Przejdź do treści

Skuś się na królową wśród ryb! Pieczona makrela z ziołowym aromatycznym kuskusem

Makrela – tym razem pieczona
Makrela ma morski, intensywny smak. Zdjęcie: Magdalena Klimczak | Dare to Cook
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta
Ćwiczenia w domu – na brzuch, plecy, klatkę piersiową i inne
Ola Żebrowska: „Zostałam wychowana w katolickiej rodzinie i nie śmiałabym mówić drugiej kobiecie, co ma robić”
Kisiel? Tak, ale domowy!
Kisiel – skład. Na co jest dobry? Przepis na domowy kisiel
Małgorzata Trzaskowska/Facebook
„Tylko kobiety, które przez to przeszły, są w stanie to zrozumieć”. Małgorzata Trzaskowska o aborcji z przyczyn embrio-patologicznych
Popularne mydło wraca do łask. Co warto o nim wiedzieć?

Makrela powinna gościć regularnie na naszym stole, nie tylko w postaci wędzonej. Nie bez powodu określa się ją królową wśród ryb, w końcu jej właściwości zdrowotne dostarczają nam wielu cennych wartości, a w szczególności kwasu omega-3. A gdyby tak dla odmiany upiec ją w towarzystwie ziołowego kuskus?

Makrela jest tłustą rybą i dzięki temu dostarcza nam niezwykle cennego kwasu omega-3, którego większość z nas ma niedobory. Charakteryzuje ją wysokiej jakości białko, witamina D i  szereg drogocennych minerałów. Ryba ta ma morski, bardzo intensywny smak. Dodatkowo, nie trzeba się martwić o wyfiletowanie, ponieważ jest „łatwa w obsłudze”. Jest zdrowa i znacznie tańsza od innych rodzajów ryb, np. tuńczyka.

Pieczona makrela z ziołowym kuskusem

Zdjęcie: Magdalena Klimczak | Dare to Coo

Pieczona makrela z ziołowym kuskusem – składniki (na 2 porcje):

– 2 świeże makrele
– 4 plasterki limonki
– świeży koperek
– łyżka oliwy chilli
– sól morska
– pieprz

Pieczona makrela z ziołowym kuskusem – kuskus:

– 100 g kuskusu
– pęczek koperku
– pół pęczka natki pietruszki
– pół pęczka mięty
– pół pęczka kolendry
– sok z 1 cytryny
– 1 ząbek czosnku
– 1 ogórek wężowy
– 2 łyżki oliwy o smaku chili
– sól morska
– 1/3 kubka gorącej wody
– pistacje

Zdrowa kolacja na szybko: kuskus z serem bałkańskim

Pieczona makrela z ziołowym kuskusem – przygotowanie

Ogórka obieramy ze skóry, ścieramy na drobnej tarce, solimy i odstawiamy, aż puści sok. Przecedzamy wodę z ogórka przez sitko, zachowując starte warzywo i dodajemy do niej sok z cytryny, oliwę i kuskus. W zależności od tego, ile otrzymaliśmy płynu z ogórka, uzupełniamy go gorącą wodą. Odstawiamy na około 20 minut. Zioła drobno siekamy, czosnek ścieramy na tarce i wraz z ogórkiem dodajemy do kuskusu. Kukskus dokładnie mieszamy z dodatkami i podajemy z obranymi pistacjami.

Makrelę wedle upodobań pieczemy w całości lub filetujemy. Rybę nacinamy z każdej strony w trzech miejscach. W nacięcia wkładamy koperek i plasterki limonki. Filety doprawiamy solą, pieprzem i skrapiamy pikantną oliwą. Pieczemy około 15-20 minut w piekarniku nagrzanym do 180 stopni. Upieczoną makrelę podajemy z ziołowym kuskusem. Smacznego!

View this post on Instagram

Dziś ŁOSOŚ vs MAKRELA 👀 . . ŁOSOŚ – królewska ryba, pyszna, zdrowa, idealne źródło białka i tłuszczu 🐟 Jak wszystko ma swoje plusy i minusy 💁 A chyba największym minusem tutaj jest cena wahająca się w granicach ok 70zł/kg 🙈 Dużo? Mało? Zależy dla kogo! ☺ Nie mniej jednak NIE JEST NIEZASTĄPIONY! 😅 . . 👉Można go wymienić min. na makrelę (ale nie tylko), która mimo, że ok 6x TAŃSZA (!) wygrywa z łososiem pod względem niektórych składników mineralnych, a jeśli już przegrywa, to nieznacznie 😎 👉Ale pamiętaj! Przedstawione wartości odżywcze odnoszą się tutaj do świeżych ryb, nie wędzonych ☺ . . Wniosek? ZDROWA DIETA NIE MUSI BYĆ DROGA! 💰 . . PS. I napewno znajdzie się ktoś, kto mi powie że ryby są niezdrowe, bo zanieczyszczenia…bla bla bla 😌 Jakie jest moje zdanie? ➡Odpowiem tak: we współczesnym świecie mało co jest nie zanieczyszczone 😉 Nie ma co popadać w paranoje 🙈 Wszystko raz na jakiś czas i z głową kochani 🙌 . . Jeśli chodzi o zwycięzcę tego pojedynku…dla mnie nie MA! Bo pod względem smaku wygrywa jednak łosoś (miłość), ma też więcej kwasów tłuszczowych omega 3, ale pod względem zawartości porfela – makrela 😂😂😂 A u Was jak jest? Podobnie jak u mnie, czy wręcz odwrotnie? 😅 Dajcie znać 👇 . . . . . . . . . . . . #środa #porównanie #grafika #infografika #wiedza #ryby #łosoś #makrela #kcal #nutrition #zdrowie #zdrowejedzenie #zdroweodżywianie #wiemcojem #wiemcokupuje #healthy #fish #healthyfood #zdrowojem #l4l #like4like #protein #zdrowystylżycia #healthylifestyle #tłuszcz #białko #zdrowakaloria #odżywianie #odchudzanie #dietaniejestdroga

A post shared by Be FIT! | Klaudia | 22yo ✌ (@zdrowakaloria) on

Czy ryby są zdrowe?

