Przejdź do treści

Migdały czy fistaszki – które orzechy są zdrowsze?

Kobieta trzyma tacę z orzechami
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
istockphoto.com
Masz trądzik? Wszystkiemu winne może być to, co jesz!
Beata Pawlikowska
Beata Pawlikowska: myślałam, że jestem więźniem swojego ciała i nie podobało mi się to, że podlegam miesięcznemu cyklowi
istockphoto.com
Zakażenie wirusem HPV może dotyczyć nawet co drugiej aktywnej seksualnie osoby. Jak się przed nim chronić?
istockphoto.com
Wróciłaś z urlopu, a na twojej skórze pojawiło się więcej znamion i piegów? Sprawdź, czy nie są groźne
żywność w supermarkecie
Koniec z marnowaniem żywności w marketach. Zaczyna obowiązywać nowa ustawa

Zjadanie garści orzechów dziennie to dłuższe i zdrowsze życie. Naukowcy sprawdzili, czy popularne fistaszki mają równie korzystne właściwości, co ich bardziej kosztowni krewniacy, jak na przykład migdały czy orzechy makadamia. 

Uwielbiam wszystkie. Ostatnio zaskoczyła mnie opinia, że orzechy zawierają dużo niezdrowego tłuszczu i powodują tycie… I taki pogląd wcale nie jest rzadkością. A jednak wszelkie badania temu zaprzeczają. W rzeczywistości orzechy są superzdrowe dla naszego serca i mają właściwości przeciwnowotworowe! Kilka dużych badań dowiodło, że regularne jedzenie orzechów zmniejsza o 30-50 proc. ryzyko zawału i chorób układu krążenia. W 2014 roku w naukowym piśmie The New England Journal of Medicine (NEJM) ukazały się wyniki badań sygnalizujące, że osoby które jedzą codziennie garść rozmaitych orzechów mają kilkudziesięciokrotnie mniejsze ryzyko wielu schorzeń, w tym nowotworów. Takich badań jest naprawdę mnóstwo.

Niektórzy zaznaczają jednak, że nie wszystkie orzechy są jednakowo korzystne dla zdrowia. Za najlepsze uważa się m.in. migdały, orzechy włoskie i pekan ze względu na bogactwo zawartych w nich witamin, zdrowych tłuszczy i minerałów. Są one również relatywnie drogie. Jednak ostatnie analizy pokazały, że te tańsze orzechy, w szczególności popularne fistaszki, wcale nie pozostają w tyle pod względem zdrowotnych właściwości.

Publikacja, która ukazała się w naukowym czasopiśmie JAMA Internal Medicine dowiodła, że zjadacze orzeszków ziemnych żyją dłużej niż osoby, które od nich stronią. Duńczycy także odkryli, że te chrupiące przekąski obniżają ryzyko przedwczesnej śmierci o 23 proc. w ciągu 10 lat. Ale uwaga, ze względu na dużą zawartości soli i niezdrowych tłuszczy trans, laurów nie zebrało masło orzechowe. Z nim zatem ostrożnie…

Codzienna porcja orzechów przyczynia się do dłuższego i zdrowego życia na wiele sposobów – podkreślają autorzy badania w NEJM – po pierwsze pomaga utrzymać niższą wagę, odpowiedni poziom cukru we krwi, wspomaga spokojny sen, poprawia pamięć i odporność. Ponadto orzeszki poprawiają wyniki cholesterolu: zmniejszają stężenie złego i podwyższają ilość dobrego cholesterolu HDL.

Pamiętajmy jednak, że orzechy ziemne to jeden z najgroźniejszych alergenów. Dlatego eksperci zalecają, żeby nie podawać ich w dużej ilości małym dzieciom, zwłaszcza jeśli jedzą je po raz pierwszy. Na alergie wywołane przez orzechy arachidowe narażone są szczególnie dzieci, których przynajmniej jeden z rodziców również ich nie toleruje. Jeśli nie ma przeciwwskazań, codziennie powinny stanowić skład naszej diety.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

czosnek

10 superfoods, które lepiej działają w parze

Podwójnie orzechowe ciasto. Rozkosz dla podniebienia!

Dopadł cię energetyczny zjazd? Poznaj 6 produktów, z którymi wygrasz ze zmęczeniem

Przepis na pieczone gruszki słodko-słone. Sprawdzą się o każdej porze dnia!

Szybkie i smaczne przepisy na mleko roślinne. Dla tych, którym zależy na czasie i dla tych bardziej wymagających

Wegańskie pralinki na zdrowie

Wegańskie pralinki – zdrowsze niż klasyczne, mają znacznie mniej cukru

Zupa orzechowa, idealna na zimę. Prosta, łatwa i zdrowa

Produkty bogate w białko i żelazo to nie tylko mięso. Oto kilka świetnych zamienników. Nie tylko dla wegetarian

Buraczana bruschetta z serkiem migdałowym

Buraczana bruschetta z serkiem migdałowym. Chrupiący orgazm!

Migdały z czekoladą i miodem – połączenie nieziemsko dobre i zdrowe

Jak wzmocnić odporność przed sezonem infekcyjnym? Wyjaśnia farmaceutka, Zofia Winczewska

bananowe ciasteczka owsiane

Bananowe ciasteczka owsiane. Pyszności na drugie śniadanie

Masz niedobór żelaza? Nie zapomnij o najważniejszych zasadach jego suplementacji

Ciasto na pizzę – zdrowe, bo razowe

Ciasto na pizzę – zdrowe, bo razowe

istockphoto.com

Domowa piekarnia – dwa przepisy na chleb, który zrobisz sama w domu!

Tagliatelle z porem i łososiem

Tagliatelle z porem i łososiem

borowiki

Sezon na borowiki trwa! Wypróbuj ten przepis

owsianka z bananami

Jak łączyć produkty na talerzu?

Razowe gofry z pomarańczami

Razowe gofry z pomarańczami

miód

5 najlepszych zamienników cukru

Domowe wypieki dla początkujących

Domowe wypieki dla początkujących. Wypróbuj nasze przepisy i przekonaj się, jakie to proste

Jedzenie przed snem – czy naprawdę powinniśmy go unikać?

kiszone ogórki

3 przepisy na kiszone ogórki. Dla początkujących, nieco wtajemniczonych i kiszonkowych wymiataczy

Unsplash

Zmagasz się z niedoczynnością tarczycy? Dietetyczka wyjaśnia, co powinno znaleźć się na twoim talerzu