Przejdź do treści

Na ratunek słodyczożercom

Na ratunek słodyczożercom
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kobieta myje twarz
Seks dobry na wszystko, nawet na trądzik? HZ kontra mity #10 Trądzik
Kobieta dekoruje pierniki
8 sposobów na spędzenie świąt bez wyrzutów sumienia
Dobra wiadomość dla chorych na rdzeniowy zanik mięśni – lek na SMA będzie refundowany w Polsce
stół świąteczny
Racjonalne podejście do jedzenia podczas świąt. Dietetyk radzi, jak znaleźć złoty środek
Magiczne portrety chorych dzieci w szpitalach. Zobacz zdjęcia z projektu „Heart Project”

Czekolada jest dobra na wszystko – wiadomo. Uspokaja, utula do snu, pomaga w stanach skrajnego zdenerwowania. Niektórym jest tak potrzebna, że w pewnym momencie nie umieją już bez niej żyć. Ta droga prowadzi do zguby! Pomożemy ci wyjść z nałogu.

Ah te słodycze… Nie każdy potrafi się z nimi pożegnać. Niestety to właśnie one są jednym z głównych winowajców nadprogramowej tkanki tłuszczowej i bardzo utrudniają proces odchudzania. Wybraliśmy ten temat, bo znamy wiele osób, które mówią, że chcą odstawić słodycze, mają najlepsze chęci i świetnie im idzie do momentu, kiedy do głowy wpada ta obezwładniająca myśl – muszę to zjeść albo umrę. No i wówczas sprawa się nieco komplikuje.

Oto kilka wskazówek, jak sobie poradzić ze słodkim nałogiem.

Jak zwykłe wszystko zależy od tego, co jesz (oprócz czekolady). W tym przypadku powinna to być dieta złożona z pełnego, roślinnego pożywienia. Już tłumaczę dlaczego. Takie produkty są długo przeżuwane, dzięki czemu wydobywamy ich naturalny, słodki smak. Mowa tutaj o węglowodanach złożonych: zboża, rośliny strączkowe i warzywa. Im dłużej je przeżuwamy, tym stają się słodsze. Dzięki temu powoli będziemy eliminować apetyt na słodkie. Oczywiście nie jest to złota recepta. Ale każda zmiana, którą wdrażamy systematycznie, będzie owocować.

Kolejną kwestią są „naturalne słodziki”, których często wcale nie bierzemy pod uwagę. Przykład? Fruktoza i brązowy cukier. W początkowej fazie eliminowania słodkości powinniśmy się ich wystrzegać. Zastąp je słodkimi warzywami (buraki, słodkie karczochy, marchewki, dynie, słodkie ziemniaki). Badania dowodzą, że niektóre warzywa, takie jak np. marchewka, powodują szybszy i bardziej długotrwały wzrost poziomu cukru we krwi niż cukier rafinowany, ale ich oddziaływanie na organizm jest zupełnie inne.

SOS! Kiedy masz nagłą potrzebę zjedzenia czegoś słodkiego, sięgnij po coś kwaśnego, gorzkiego albo ostrego.

Są różne powody tego, że mamy ochotę na „słodkie”. Jednym z nich może być zakwaszony organizm. Może to wynikać z braku aktywności fizycznej, jedzenia w pośpiechu lub jedzenia nadmiernej ilości mięsa lub produktów rafinowanych. W takiej sytuacji powinno się ograniczyć mięso, spożywać surowe lub lekko ugotowane warzywa, wprowadzić systematyczne ćwiczenia, a problem powinien zniknąć. Producenci produktów spożywczych przygotowali dla was jednak wiele pułapek, dlatego nauczcie się czytać etykiety na opakowaniach. Powinniście dokładnie wiedzieć, co dany produkt zawiera, ponieważ cukry i inne chemiczne słodziki dodawane są niemal do wszystkiego. Można je znaleźć w płatkach, chlebie, wędlinie, produktach w puszkach, gotowych sosach czy napojach, nawet tych z etykieta „light”. 

Pamiętajcie, że jesteście odpowiedzialni sami za siebie. Cukier to jeden z największych wrogów. Jeżeli stawicie mu czoła i nauczycie się samokontroli, pożegnacie się nie tylko z nadprogramowym tłuszczykiem, ale pokonacie także ciągłe zmęczenie, niepokoje czy wahania nastrojów. W zamian za to będziecie mogli cieszyć się stabilnością emocjonalną, poprawi wam się pamięć, rzadziej będziecie witać się z dentystą i z pewnością będziecie zdrowsi.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Tych rzeczy nie jedz przed randką!

Dieta dr Dąbrowskiej – wady i zalety

Dziewczyna tańczu podczas zajęć fitness

Wskaźnik BMR. Przy odchudzaniu niezbędny

Przepis na fit omlet z bananem – śniadanie mistrzów

Pizza, frytki i pierogi w wersji dietetycznej? To możliwe!

kobieta, mająca ból brzucha

Zapalenie żołądka – dieta przy uszkodzeniach błony śluzowej

Czego nie jeść, by mieć dobry seks?

Dziecko jedzące czekoladę

Jak świadomie zmienić nawyki żywieniowe dziecka? Psycholog wyjaśnia

5 sposobów na pogorszenie własnej odporności na jesień

zdrowa dieta

Dieta na wzmocnienie odporności – jaka jest najlepsza?

Kobieta trzyma się za brzuch z powodu bólu brzucha

Skąd się bierze ból żołądka po jedzeniu i jak mu zapobiegać?

Co jeść, gdy masz łuszczycę

Łuszczyca – 10 produktów, które warto jeść, gdy chorujesz