Przejdź do treści

Masz cukrzycę? Ruszaj się!

Masz cukrzycę? Ruszaj się!
Masz cukrzycę? Ćwicz mądrze! fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dziewczyna hamak
5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie
Zdrowy posiłek na stole
Odchudzanie a efekt jo-jo. O gubieniu kilogramów opowiada diabetolog prof. Leszek Czupryniak
Pomysł na małże
Masz ochotę na makaron? Spróbuj małży w towarzystwie koperku i białego wina
Kobieta siedzi na podłodze i je
Znów spóźnia ci się okres? Trenujesz? Odchudzasz się? Poznaj możliwe przyczyny zaburzonego cyklu miesiączkowego
10 sposobów na to, by nie zwariować. Radzi Kasia Bem

W leczeniu cukrzycy bardzo duże znaczenie ma to, co jemy, ale i to, czy i jak się ruszamy. Jesteś cukrzykiem? Podpowiemy ci, jak ćwiczyć.

W ostatnich kilku latach coraz więcej osób zmaga się z nadwagą lub otyłością, co w efekcie przekłada się na inne choroby. Najczęsciej na cukrzycę, która jest chorobą metaboliczną i objawia się zbyt dużym stężeniem glukozy we krwi. Jej przyczyn jest wiele, ale najczęściej winowajcą są złe nawyki żywieniowe i brak ruchu. W naszym ciele (u zdrowych osób) za obniżanie glukozy odpowiedzialna jest trzustka, która wytwarza hormon – insulinę. Jeżeli nie zwracamy uwagi na to, co jemy, produkcja insuliny ulega zaburzeniu. W konsekwencji możemy doprowadzić do insulinooporności i cukrzycy.

W leczeniu cukrzycy bardzo duże znaczenie ma indywidualnie dopasowany plan żywieniowy, ale także aktywność fizyczna. I jest to temat ważny, a często w leczeniu cukrzycy pomijany. Od czego zacząć? Oczywiście przed rozpoczęciem planowanego programu treningowego podstawą jest skonsultować się z lekarzem specjalistą. Ważne jest to, czy nie widzi żadnych przeciwskazań. Takie wizyty należy powtarzać co jakiś czas.

Jeśli mamy zielone światło, pora podjąć kolejne kroki. Jaki wysiłek fizyczny będzie odpowiedni?

Osoba chora na cukrzycę powinna zacząć od wysiłku tlenowego o umiarkowanej intensywności. Przykład? Szybki spacer, jazda na rowerze, jogging lub w związku ze zbliżającym się sezonem zimowym – jazda na nartach. Trzeba jednak pamiętać, że większość osób, u których występuje cukrzyca, ma jednocześnie otyłość lub nadwagę – dlatego aktywność należy dobrać tak, aby nie obciążała aparatu ruchu.

Dodatkowo do takiego zestawu można dołączyć ćwiczenia siłowe, które obejmują najważniejsze grupy mięśniowe i będą mały pozytywny wpływ na metabolizm tlenowy. Należy dobrać je tak, żeby można było je powtórzyć 10-12 razy, nie tracąc przy tym dobrego samopoczucia.

Ile czasu powinien trwać taki trening?

Jednorazowy czas trwania takiego wysiłku powinien wynosić od 20do 60 minut. Jeżeli będziemy stosowali wysiłek o niskiej intensywności poniżej 20 minut, będzie miał on niewielki wpływ na nasz układ sercowo-naczyniowy. Treningi intensywne i dłuższe niż 60 minut mogą z kolei spowodować hipoglikemię.

Jeżeli chodzi o częstotliwość wykonywana ćwiczeń, warto zacząć od 3-4 treningów w tygodniu. Po każdym treningu dobrze jest obserwować swoje ciało. Jeżeli wszystko jest w porządku, śmiało można częściej podejmować taką aktywność, ponieważ systematyczne wykonywanie ćwiczeń umożliwia łatwiejsze dostosowanie dawek insuliny oraz planowanie odpowiedniej diety.

