Przejdź do treści

Najlepsza pora dnia na zdrowy nawyk to…

najlepsza pora dnia
Dane Wetton/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Przełam się
Nie daj się i przełam się! Co zrobić, kiedy nie widać efektów ćwiczeń i diety?
Alkohol a metryka
Alkohol a metryka. Im więcej mamy lat, tym mniej nam potrzeba?
6 związkowych pułapek
6 związkowych pułapek. Często wpadamy w nie przez samych siebie
Oporni na insulinę. Co powinnaś wiedzieć o insulinooporności?
Oporni na insulinę. Co powinnaś wiedzieć o insulinooporności?
Dlaczego decydujemy się na operacje plastyczne?
Dlaczego decydujemy się na operacje plastyczne? Odpowiada dr Zofia Bochen, specjalistka chirurgii plastycznej

Rano, w południe czy wieczorem – kiedy zaplanować siłownię, rozciąganie lub inny zdrowy zwyczaj, aby nie tylko prędzej wszedł nam w krew, ale i dawał więcej satysfakcji? Jest na to odpowiedź. A wiele zależy od pewnego hormonu.

Niektórzy z nas zdrowie odkładają na wieczór. Przed spaniem fundujemy sobie basen albo bieganie. Jednak jeśli chcemy być bardziej zmotywowani i mieć większe szanse na utrzymanie zdrowego nawyku, to lepiej wybrać inną porę dnia. Jeśli to możliwe, warto przełożyć zdrowe plany na poranek. Dlaczego? Kortyzol – oto odpowiedź. Wiemy już, że „hormon stresu” odgrywa dużą rolę w uczeniu się i pamięci, szczególnie w zakresie tworzenia nowych nawyków. Wcześniejsze badania pokazały, że manipulując poziomem kortyzolu, możemy wpływać na uczenie się nowych zachowań. Naukowcy pod kierunkiem prof. Marion Fournier z Francji (z Université de Nice Sophia Antipolis) powiązali jego poziom w ciągu dnia z powstawaniem nawyku.

 

Fit na dzień dobry

Francuzi obserwowali 48 studentów przez 90 dni – polecono im wykonywanie ćwiczeń na rozciąganie pleców. Połowa robiła to rano, a pozostali wieczorem. Badani odpowiadali przez aplikację na smartfonach na pytania dotyczące m.in. ich motywacji, a próbki śliny posłużyły do sprawdzenia poziomu hormonu. Eksperyment dowiódł, że osoby, które rozciągały się rano, szybciej nabrały wprawy i zadanie było dla nich łatwiejsze niż u osób rozciągających się wieczorami. Według naukowców odpowiedzialny za to jest fakt, że stężenie kortyzolu najwyższe jest właśnie rankiem. W ciągu dnia jego poziom w organizmie naturalnie się zmienia. Zdaniem badaczy rano w ogóle postrzegamy wiele zadań jako bardziej satysfakcjonujące i prostsze do wykonania niż wieczorem. Warto dodać, że waga ciała, palenie papierosów i antykoncepcja mogą wpływać na poziom kortyzolu i zaburzać naszą zdolność do przyswajania nowych zadań.

 

Hormony hormonami, ale ważna jest też powtarzalność. Dobrze jest przykleić sobie kartkę-przypominajkę na lustrze albo umieścić na stole inną wskazówkę o tym, że np. mamy wypić rano szklankę wody czy zrobić parominutowe rozciąganie. Jest jeszcze inny warunek naukowo potwierdzony – odpowiednio długi czas. Według specjalistów pod kierunkiem Philippa Lally z Cancer Research UK Health Behaviour Research Centre, ukształtowanie się nowego przyzwyczajenia zajmuje nam średnio 66 dni. Nie poddawajmy się więc zawczasu!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Bieganie na czczo

Poranny trening na czczo – spalacz tłuszczu?

Siwienie włosów / istock

Czy da się osiwieć ze strachu w jedną noc? Odpowiada ekspertka

Praca zdalna / unsplash

Jak pracować zdalnie i nie oszaleć? Psycholożka ma kilka rad dla nas wszystkich

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Co długotrwały stres robi z mózgiem

Wiesz, co długotrwały stres robi z twoim mózgiem? Jak się bronić przed stresem?

spocona kobieta

6 rzeczy, które twój pot chce ci powiedzieć

Korzeń arktyczny

Korzeń arktyczny – właściwości i przeciwwskazania

Jelita a stres / istock

Jelita a stres – czy mają ze sobą coś wspólnego? Psycholożka i gastroenterolog wyjaśniają

Współczesne dzieci żyją w stresie, depresja jest coraz bardziej powszechna/gettyimages

„Nie bójmy się chwalić naszych dzieci” – psycholog dziecięcy Monika Chrapińska-Krupa opowiada o stresie i depresji wśród młodych ludzi

3 kobiety pracują na laptopach w kawiarni i rozmawiają ze sobą

Ergonomia – nie pracuj kosztem zdrowia!

Kobieta stoi na drodze

Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!

Kobieta idzie z rozłożonym parasolem w ręku

Stres to cichy zabójca? „Stres, którego doświadczasz wpływa na wiele procesów fizjologicznych, w tym trawienie, działanie układu odpornościowego, nastrój, emocje” – tłumaczy lekarka

miska z jedzeniem

Dieta wolumeryczna – przeciwieństwo powszechnych wyobrażeń na temat diet. Na czym polega?

Kobieta je pizzę

Skomplikowana relacja z jedzeniem. Autorka bloga Szpilki na siłowni radzi, jak do tego nie dopuścić

Kortyzol – hormon zabójca, który niszczy ci życie. Co o nim wiemy?

stres trening

Zminimalizuj ilość stresu w swoim życiu. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

młoda kobieta

„Weź się wyluzuj!”. Tylko jak? Oto kilka rad, dzięki którym nauczysz się „odpuszczać”

7 codziennych nawyków osłabiających odporność. Może któryś z nich ciebie dotyczy?

dieta

Osteoporoza. Jak pomóc sobie dietą?

zamyślona kobieta

Jak powstaje nowy nawyk? Co zrobić, żeby zmiana się udała?

mobbing

Mobbing w miejscu pracy? Reaguj natychmiast! Co warto wiedzieć?

mózg

Chorzy ze stresu – co się dzieje z naszym organizmem w sytuacjach stresowych?

kobieta je ciastko

O zajadaniu stresu, czyli dlaczego sięgamy po słodycze a nie warzywa, kiedy się denerwujemy

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

Kobieta z grypą hiszpanką leży w łóżku

Grypa hiszpanka – przyczyny i objawy. Historia największej pandemii na świecie.

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?