Przejdź do treści

Mobilność – postaw dobre fundamenty

Mobilność – postaw dobre fundamenty
Fot. Katarzyna Milewska/OH LALA
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kąpiel w fontannie / unsplash
Podczas upałów pozwalasz dziecku beztrosko pluskać się w miejskiej fontannie? „Chłodzisz” je gronkowcem, salmonellą i bakteriami kałowymi
Co to jest endometrioza? Wyjaśnia osteopatka Ewelina Tyszko-Bury.
Endometrioza – czym jest? Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury
Tężec / rawpixel
Śmiertelne zagrożenie, które czyha w ogrodzie? Tężec – jedna z najgroźniejszych chorób zakaźnych
Zamienniki cukru - sprawdź listę TOP 5 przygotowaną przez dietetyka
Zamienniki cukru – sprawdź listę TOP 5 przygotowaną przez dietetyka
Kobieta na plaży
Mięsożerne bakterie – przecinkowce w Bałtyku. Pływanie w morzu jest niebezpieczne

Trenujesz? Czy przy okazji swoich codziennych ćwiczeń, wykonujesz również te poprawiające mobilność? Nie przypuszczam. Dlatego musisz przeczytać ten tekst!

Coraz większe doświadczenie w sporcie zmusza mnie do pouczenia was i pogrożenia paluchem! Dziś poruszymy temat mobilności, o której ludzie aktywni wiedzą niewiele, a zdecydowana większość osób, z którymi pracuję, nie wie po prostu nic. Po co w ogóle to piszę? Kogo interesuje jakaś tam mobilność? No właśnie, powinna interesować wszystkich, bo to absolutny fundament każdej dyscypliny sportowej. Z kolei dla osób, które nie ćwiczą – sposób na zachowanie zdrowia.

Czym jest mobilność?

Jak sama nazwa wskazuje, to coś związanego z ruchem. Mobilność jest nieodłączną częścią ruchu. Naukowo: Jest to zdolność układu nerwowo-mięśniowego do wykonania efektywnego ruchu stawu, w pełnym, bezbolesnym zakresie ruchu. Nie chodzi jednak o sam ruch w stawie, np. podnoszenie ręki, ale o sposób wykonania konkretnego ruchu np. w danym ćwiczeniu. Przykład? Wiecie, jak siadają małe dzieci? W pełnym, pięknym przysiadzie. Mało tego! Jest im w tej pozycji superwygodnie. Czy potraficie usiąść w pełnym przysiadzie, utrzymać prosto plecy i, nie odrywając pięt od podłoża, unieść w górę proste ręce? Sprawdźcie! Idę o zakład, że będzie to bardzo niekomfortowa pozycja. Pomijając fakt, że prawdopodobnie wykonacie ją nieprawidłowo. Niestety, niewiele osób jest w stanie wygenerować ruchy w ich pełnym zakresie. Jest to spowodowane trybem życia, jaki dziś prowadzimy. Brak aktywności, siedzący tryb życia, pogłębianie nieprawidłowych nawyków ruchowych, wykonywanie treningu (tylko) siłowego, brak stretchingu itd. W wyniku tego wszystkiego okazuje się, że nie jesteśmy w stanie wykonać prawidłowo pewnych sekwencji ruchów. Wydaje wam się to mało istotne? Nic bardziej mylnego! Przykurczone mięśnie, stawy i więzadła zaczną w pewnym momencie być dla was jak kajdany, które choćbyście chcieli, nie pozwolą na normalnie, poprawne poruszanie się. Wszystko to sprawia, że nagle w ciele pojawiają się liczne kompensacje, które z całą pewnością nie wróżą nic dobrego.