Dodatkowe wskazówki:

– Każdy trening powinien rozpoczynać się od rozgrzewki, a kończyć ćwiczeniami uspokajającymi organizm.

– Osoba chora na cukrzycę powinna mieć świadomość, że podczas aktywności fizycznej może pojawić się u niej hipoglikemia, dlatego 30 minut przed treningiem zaleca się spożycie niewielkiego posiłku bogatego w węglowodany złożone. Jeżeli okaże się, że wysiłek się przedłuża, należy podać dodatkową porcję węglowodanów – ok. 10 g, np. owoc lub sok owocowy na każde kolejne 30 minut wysiłku.

– Ze względów bezpieczeństwa osoba chora powinna zawsze mieć partnera do ćwiczeń.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

Kobieta nabiera do strzykawki insulinę

Czym jest insulinooporność? Jak zdiagnozować zaburzenie oraz jakie postępowanie i leczenie mają największą skuteczność?

Jak ćwiczyć mięśnie brzucha w ciąży?

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”.

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką o kontuzjach

Chcesz zacząć biegać? Oto 5 błędów, których powinnaś się wystrzegać

Najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

5 ćwiczeń na poprawę krążenia

Fit na dzień dobry

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Dziewczyno, trenuj boks! W czym ta sztuka walki na pięści jest dobra i jak zacząć, tłumaczy instruktor boksu Dariusz Sęk

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz się oderwać od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze?

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze dla obu stron? Oto kilka cennych rad

kobieta mierząca poziom cukru we krwi

Hiperinsulinemia – czy warto ją diagnozować? Jakie leczenie podjąć?

test na kwasice mleczanową

Kwasica mleczanowa w cukrzycy – jakie daje objawy i jakie leczenie podjąć?

Hipokinezja - Kobieta leżąca na kanapie z laptopem.

Hipokinezja – jakie są przyczyny i skutki zjawiska? Leczenie długotrwałej bezczynności ruchowej

Jak przygotować się na pierwszą wizytę na siłowni? Podpowiada trenerka personalna

Ola Lendzion

„Niektóre mięśnie odkryjemy na nowo, jakby po raz pierwszy w życiu.” Rozmawiamy z instruktorką jogi Olą Ledzion

Młoda kobieta w ciąży siedzi na piłce do ćwiczeń i wyciąga się w górę.

Ćwiczenia fizyczne, które można bezpiecznie wykonywać w ciąży. Dlaczego wskazana jest lekka aktywność?

Maciej Grumczyk trener

Odchudzam się! Cardio czy trening siłowy? Rozmowa z trenerem personalnym Maćkiem Gmurczykiem

Kilka rzeczy, o które warto pomęczyć nasze matki. Badania dla kobiet po 50!

Dziewczynka w bluzce w paski ćwiczy wymowę z panią logopedą w żółtej bluzce, która pokazuje jej, jak nelży układać policzki do prawidłowej wymowy.

Ćwiczenia dla dzieci – logopedyczne zabawy od pierwszych lat życia. Jak wspomagają rozwój dzieci?

hiperglikemia - szklanka z kostkami cukru na stole

Hiperglikemia – objawy i postępowanie. Skutki hiperglikemii

produkty zawierające żelazo, nadmiar spożycia powodujący hemochromatozę

Hemochromatoza – w jaki sposób nadmiar żelaza wpływa na organizm? Objawy, dieta i leczenie.

Kobieta w krótkiej bluzce z blizną na brzuchu trzyma po lewej stronie maleńkie dziecko w pieluszce.

Ćwiczenia po cesarce na brzuch, ręce i kręgosłup – kiedy można wykonywać?

badanie glukometrem przy kwasicy ketonowej

Przyczyny i objawy kwasicy ketonowej. Jak ją leczyć?

Kobieta w rudych włosach stoi oparta o piłkę i ćwiczy w półprzysiadzie. Pomaga jej trener.

Ćwiczenia po porodzie – kiedy zacząć i jakie wybrać, aby wrócić do formy sprzed ciąży?