Głównymi składnikami mięsa ryb są woda, tłuszcz i białko. Ryby dzieli się ze względu na zawartość w ich mięsie tłuszczu. Chude ryby (np. okoń, mintaj, dorsz, szczupak) to takie, które zawierają go mało, bo tylko do 1 proc. składu. Ryby średnio tłuste (np. płotka, karmazyn, karp, ostrobok) zawierają tłuszczu więcej, bo do 5 proc. Najbogatsze w tłuszcz są te ryby, w których tłuszcz stanowi ponad 5 proc., to głównie łosoś, makrela, sardynka, szprotki, śledź i węgorz. Przy czym węgorz to prawdziwy rekordzista – jest w nim prawie 25 proc. tłuszczu. I to tłuste ryby powinny być wybierane najczęściej. Są bogatsze w witaminy A, i D, bo te witaminy są rozpuszczalne właśnie w tłuszczach.

Tłuszcz rybi to tłuszcz z rodziny omega-3 (główne kwasy tłuszczowe to EPA i DHA). Tłuszcze omega-3 zawarte w rybach to kwasy tłuszczowe DHA i EPA, które organizm człowieka najlepiej wchłania i wykorzystuje, dlatego to właśnie one powinny stanowić większość w dostarczanej puli kwasów omega-3. Tłuszcze omega-3 sprzyjają wzmocnieniu odporności, łagodzą procesy zapalne, przeciwdziałają nowotworom oraz chorobom układu sercowo-naczyniowego, obniżają ryzyko cukrzycy typu 2.

Tłuszcze pozytywnie wpływają na wzrok, wspomagają rozwój płodu, poprawiają funkcjonowanie układu nerwowego – przeciwdziałają depresji, poprawiają zdolności umysłowe, pamięć i koncentrację

Ale na tym ich działanie się nie kończy. Liczne badania dowodzą, że tłuszcze te pozytywnie wpływają na wzrok, wspomagają rozwój płodu. Ponadto silnie poprawiają funkcjonowanie układu nerwowego – przeciwdziałają depresji, poprawiają zdolności umysłowe, pamięć i koncentrację. Dieta bogata w EPA i DHA zmniejsza ryzyko chorób degeneracyjnych mózgu (choroba Alzheimera, Parkinsona).
Zapotrzebowanie na nie pokryjesz, zjadając porcję (150-200 g) tłustej ryby 2-3 razy w tygodniu. Możesz także dostarczać te kwasy tłuszczowe organizmowi, stosując suplementy kwasów tłuszczowych EPA i DHA.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kiszony kalafior

Kiszony kalafior – przepis, wartości odżywcze. Jest zdrowy?

Wegetariańskie leczo z papryki

Leczo z papryki – przepis. Jakie przyprawy do leczo wege?

Cynamon jest toksyczny? Dietetyczka Zofia Pomes wyjaśnia

Owsianka w batonach – idealna jako pierwszy posiłek dnia

Potrawy z jarmużu: przepisy, jak przyrządzić, właściwości

Czosnek marynowany – właściwości. Przepis na czosnek w occie

Pietruszka – jakie ma witaminy, co zrobić z natki pietruszki?

Japońska dieta wodna coraz bardziej popularna. Jej fenomen wyjaśnia dietetyczka

Dyniowe pankejki

Dyniowe pankejki. Posypane orzechami laskowymi i polane syropem klonowym smakują obłędnie!

Muesli/iStockphoto

Muesli – szczęście w proszku. 3 pomysły na zdrowe śniadanie

7 pomysłów na dynię. Sprawdź smakowite przepisy

Cebula dymka – sadzenie i uprawa. Przepis na zupę z dymką

Dieta ketogeniczna – co jeść? Zasady diety i jadłospis

Co zrobić, kiedy dziecko nie chce jeść?

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

owoce i warzywa

Koktajl z awokado – przepis na najzdrowsze koktajle

Piekę… kaszę ze śliwkami. Obłędnie pyszna i zdrowa

Co zjeść przed treningiem? Stek wołowy z frytkami z batatów i pastą z awokado

Koniec z ciągłą walką z kilogramami. Poznaj energizującą dietę

Co pić latem? Sprawdź nasz miniprzewodnik po letnich napojach

Kobieta je danie na talerzu

W których odcinkach przewodu pokarmowego wchłaniane są poszczególne witaminy? Wyjaśnia dietetyczka

Smoothie bowl ze śliwkami. Porcja energii na cały dzień

Majonez wegański – przepis. Jak zrobić majonez sojowy?

Malinowe batony z kwaskową nutą. Przekąska idealna na śniadanie, na deser czy przejażdżkę rowerową

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Łóżkowy savoir-vivre. Kilka przykładów fajnych zachowań w sypialni

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.