Przejdź do treści

Skuś się na królową wśród ryb! Pieczona makrela z ziołowym aromatycznym kuskusem

Makrela – tym razem pieczona
Makrela ma morski, intensywny smak. Zdjęcie: Magdalena Klimczak | Dare to Cook
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zdrowe śniadanie do szkoły: orkiszowy omlet plus sok marchwiowy
Kobieta siedząca przy łóżku
Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem
babcia i wnuczka
Jak kobiety funkcjonują po menopauzie? Rozmawiamy z genetyczką prof. Moniką Puzianowską-Kuźnicką
uśmiechnięta dziewczyna
Pesymizm nie opłaca się. Podpowiadamy jak być optymistą!
Pierogi orkiszowe z kiszoną kapustą
Masz ochotę na pierogi? Spróbuj w zdrowszej wersji: orkiszowe z kiszoną kapustą

Makrela powinna gościć regularnie na naszym stole, nie tylko w postaci wędzonej. Nie bez powodu określa się ją królową wśród ryb, w końcu jej właściwości zdrowotne dostarczają nam wielu cennych wartości, a w szczególności kwasu omega-3. A gdyby tak dla odmiany upiec ją w towarzystwie ziołowego kuskus?

Makrela jest tłustą rybą i dzięki temu dostarcza nam niezwykle cennego kwasu omega-3, którego większość z nas ma niedobory. Charakteryzuje ją wysokiej jakości białko, witamina D i  szereg drogocennych minerałów. Ryba ta ma morski, bardzo intensywny smak. Dodatkowo, nie trzeba się martwić o wyfiletowanie, ponieważ jest „łatwa w obsłudze”. Jest zdrowa i znacznie tańsza od innych rodzajów ryb, np. tuńczyka.

Pieczona makrela z ziołowym kuskusem

Zdjęcie: Magdalena Klimczak | Dare to Coo

Pieczona makrela z ziołowym kuskusem – składniki (na 2 porcje):

– 2 świeże makrele
– 4 plasterki limonki
– świeży koperek
– łyżka oliwy chilli
– sól morska
– pieprz

Pieczona makrela z ziołowym kuskusem – kuskus:

– 100 g kuskusu
– pęczek koperku
– pół pęczka natki pietruszki
– pół pęczka mięty
– pół pęczka kolendry
– sok z 1 cytryny
– 1 ząbek czosnku
– 1 ogórek wężowy
– 2 łyżki oliwy o smaku chili
– sól morska
– 1/3 kubka gorącej wody
– pistacje

Zdrowa kolacja na szybko: kuskus z serem bałkańskim

Pieczona makrela z ziołowym kuskusem – przygotowanie

Ogórka obieramy ze skóry, ścieramy na drobnej tarce, solimy i odstawiamy, aż puści sok. Przecedzamy wodę z ogórka przez sitko, zachowując starte warzywo i dodajemy do niej sok z cytryny, oliwę i kuskus. W zależności od tego, ile otrzymaliśmy płynu z ogórka, uzupełniamy go gorącą wodą. Odstawiamy na około 20 minut. Zioła drobno siekamy, czosnek ścieramy na tarce i wraz z ogórkiem dodajemy do kuskusu. Kukskus dokładnie mieszamy z dodatkami i podajemy z obranymi pistacjami.

Makrelę wedle upodobań pieczemy w całości lub filetujemy. Rybę nacinamy z każdej strony w trzech miejscach. W nacięcia wkładamy koperek i plasterki limonki. Filety doprawiamy solą, pieprzem i skrapiamy pikantną oliwą. Pieczemy około 15-20 minut w piekarniku nagrzanym do 180 stopni. Upieczoną makrelę podajemy z ziołowym kuskusem. Smacznego!

View this post on Instagram

Dziś ŁOSOŚ vs MAKRELA 👀 . . ŁOSOŚ – królewska ryba, pyszna, zdrowa, idealne źródło białka i tłuszczu 🐟 Jak wszystko ma swoje plusy i minusy 💁 A chyba największym minusem tutaj jest cena wahająca się w granicach ok 70zł/kg 🙈 Dużo? Mało? Zależy dla kogo! ☺ Nie mniej jednak NIE JEST NIEZASTĄPIONY! 😅 . . 👉Można go wymienić min. na makrelę (ale nie tylko), która mimo, że ok 6x TAŃSZA (!) wygrywa z łososiem pod względem niektórych składników mineralnych, a jeśli już przegrywa, to nieznacznie 😎 👉Ale pamiętaj! Przedstawione wartości odżywcze odnoszą się tutaj do świeżych ryb, nie wędzonych ☺ . . Wniosek? ZDROWA DIETA NIE MUSI BYĆ DROGA! 💰 . . PS. I napewno znajdzie się ktoś, kto mi powie że ryby są niezdrowe, bo zanieczyszczenia…bla bla bla 😌 Jakie jest moje zdanie? ➡Odpowiem tak: we współczesnym świecie mało co jest nie zanieczyszczone 😉 Nie ma co popadać w paranoje 🙈 Wszystko raz na jakiś czas i z głową kochani 🙌 . . Jeśli chodzi o zwycięzcę tego pojedynku…dla mnie nie MA! Bo pod względem smaku wygrywa jednak łosoś (miłość), ma też więcej kwasów tłuszczowych omega 3, ale pod względem zawartości porfela – makrela 😂😂😂 A u Was jak jest? Podobnie jak u mnie, czy wręcz odwrotnie? 😅 Dajcie znać 👇 . . . . . . . . . . . . #środa #porównanie #grafika #infografika #wiedza #ryby #łosoś #makrela #kcal #nutrition #zdrowie #zdrowejedzenie #zdroweodżywianie #wiemcojem #wiemcokupuje #healthy #fish #healthyfood #zdrowojem #l4l #like4like #protein #zdrowystylżycia #healthylifestyle #tłuszcz #białko #zdrowakaloria #odżywianie #odchudzanie #dietaniejestdroga

A post shared by Be FIT! | Klaudia | 22yo ✌ (@zdrowakaloria) on

Czy ryby są zdrowe?

