Przejdź do treści

Najczęstsze błędy żywieniowe wg trenerki Kasi Bigos

Kasia Bigos. Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Jak sobie poradzić z diagnozą o raku? Rozmowa z psychoonkolog Mileną Dzienisiewicz
Jak sobie poradzić z diagnozą o raku? Rozmowa z psychoonkolog Mileną Dzienisiewicz
Testy na nietolerancje pokarmowe IgG – marketing czy wiarygodna diagnostyka?
Testy na nietolerancje pokarmowe IgG – marketing czy wiarygodna diagnostyka?
Zatkany kanalik – kiedy może się pojawić taki problem i jak temu zaradzić? Odpowiada Hafija
Zatkany kanalik – kiedy może się pojawić taki problem i jak temu zaradzić? Odpowiada Hafija
"Czy naprawdę ryzyko zakażenia przewyższa ryzyko łamania praw rodziców?". Centrum Nauki o Laktacji apeluje o złagodzenie przepisów dotyczących izolowania dzieci od matek po porodzie
„Czy naprawdę ryzyko zakażenia przewyższa ryzyko łamania praw rodziców?”. Centrum Nauki o Laktacji apeluje o złagodzenie przepisów dotyczących izolowania dzieci od matek po porodzie
Noworodek ze spiralą w ręku / Facebook.com
„W Wietnamie urodził się chłopczyk ze spiralą w rączce” – piszą media. Czy to możliwe? Mamy odpowiedź ginekologa

Jest wiele strategii żywieniowych. Jedne działają lepiej, inne gorzej. Są to oczywiście kwestie indywidualne. Myślicie, że jecie zdrowo, ale efekty waszej pracy nie zadowalają was w pełni? Sprawdźcie, czy nie popełniacie podobnych błędów.

Trenuję, więc mogę

Wiele osób aktywnych fizycznie wychodzi z założenia, że skoro trenują, to mogą sobie pofolgować z jedzeniem. Sięgają po tabliczkę czekolady lub inne przetworzone produkty zawierające tłuszcze trans i cukier. Prawda jest taka, że w wielu przypadkach zawierają one o wiele więcej kilokalorii niż realnie udało się spalić na treningu. Więc tak naprawdę bilans energetyczny jest cały czas na plusie.

Źle dobrana kaloryczność

Jeśli zaczynacie trenować, musicie liczyć się z tym, że macie większe zapotrzebowanie energetyczne. Uczucie głodu może pojawiać się o wiele częściej i szybciej, dlatego żywienie musi być zaplanowane odpowiednio wcześniej. Nie mamy przez to na myśli, że macie jeść mniej. Wręcz przeciwnie. Należy postawić na większe porcje lub dołożenie dodatkowego posiłku, aby nie doprowadzić do podjadania i spadku energetycznego.

Głodówka

Najczęstszym błędem osoby, która chce pozbyć się zbędnych kilogramów jest zbyt duże ograniczenie kaloryczności. Przynosi to odwrotny skutek do zamierzonego. Zwalnia metabolizm i przestawia się na system „oszczędzania”. Oznacza to, że zamiast spożytkować energię, którą mu dostarczyliśmy w posiłku, ten odkłada ją na czarną godzinę. Efektem głodówek bywają różnego rodzaju problemy metaboliczne, spadki energii, depresje.

Ograniczanie ilości jedzenia

W wielu planach żywieniowych lub dietach pudełkowych napotykamy sytuację, w której głównym wyznacznikiem jest ilość kilokalorii – np. dieta 1500 kcal. W takich przypadkach najważniejszą kwestią jest sprawdzenie jakości produktów. Prawda jest taka, że gotowe diety często bazują na wysoko przetworzonych, alergennych składnikach, które oprócz tego że nie powodują ubytku wagi, to jeszcze niekorzystnie oddziałują na metabolizm. Dlatego najlepiej jest skonsultować się ze sprawdzonym dietetykiem sportowym lub klinicznym.

Złe żywienie okołotreningowe

Jeśli chcecie wykonać dobry trening, który ma przynosić zamierzone cele, absolutnie niezbędną kwestią jest pilnowanie posiłków przed- i potreningowych. Intensywny trening wyczerpuje energię, więc organizm potrzebuje dodatkowych źródeł paliwa. Jeżeli nie dostarczycie mu pełnowartościowego pożywienia, zacznie przerabiać na energię mięśnie. Innymi słowy, organizm będzie sam siebie „zjadał”, co nie jest ani dobrym, ani zdrowym procesem.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zmieniłaś dietę, bo chcesz schudnąć? Te objawy mogą świadczyć o tym, że coś poszło nie tak

10 sezonowych owoców i warzyw, które pomogą ci schudnąć. Na które postawić?

Dieta jajeczna – bezpieczna i skuteczna, czy szkodliwa i monotonna?

Jesz za mało? 8 sygnałów, że masz zbyt niskokaloryczną dietę

Czarna soczewica to samo zdrowie. Wypróbuj przepis z pomidorami

Mleka roślinne

W jakich produktach szukać wapnia przy diecie bezmlecznej? Wyjaśnia naturopatka

Owoce i warzywa

Czy dieta witariańska jest zdrowa? Wyjaśniają żywieniowcy z profilu „Dietetyka nie na żarty”

„Nie sądziłam, że jestem w stanie stworzyć takie miejsce w sieci. Cieszę się, że społeczność bloga tworzą osoby życzliwe, potrafiące z szacunkiem myśleć o drugim człowieku” – mówi Janina Bąk, znana jako Janina Daily

Jak nie popełniać błędów dotyczących porcji jedzenia? Podpowiadamy

Przeterminowana żywność / unsplash

Termin ważności ma znaczenie? Można zjeść przeterminowane jedzenie?

Tych produktów lepiej unikaj. Na bank sprawią, że przytyjesz

Kobieta z koktajlem owocowym

Chcesz schudnąć? Te produkty pomogą ci stłumić apetyt

Chcesz przejść na dietę ketogeniczną? Sprawdź, jakie zagrożenia może nieść za sobą

Drożdże na desce kuchennej

Drożdżowe płatki nieaktywne – dlaczego warto je jeść? Tłumaczą ekspertki z Czytamy Etykiety

6 produktów, których lepiej nie jeść przed 10 rano, jeśli dbasz o linię

Chcesz pozbyć się „oponki” z brzucha? Wprowadź te pięć zmian, a będzie ci łatwiej osiągnąć cel

Jak przyśpieszyć metabolizm?

Chcesz przyśpieszyć metabolizm? Dołącz do swojej diety ten produkt

Siedem sygnałów, które wskazują na to, że źle się odżywiasz

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Dieta Dukana

Dieta Dukana – zasady, etapy i skutki uboczne diety „protal”

Red Lipstick Monster / YouTube

Red Lipstick Monster szczerze o zaburzeniach odżywiania. „Z jedzeniem zachowuję się jak osoba uzależniona. Mam do niego chory stosunek”

Ziemniaki w diecie / rawpixel

Czy ziemniaki rzeczywiście tuczą? Trener personalny wyjaśnia to na dobrym przykładzie

Jakie są główne problemy Polaków związane z odżywianiem?

Jakie są główne problemy Polaków związane z odżywianiem? Odpowiada dietetyczka

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę