Przejdź do treści

Naleśniki ryżowe z kabaczkiem

Naleśniki ryżowe z kabaczkiem
Zdjęcie: Małgorzata Dzięgielewska | www.pieprzczywanilia.blogspot.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dziewczyna hamak
5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie
Zdrowy posiłek na stole
Odchudzanie a efekt jo-jo. O gubieniu kilogramów opowiada diabetolog prof. Leszek Czupryniak
Pomysł na małże
Masz ochotę na makaron? Spróbuj małży w towarzystwie koperku i białego wina
Kobieta siedzi na podłodze i je
Znów spóźnia ci się okres? Trenujesz? Odchudzasz się? Poznaj możliwe przyczyny zaburzonego cyklu miesiączkowego
10 sposobów na to, by nie zwariować. Radzi Kasia Bem

Kabaczek do ryżowych naleśników, w towarzystwie dorodnych pomidorów, sprawdzi się znakomicie!

Z botanicznego punktu widzenia, kabaczek należy do rodziny Cucurbita pepo, a mówiąc po naszemu – po prostu do dyniowatych. Jest zatem bliskim kuzynem zarówno dyni, patisona, jak i wszelkich odmian cukinii. I podobnie jak one – bynajmniej nie jest warzywem, a bardzo dorodnym, „wytrawnym” owocem.

Po kabaczka warto sięgać zarówno dla jego walorów smakowych (jest delikatny, ale nieco wyrazistszy w smaku niż cukinia), jak również dla jego prozdrowotnych właściwości. Z kronikarskiego obowiązku tylko dodam, że z powodzeniem możemy doszukiwać się w nim potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu minerałów (potas ok. 260 mg/100 g; fosfor ok. 38 mg/100 g; magnez ok. 18 mg/100 g i wapń ok. 16 mg/100 g), oraz trochę dawki witamin (wit. A ok. 10µg RAE/100g;  kwas foliowy ok. 24µg/100g; wit.C ok. 16mg/100g).

Z pewnością docenią go osoby dbające o linię. Można się nim zajadać niemal bez ograniczeń (chociaż oczywiście zachowanie zdrowego rozsądku zawsze jest wskazane), bowiem w 90% składa się z wody i zawiera… uwaga! tylko ok. 15-17 kcal/100 g!

Kabaczek jest bardzo wdzięcznym owocem i tyle z nim stworzymy potraw, ile starczy nam wyobraźni. Gdy jest młodziutki, wspaniale smakuje na surowo, czy to w letniej sałatce, czy w postaci cieniutkich plasterków, zamarynowanych w oliwie. Zjadamy go w całości, wraz ze skórką (to nawet wskazane, wszak w niej zwykle ukrywa się najwięcej witamin). Nawet pesteczki, póki są malutkie – nie przeszkadzają w konsumpcji.

Te mocno dojrzałe okazy często wymagają usunięcia „zgąbczałego” gniazda nasiennego, oraz obrania twardej już skórki. Lepiej też smakują poddane obróbce cieplnej. Nie rozpadają się zbytnio pod wpływem wysokiej temperatury, możemy więc śmiało je zapiekać, smażyć, grillować, czy gotować.

Dość przypomnieć postać faszerowanego kabaczka albo warzywne leczo – znamy je chyba wszyscy, to klasyki nad klasykami.

Zostawiam wam pomysł na rodzaj lekkiego, aromatycznego gulaszu z kabaczkiem w roli głównej. Oczywiście można go jeść z dowolnymi dodatkami albo skorzystać z mojej propozycji i podać go jako nadzienie do naleśników (u mnie ryżowo-kokosowe). Wbrew pozorom to bardzo sycące danie i po jednej porcji potrzebny będzie dłuuugi spacer!

Naleśniki ryżowe z aromatycznym kabaczkiem w pomidorach

Zdjęcie: Małgorzata Dzięgielewska | www.pieprzczywanilia.blogspot.com

Składniki na nadzienie (4 porcje):

– ok. 600-700 g kabaczka
– ok. 500 g dojrzałych pomidorów (najlepiej odmiany mięsiste)
– 3 małe szalotki
– 2 łyżki suszonej czerwonej soczewicy
– 2 łyżki oleju kokosowego
– 1 łyżeczka świeżo utartego kuminu
– ½ łyżeczki kurkumy
– 100 ml gorącej wody (albo wywaru warzywnego)
– sól, pieprz do smaku
– garść świeżej natki pietruszki lub kolendry

Kabaczka umyj i osusz. Pokrój w kostkę ok. 1x1cm, usuwając pestki.