Głównymi składnikami mięsa ryb są woda, tłuszcz i białko. Ryby dzieli się ze względu na zawartość w ich mięsie tłuszczu. Chude ryby (np. okoń, mintaj, dorsz, szczupak) to takie, które zawierają go mało, bo tylko do 1 proc. składu. Ryby średnio tłuste (np. płotka, karmazyn, karp, ostrobok) zawierają tłuszczu więcej, bo do 5 proc. Najbogatsze w tłuszcz są te ryby, w których tłuszcz stanowi ponad 5 proc., to głównie łosoś, makrela, sardynka, szprotki, śledź i węgorz. Przy czym węgorz to prawdziwy rekordzista – jest w nim prawie 25 proc. tłuszczu. I to tłuste ryby powinny być wybierane najczęściej. Są bogatsze w witaminy A, i D, bo te witaminy są rozpuszczalne właśnie w tłuszczach.

Tłuszcz rybi to tłuszcz z rodziny omega-3 (główne kwasy tłuszczowe to EPA i DHA). Tłuszcze omega-3 zawarte w rybach to kwasy tłuszczowe DHA i EPA, które organizm człowieka najlepiej wchłania i wykorzystuje, dlatego to właśnie one powinny stanowić większość w dostarczanej puli kwasów omega-3. Tłuszcze omega-3 sprzyjają wzmocnieniu odporności, łagodzą procesy zapalne, przeciwdziałają nowotworom oraz chorobom układu sercowo-naczyniowego, obniżają ryzyko cukrzycy typu 2.

Tłuszcze pozytywnie wpływają na wzrok, wspomagają rozwój płodu, poprawiają funkcjonowanie układu nerwowego – przeciwdziałają depresji, poprawiają zdolności umysłowe, pamięć i koncentrację

Ale na tym ich działanie się nie kończy. Liczne badania dowodzą, że tłuszcze te pozytywnie wpływają na wzrok, wspomagają rozwój płodu. Ponadto silnie poprawiają funkcjonowanie układu nerwowego – przeciwdziałają depresji, poprawiają zdolności umysłowe, pamięć i koncentrację. Dieta bogata w EPA i DHA zmniejsza ryzyko chorób degeneracyjnych mózgu (choroba Alzheimera, Parkinsona).
Zapotrzebowanie na nie pokryjesz, zjadając porcję (150-200 g) tłustej ryby 2-3 razy w tygodniu. Możesz także dostarczać te kwasy tłuszczowe organizmowi, stosując suplementy kwasów tłuszczowych EPA i DHA.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

Pomysł na małże

Masz ochotę na makaron? Spróbuj małży w towarzystwie koperku i białego wina

Bananowy sernik na zimno

Bananowy nie-sernik na zimno. Pyszny deser bez pieczenia

Mocno czekoladowe brownie z batatów i awokado – moc witamin i składników mineralnych

ryż i mango deser

Ryż kokosowy z mango. Pomysł na śniadanie idealne

Pasztet z czarnej fasoli. Jest o wiele mniej kaloryczny niż klasyczny mięsny

Gulasz vege to jest to!

Wegański gulasz na trzy sposoby. Wypróbuj przepisy od Kasi Bem

zupa rzodkiewkowa

Wiosenna zupa rzodkiewkowa. Róż na talerzu? Brzmi przepysznie

Wegańska sałatka z papają

Wegańska sałatka z papają. Orient na wyciągnięcie ręki!

Słodkie i zdrowe: pancakes z herbatą matcha

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem. Pomysł na proste i smaczne śniadanie do pracy

Pieczone awokado z ostrą nutą. Wsadź do piekarnika dalekiego kuzyna popularnej gruszki!

Wiosenna pasta kanapkowa

Przepis na wiosenną pastę kanapkową. W roli głównej zielona nowalijka!

Miksujemy: koktajl na dobry sen

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym w towarzystwie chipsa z szynki. Masz ochotę?

Sałatka owsiana z gruszką, kurczakiem i awokado – idealna na koniec zimy

Kurkuma – królowa alternatywnej medycyny indyjskiej. Spróbuj jej w połączeniu z polskimi warzywami

Superduet: topinambur z komosą ryżową

Superduet: topinambur z komosą ryżową. Skomplikowanie tylko brzmi

W marcu króluje cebula dymka. Poznaj przepis na świetną zupę z dymką w roli głównej

pęczek rzodkiewki

Rzodkiewka – nie tylko do kanapki. Propozycja na obiad z tym warzywem w roli głównej

Waniliowy budyń z pietruszki

Słodka wariacja na deser – waniliowy budyń z pietruszki. Zdrowy, bo domowy!

Masz ochotę na burgera? Spróbuj pieczarkowego

Kasza jaglana z granatem

Potrzebujesz pełnej miski energii? Mamy na to sposób – pyszną jaglankę z granatem