Przejdź do treści

Mała czarna dla zdrowia?

Ilustracja: Julia Szostak
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
gettyimages
Jak pozbyć się cellulitu? Kosmetolożka zdradziła swój sekret
istockphoto.com
„Gdy kobieta pokazuje światu spoconą pachę to przeważnie jest to nieestetyczne” – dwie aktywistki poruszyły ważny temat
istockphoto.com
Domowa piekarnia – dwa przepisy na chleb, który zrobisz sama w domu!
istockphoto.com
Jak polubić swoją pracę?
Nie uciekaj od smutku

Założę się, że wielu z was nie wyobraża sobie rozpoczęcia dnia bez kawy. Co najczęściej wybieracie – małą czarną czy wielki kubek americany? Kawę z ekspresu czy sypaną? Kawę mlekiem czy mleko z kawą? Jedna dziennie, a może trzy? No właśnie – to są kluczowe pytania.

Ten temat jest mi wyjątkowo bliski, bo muszę przyznać, że jestem prawdziwym kawoholikiem. Uwielbiam smak kawy, jej zapach i powiem szczerze, że nie wyobrażam sobie bez niej życia. Tak, potwierdzam, jestem uzależniona, a co najgorsze – nie chcę się tego uzależnienia pozbyć. Może wcale nie muszę? Co mówię moim podopiecznym, którzy z wyrzutami sumienia przyznają się, że piją "aż" dwie kawy dziennie? W powszechnej opinii kawa budzi wiele kontrowersji. Często posądzana jest o wszystko co najgorsze. Czy zdrowy styl życia oznacza pozbycie się kawy z życia raz na zawsze? Na szczęście niekoniecznie. Możecie teraz spokojnie zrobić sobie swoją ulubiona kawę
i usiąść wygodnie do przeczytania tego artykułu.

Ile kaw dziennie można wypić?

Najnowsze badania informują, że można sobie pozwolić nawet na więcej niż trzy filiżanki kawy dziennie bez uszczerbku dla zdrowia, a dodatkowo odnieść z tego powodu wiele korzyści. Co nie oznacza, że osoby, które kawy nie lubią lub mają w zwyczaju pić jedną co jakiś czas, nagle powinny się rzucić na kawiarnie i ekspresy do kawy i zacząć pić kawę litrami. Po prostu osoby, które mają słabość do czarnego „napoju bogów", nie powinny czuć z tego powodu wyrzutów sumienia. Jednak wszędzie liczy się umiar. Jeżeli pijesz trzy-cztery filiżanki kawy dziennie, to na tym poprzestań i nagle, celowo, nie zwiększaj ilości kawy w ciągu dnia. Ograniczenie picia kawy na pewno dotyczy kobiet w ciąży. Przyszłe mamy powinny kontrolować picie kawy do takich ilości, aby dziennie w ich diecie nie znalazło się więcej niż 200 mg kofeiny. Kofeina przenika barierę krew-łożysko, a także przenika do mleka.

Ile kawy w kawie?

Zawartość kofeiny w kawie jest bardzo różna i zależy od bardzo wielu czynników, tj. rodzaj kawy, warunki uprawy, gatunek kawy, stopień palenia ziaren, a nawet zmielenia, sposób parzenia i czasu parzenia, czy oczywiście ilość kawy użytej do przygotowania naparu. Dlatego ciężko określić, ile kofeiny zawiera określony rodzaj kawy. Filiżanka filiżance nierówna. Przykładowo espresso zawiera ok. 60 mg kofeiny. W kawie z ekspresu zazwyczaj  jest więcej kofeiny niż w kawie parzonej, a w kawie parzonej więcej niż w rozpuszczalnej. Trzeba zaznaczyć, że kofeina zawarta jest także w innych produktach: herbacie, kakao, czekoladzie, napojach typu cola, no i oczywiście w napojach energetyzujących.

