci zbędnych kilogramów i przysporzy problemów zdrowotnych. Wręcz przeciwnie – są takie, które mogą mieć dobroczynny wpływ na nasz organizm.

Zasada jest prosta – im więcej ziarna kakaowego w tabliczce, tym lepiej. Mówiąc o „zdrowej” czekoladzie, mamy zatem na myśli tę gorzką, w której zawartość kakao w zależności od gatunku może wynosić od 70 do 99%.

Udowodniono, iż ma ona pozytywny wpływ na:
– układ krążenia, bo obniża ciśnienie tętnicze i zapobiega zakrzepom i miażdżycy,
– wydzielanie insuliny, bo reguluje poziomu cukru we krwi,
– funkcjonowanie nerek, bo ma dużą zawartość teobrominy (ma działania moczopędne).

Zasady te nie odnoszą się niestety do uwielbianych przez wiele osób czekolad mlecznych oraz białych. Powód jest prosty – mają o wiele niższą zawartość kakao.

Institute of Diet & Health w Mainz w Niemczech przeprowadził badania kliniczne, w których wszystkim uczestnikom zalecono dietę niskowęglowodanową, natomiast jedna z grup dodatkowo spożywała sporo, bo aż pół tabliczki, gorzkiej czekolady dziennie. Pod uwagę brano szereg różnych czynników, między innymi parametry typowo fizyczne: masę ciała, wskaźnik BMI, poziom cholesterolu oraz trójglicerydów, ale także poziom zmęczenia, jakość snu czy ogólne samopoczucie.

Wyniki badań jednoznacznie wskazały na jej zbawienne działanie – wykazano bowiem, iż przyczynia się do spadku masy ciała, może być stosowana jako składnik uzupełniający w żywieniu, pomaga w osłabieniu efektu jo-jo, obniża poziom „złego” cholesterolu (LDL), a także pozytywnie wpływa na samopoczucie oraz sen. A więc można, byle nie przesadzić!

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Jedzenie dla kształtów

Trenować przed czy po posiłku?

Obsesja na punkcie wagi?

Magia naturalnego oddechu

Odchudzanie – o czym musisz pamiętać?

Podejmij się wyzwania – Fitness challenge

Metabolizm – czym jest i co na niego wpływa

Otwórz klatkę – weź oddech cz. 2

Otwórz klatkę – weź oddech cz. 1

Mocny brzuch od A do Z – propozycja ćwiczeń

Fit na co dzień

Ashtanga da ci kopa!