Mobilność a stabilizacja

Omawiając tematmobilności, nie sposób nie wspomnieć również o stabilizacji i koordynacji. Niektóre partie ciała należy bowiem stabilizować, np. stawy kolanowe, odcinek lędźwiowy kręgosłupa, łopatki. Mobilność potrzebna jest z kolei stawom: skokowym, biodrowym, barkowym oraz piersiowemu odcinkowi kręgosłupa. Ograniczenia stabilności i mobilności będą wpływać na jakość ruchu (zarówno w sporcie, jak i podczas codziennych czynności), zniekształcając ten ruch i powodując kompensacje w innych partiach ciała. Zapytacie, o co chodzi z tymi kompensacjami? Już tłumaczę. Weźmy sobie na przykład jeden z największych mięśni w ciele – pośladkowy. Czy wiecie, że u wielu osób m. pośladkowy średni jest zupełnie nieaktywny? Kiedy tak się dzieje, jego funkcję przejmują inne partie ciała. Głównie plecy. Pracują za dwóch, a potem przeciążenia gotowe. Efekt? Bóle dolnej części pleców, niestabilne kolana podczas dynamicznych ruchów ciała itd. To właśnie jest kompensacja. Przeciążenia prowadzą do kontuzji, a te – nieleczone – do stanów zapalnych czy przewlekłych stanów chorobowych. A przecież nikt tego nie chce. Zapobiegajmy zawczasu!

Chłopaki robią siłę!

Prowadzę treningi CrossFitowe. Odkąd się tym zajmuję, już wiem, dlaczego mówi się o tym sporcie – „kontuzjogenny”. Nie, nie dlatego, że trening jest intensywny i nadzwyczaj wymagający, ale dlatego, że ludzie przychodząc na CrossFit (tu wrzuć inny dowolny sport), nie mają mobilności, nie mają stabilizacji, ale chcieliby właściwie natychmiast zabierać się za duże obciążenia (w końcu siła musi być), być szybcy, zwinni jak pantery i sprawni jak Rich Froning. Chcą być fit i chcą być fit „już”. To najszybsza droga do kontuzji. Utrwalanie złych nawyków ruchowych (z przykurczami tu i tam) już samo sobie jest złem, a kiedy jeszcze dorzucimy do tego obciążenie, to mamy prawie gwarantowaną kontuzję. No bo wyobraźcie sobie kogoś, kto bierze się za trening siłowy (lub w zasadzie każdy inny sport, w którym nie jest w stanie generować prawidłowego ruchu). Sięga po sztangę. Zarzuca ją i… się zaczyna: plecy w kształcie litery „C”, bo albo się nie wie, albo nie chce zapamiętać, jak prawidłowo sięgać po ciężar (kłania się technika martwego ciągu albo raczej jej brak). I pierwsze obciążenia na kręgosłup gotowe. To nie wszystko! Potem następuje zarzut sztangi, który jest siłowy i „kwadratowy” – sekwencja ruchów wykonana na slow motion, w dodatku podzielona na kilka etapów (wynika to oczywiście z braku techniki i dynamiki ruchu, ale taki ktoś myśli: „co z tego, że nie mam techniki, skoro jestem w stanie tę sztangę zarzucić?!”). Potem kolejna rzecz – przyklejone do ciała łokcie (brak pozycji front rack’a), bo brakuje rozciągnięcia w odcinku piersiowym i mobilności w barkach. Sprawia to, że ciężar zaczyna ciągnąć do przodu, powodując kolejne kompensacje. Potem człowiek próbuje zejść w przysiad (który czasami woła o pomstę do nieba). I co się dzieje? Plecy okrągłe, bo nie ma stabilizacji w lędźwiach, mocny core został w domu i śpi, kolana schodzą się do środka (bo np. nieaktywny jest pośladek) i zejść się nie da, bo nagle brak mobilności w biodrach i skrócone mięśnie kulszowo-goleniowe postanawiają zawiesić blokadę. Wiem, że część z was doskonale zna to ze swojego życia. Ćwiczycie i choć doskonale czujecie, że wasze ciało się „ściąga” i daje znać, że nie jest mu wygodnie w danej pozycji, to wy i tak robicie swoje. Wiadomo – wiecie lepiej. Wyżej podałam przykład z CrossFitu, ale podobne znajdziemy w każdej innej dyscyplinie sportu.

Odpowiadam wam – ojca oszukacie, matkę oszukacie, ale natury i organizmu (moim zdaniem najmądrzejszej maszyny świata) nie oszukacie nigdy.