Kawa a zdrowie

Oprócz powszechnie znanego działania kawy na poprawę koncentracji, zwiększenie uwagi i oddalenie się uczucia zmęczenia, kawa prawdopodobnie obniża ryzyko wystąpienia chorób serca, cukrzycy typu 2, marskości wątroby czy wielu nowotworów np. jelita grubego i wątroby. Kawa obniża stan zapalny, a także poprawia insulinowrażliwość. Przypuszcza się także, że regularne picie kawy może obniżyć ryzyko wystąpienia choroby Parkinsona, a także Alzheimera. Umiarkowane picie kawy (ok. 300-400 mg dziennie = 3-4 kawy dziennie) nie powoduje odwodnienia, jest to mit, który do tej pory jest dosyć często powtarzany. Niewielkie działanie moczopędne wykazuje kofeina (a nie kawa), której stężenie w kawie jest stosunkowo niewielkie. A co ciekawe, już po paru dniach organizm nabywa tolerancję na jej diuretyczne działanie. Dodatkowo kofeina jest wypijana w roztworze wodnym, czyli właśnie w postaci kawy, więc od razu skutki jej moczopędnego działania są niwelowane przez wypity płyn. A jak pijecie zazwyczaj ogromny kubek kawy z dużą ilością mleka, to tym bardziej nie macie się o co martwić. A czy kawa wypłukuje wapń i magnez? Przy prawidłowo zbilansowanej diecie i umiarkowanym spożyciu kawy możecie spać spokojnie, poziom wapnia i magnezu w waszym organizmie ma się całkiem nieźle.  Kofeina, a także inne drażniące substancje zawarte w kawie,  wzmaga wydzielanie soku żołądkowego, to fakt. Dlatego jeżeli cierpicie na wrzody żołądka lub chorobę refluksową, to kawa nie będzie waszym sprzymierzeńcem. No i jeżeli macie problemy z żelazem, a poziom ferrytyny jest niski, to należy unikać picia kawy okołoposiłkowo, ponieważ kawa hamuje wchłanianie tego pierwiastka. Istnieją również dowody łączące picie kawy ze zwiększonym prawdopodobieństwem złamania kości u kobiet. Kawa też w niewielkim stopniu podnosi ciśnienie krwi.

Kawy nie należy się bać. Jeżeli ją lubicie i czujecie się po niej dobrze, to nie będę was zniechęcać i na siłę kazać ograniczać tę małą przyjemność w ciągu dnia. Kawa nie ma praktycznie kalorii, pod warunkiem, że nie słodzimy jej trzema łyżeczkami cukru, nie dodajemy do niej różnych słodziutkich syropów smakowych, tłustego mleka i bitej śmietany. Mała czarna z ekspresu to najzdrowsze rozwiązanie.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Unsplash

Kawa i drzemka – genialny duet!

istockphoto.com

Co zamiast kawy? Naturalne (i zdrowe) zamienniki!

kawa

Kawa z kakao – najlepszy dopalacz dla mózgu

d3sign/gettyimages.com

Pijesz kawę w upalny dzień? Sprawdź, czy warto. Lekarka Miriam Staier obala mit z 1928 roku

Kawa i cukrzyca – przyjaciele czy wrogowie?

kobieta w ciąży pije kawę

„Poproszę kawę dla ciężarnej”, czyli kofeinowy dylemat kobiety w ciąży

Za walkę z PMSem wzięli się giganci czyli o kobiecym okresie w nowym programie „Pogromcy medycznych mitów”. TVN wie, jak robić mądrą rozrywkę

Uwielbiasz słodycze? Przyda ci się krótki poradnik dla słodyczoholików

Przewodnik dla kawoszy: aeropress

Aeropress – zdrowa metoda parzenia kawy. Doskonale sprawdzi się i w domu, i w plenerze!

Kobieta prowadzi auto. Obok siedzi mężczyzna, który śpi, opierając sie o ramię kobiety

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol

Czy orgaznim może nie tolerować kawy?

O tym, jaka jest bezpieczna dawka kawy

„Jeśli jest godzina 13, masz już za sobą dwie filiżanki kawy i czekasz aż twoja herbata wystygnie, to sygnał, że przesadzasz”. O tym, jaka jest bezpieczna dawka kawy, mówi internistka

Nie przesadź z małą czarną! Sprawdź, jakie są objawy przedawkowania kawy

kobieta ze zgagą

Zgaga – przyczyny powstawania. Oto 5 sytuacji gwarantujących palenie w przełyku

Poranna kawa – słaby wybór

Poranna kawa – słaby wybór. Kofeina to mała kłamczucha!

Jesteś już po dwóch kawach i wciąż zasypiasz na stojąco? Poznaj 5 energetycznych zamienników „małej czarnej”

Nadmierna potliwość to sygnał od organizmu, że coś ci dolega. Poznaj 7 rzeczy, o których informuje twój pot

Czy można pić kawę podczas… ?

Czy można pić kawę podczas… ? Internistka odpowiada na najczęściej wyszukiwane hasła w Google

kawa po chińsku

Kawa po chińsku. Poranny rytuał, który pozwoli ci dobrze zacząć dzień

karmienie piersią Google

Karmienie piersią a…? Promotorka karmienia piersią odpowiada na najczęściej wyszukiwane hasła w Google

Jak oczyścić organizm z kofeiny?

Zdarza ci się zjeść banana na śniadanie? Sprawdź, czy to dobry wybór. Tłumaczy dietetyczka Paulina Roziewska

Czego nie warto robić na pusty żołądek

Nie tylko picie kawy czy gazowanych słodkich napojów. Sprawdź czego jeszcze nie warto robić na pusty żołądek

Kawa się skończyła, a potrzebujesz energetycznego kopa o poranku? Są inne sposoby!