Usuń z pomidorów skórki (zanurz na kilka sekund owoce we wrzącej wodzie, skórka po tym zabiegu będzie odchodziła z łatwością), następnie usuń gniazda nasienne, a miąższ pokrój w kosteczkę. Szalotki drobniutko posiekaj.

Rozgrzej w rondlu olej kokosowy, zmniejsz płomień i delikatnie zeszklij szalotkę (nie pozwól jej zbrązowieć). Wrzuć kabaczka – smaż, mieszając ok. 3 min. Dodaj kumin, kurkumę oraz soczewicę – całość podsmażaj jeszcze ok. 1 min. Wlej gorącą wodę (lub wywar warzywny) i gotuj na małym płomieniu. Gdy płyn niemal całkowicie się zredukuje, wrzuć pomidory, posól do smaku i gotuj jeszcze kilka minut, aż pomidory całkowicie się rozpadną, a sos lekko zgęstnieje. Na koniec dopraw do smaku pieprzem (i ew. solą, jeśli potrzeba) i wmieszaj posiekaną natkę.

Składniki na naleśniki:

– 3 jaja od szczęśliwych kur
– 100 g mąki ryżowej
– 150 ml mleczka kokosowego (tylko płynna część)
– kawałek papryczki chili
– duża garść natki pietruszki
– ok. ¼ łyżeczki soli (lub do smaku)
– odrobina oleju kokosowego lub masła klarowanego do smażenia

Papryczkę chili i natkę pietruszki posiekaj. Rozkłóć trzepaczką jajka, wsyp mąkę ryżową i dokładnie połącz składniki. Dodaj sól, natkę, papryczkę oraz mleczko kokosowe – wymieszaj.

Mocno rozgrzej patelnię z tłuszczem. Rozprowadź na patelni chochelkę ciasta (placek powinien być nieco grubszy, niż tradycyjne naleśniki, ale cieńszy niż omlet) i smaż z obu stron.

Gorące naleśniki podawaj z pomidorowym kabaczkiem.

 

Małgorzata Dzięgielewskazakochana w swoim mieście gdańszczanka, miłośniczka lodów, kaszubskiej truskawki, toskańskich wzgórz i pięknych książek. Gotuje sezonowo. Z zawodu architekt, z zamiłowania fotograf kulinarny. Współpracuje z magazynami kulinarnymi. Jej blog Pieprz czy Wanilia odzwierciedla pasję i drobne (słodkie i wytrawne) przyjemności życia.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

Bananowy sernik na zimno

Bananowy nie-sernik na zimno. Pyszny deser bez pieczenia

Mocno czekoladowe brownie z batatów i awokado – moc witamin i składników mineralnych

ryż i mango deser

Ryż kokosowy z mango. Pomysł na śniadanie idealne

Pasztet z czarnej fasoli. Jest o wiele mniej kaloryczny niż klasyczny mięsny

Gulasz vege to jest to!

Wegański gulasz na trzy sposoby. Wypróbuj przepisy od Kasi Bem

zupa rzodkiewkowa

Wiosenna zupa rzodkiewkowa. Róż na talerzu? Brzmi przepysznie

Wegańska sałatka z papają

Wegańska sałatka z papają. Orient na wyciągnięcie ręki!

Słodkie i zdrowe: pancakes z herbatą matcha

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem. Pomysł na proste i smaczne śniadanie do pracy

Pieczone awokado z ostrą nutą. Wsadź do piekarnika dalekiego kuzyna popularnej gruszki!

Wiosenna pasta kanapkowa

Przepis na wiosenną pastę kanapkową. W roli głównej zielona nowalijka!

Miksujemy: koktajl na dobry sen

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym w towarzystwie chipsa z szynki. Masz ochotę?

Sałatka owsiana z gruszką, kurczakiem i awokado – idealna na koniec zimy

Kurkuma – królowa alternatywnej medycyny indyjskiej. Spróbuj jej w połączeniu z polskimi warzywami

Superduet: topinambur z komosą ryżową

Superduet: topinambur z komosą ryżową. Skomplikowanie tylko brzmi

Makrela – tym razem pieczona

Skuś się na królową wśród ryb! Pieczona makrela z ziołowym aromatycznym kuskusem

W marcu króluje cebula dymka. Poznaj przepis na świetną zupę z dymką w roli głównej

pęczek rzodkiewki

Rzodkiewka – nie tylko do kanapki. Propozycja na obiad z tym warzywem w roli głównej

Waniliowy budyń z pietruszki

Słodka wariacja na deser – waniliowy budyń z pietruszki. Zdrowy, bo domowy!

Masz ochotę na burgera? Spróbuj pieczarkowego

Kasza jaglana z granatem

Potrzebujesz pełnej miski energii? Mamy na to sposób – pyszną jaglankę z granatem