Dlatego zanim zaczniecie zagłębiać się w tajniki sportowe i stawać zawodowcami – wybierzcie się obowiązkowo na test FMS. Szybko dowiecie się, gdzie w waszym ciele pojawiają się kompensacje, co trzeba rozruszać i rozciągnąć, a co lepiej stabilizować i wzmacniać. Poza tym obowiązkowe rozciąganie! Tak, mówię zwłaszcza do was, panowie! Mój serdeczny kolega mawia, że prawdziwa siła techniki się nie boi. Stretchingu też nie powinna!

Tekst zrobił się bardzo długi, więc dziś tylko wstęp. W następnym „odcinku” – o metodach na poprawę mobilności.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ćwiczenia na mobilność barków

Jak poprawić mobilność barków? Wystarczy kilka prostych ćwiczeń

Przełam się, zrób mostek

Postaw mocne fundamenty

Propozycje ćwiczeń na lepsżą mobilność

Ola Petrus: bardzo chcę żebyście poczuli takie same ciary żenady, jakie mnie przeszły. Niskorosła stand-uperka opowiada o propozycji roli w serialu, którą dostała

Ola Petrus: bardzo chcę, żebyście poczuli takie same ciary żenady, jakie mnie przeszły. Niskorosła stand-uperka opowiada o propozycji, którą dostała

Kosmetyki L'Oreal a rasizm / istock

L’Oreal wycofuje słowa „wybielający”, „biały” i „jasny” z opisów swoich produktów. To skutek ostatnich historii związanych z problemem rasizmu

Lubisz spacerować? Medytujesz? 6 argumentów za tym, aby połączyć te czynności

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Minimalizm – mniej znaczy więcej. Skuś się!

Wybory prezydenckie 2020 / istock

Wybory prezydenckie 2020. Ministerstwo Zdrowia wydało wytyczne dotyczące zasad bezpieczeństwa epidemiologicznego

Pozycja Trupa, czyli jak się relaksować

Średnia długość życia / rawpixel

Długość życia na świecie. 10 krajów, w których żyje się najdłużej

Soda oczyszczona – właściwości i zastosowanie w kosmetyce

Women shaming / istock

Women shaming w Polsce ma kobiecą twarz? Matka i koleżanki są w czołówce krytykujących osób

Olivia Newton-John: rak pozwolił mi pozbyć się niepotrzebnych lęków, jak ten o starzeniu się

Urlop macierzyński / istock

Ministerstwo chce skrócić o dwa miesiące opiekę nad dzieckiem po porodzie. To jeden ze skutków pandemii koronawirusa

Zadbaj o siebie. Sześć sposobów, które uleczą twoje ciało i duszę

Kobieta leży w łóżku, zakrywa twarz rękoma

Aż 1 na 3 mieszkanki UE doświadczyła przemocy fizycznej lub seksualnej. „Zbyt wielu ofiar przestępstw nie dopuszcza się do głosu”

Lekarka w fartuchu ochronnym ściąga rękawiczki

Zdjęcie dłoni lekarza po 10 godzinach w rękawiczce. Tak wygląda walka na pierwszej linii frontu z COVID-19

Muay thai - tajski boks / Istock

Muay thai, czyli tajski boks – jak wygląda trening i dla kogo jest?

Jak ćwiczyć, aby spalać tłuszcz? Naukowcy znają odpowiedź

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?)

„Jestem LGBT – jestem człowiekiem”. Pół tysiąca osób LGBT wystąpiło w poruszającym spocie Kampanii Przeciwko Homofobii

„Jestem LGBT – jestem człowiekiem”. Pół tysiąca osób LGBT wystąpiło w poruszającym spocie Kampanii Przeciw Homofobii

Para kobiet przytula się na plaży

Komitet Bioetyki PAN: Orientacja homoseksualna nie jest chorobą ani zaburzeniem psychicznym. Jest normalnym wariantem ludzkiej seksualności

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Rak kości – objawy i przyczyny

Rak kości – przyczyny i objawy. Jak je szybko rozpoznać?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę