Przejdź do treści

Naucz się trenować

Naucz się trenować
Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Sex coach – kto to taki?
Pod lupę bierze seksualność i relacje intymne. Sex coach – kto to taki i czym różni się od seksuologa?
rozmowy kobiet
Na szefa, na męża, na pogodę, na korki. Na wszystko. Narzekanie rutyną dnia codziennego
kawa po chińsku
Kawa po chińsku. Poranny rytuał, który pozwoli ci dobrze zacząć dzień
5 mitów na temat bólu gardła.
5 mitów na temat bólu gardła. Prawda czy fałsz? Weryfikujemy je z lekarzem
Joga na dobranoc
Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Jeżeli chcecie osiągnąć sukces w sporcie musicie odpowiedzieć sobie na kilka pytań, potem zbudować plan, a na końcu uzbroić się w pokłady determinacji. Oto 8 przykazań głównych dobrego treningu.

1. Cel to podstawa

Musicie zwizualizować sobie to, czego chcecie. Jednak musi być to obraz realny. Jeżeli zaczynacie swoją przygodę np. z triathlonem, a jesteście osobami, które pływają od pół roku, to waszym pierwszym celem nie powinna być wygrana. Realnym celem na początku może być ukończenie thriatlonu w konkretnym czasie. Małe cele będą motywowały do dalszej pracy bez zniechęcania się już na starcie.

2. Świadomość przeszkód w realizacji celu

Ciało jest jak maszyna, której elementy muszą ze sobą współpracować. Dlatego musicie wiedzieć, jakie są wasze słabe punkty, i nad nimi pracować. Musicie wiedzieć co udoskonalić. To nie zawody będą dla was największą przeszkodą, ale wasze własne niedoskonałości.

3. Planowanie

Jeżeli stawiacie sobie poprzeczkę wysoko, zanim zaczniecie treningi, najważniejszym elementem będzie zbudowanie planu. Jeżeli nie macie doświadczenia w wybranej przez was dyscyplinie sportowej, poradźcie się specjalisty, który wam w tym pomoże.

4. Kontrolowanie postępów

Najlepszą metodą sprawdzania swoich postępów będzie systematycznie wykonywanie badań wydolnościowych, które pokażą wam, co daje zaplanowany cykl treningowy. Oczywiście możecie się też sprawdzić, biegając na konkretnym dystansie czy dzwigając ciężary. Jednak takie testy muszą być wykonane na początku waszego cyklu, aby mieć je do czego porównać na kolejnym etapie „wtajemniczenia”.

5. Kondycja psychiczna

Są takie momenty na treningu czy zawodach, kiedy wszystko zależy od waszej „głowy”. To, co się w niej dzieje, napędza was lub ogranicza. Dlatego bardzo ważne jest pozytywne myślenie i pewność siebie w tym, co robicie. Pamiętajcie – jesteście zwycięzcami!

6. Świadomość wymagań zawodów

Zawody są niepowtarzalne. Każda trasa przebiega w innych warunkach. Co z tego, że wasze przygotowania do zawodów biegowych odbywają się po płaskim terenie, jeśli trasa zawodów przebiega przez pagórki i trudny teren. Im bliżej zawodów, tym bardziej wasze treningi powinny być ukierunkowane pod specyfikę zawodów (w tym punkcie mowa głównie o dyscyplinach łączonych).

7. Prawidłowe odżywianie i regeneracja

To te dwa elementy wraz z treningiem składają się na sukces, dlatego nie wolno wam ich pominąć w swoim planowaniu i przygotowywaniu. Jeśli ich zabraknie, program (niezależnie od tego, jak dobrze ułożony) jest niepełny.

8. Zaprogramowanie na sukces

Cokolwiek robicie, róbcie to na 100%.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Dbajmy o siebie całościowo. To jest najważniejsze. Maseczka na twarz nie wystarczy.” Ciało i zdrowo – warsztaty dla dziewczyn, które chcą dobrze i zdrowo żyć!

Barbara Falenta z książką "Mamy dla Mamy"

„Nie musisz gotować trzydaniowych obiadów, ani chodzić po domu w sukience i w szpilkach”. Barbara Falenta o macierzyństwie z dystansem i książce „Mamy dla Mamy”

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

Zainteresują cię również:

Koniec zakochania: teraz pustka i rozstanie czy dojrzała miłość?

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

uśmiechnięta dziewczyna

Pesymizm nie opłaca się. Podpowiadamy jak być optymistą!

10 sposobów na to, by nie zwariować. Radzi Kasia Bem

„Moja znajoma też miała takie objawy i nic jej nie było”, „Weź się w garść”, „Nie dzwoń do niego”. Zastanów się, zanim udzielisz komuś rady

Jak wrócić do biegania po ciąży?

Jak wrócić do biegania po ciąży?

kobieta i mężczyzna

Czy aseksualność to wolność od seksu? Tłumaczy edukatorka seksualna Alicja Długołęcka

kobieta myśli leżąc w łóżku

Intuicja – wierzyć jej czy nie?

„Przestań się smucić”, „weź się w garść” – takie słowa mogą zadziałać odwrotnie. Czego nie mówić osobie z depresją? Tłumaczy psycholog Katarzyna Binkiewicz

Kobieta jest w gabinecie lekarskim, widac jej plecy. Na przeciwko siedzi młoda lekarka, która słucha pacjentki.

„Niektórzy pacjenci w sposób celowy zatajają informacje. Może chcą się przedstawić w lepszym świetle”. Skąd lekarz wie, że pacjent kłamie? Tłumaczy psycholog Milena Marczak

„Pozwalajmy dziecku na spontaniczność, ciekawość świata i zadawanie pytań”. Psycholog Agnieszka Zapart tłumaczy, jak mówić do dziecka, by wychować pewnego siebie człowieka

Chcesz zacząć biegać? Oto 5 błędów, których powinnaś się wystrzegać

Ktoś cię skrzywdził i nie potrafisz o tym zapomnieć? Zamiast pielęgnować w sobie urazę, wybacz. Dla siebie!

Terapeutka Izabela Kielczyk o związkach: „Łatwiej czuć się zazdrosnym niż o tym po prostu powiedzieć”

Foch w związku jest mile widziany, ale nie dla ciebie

Gorsza od innych. Jak żyć z kiepskim poczuciem wartości?

Anhedonia – gdy nic nie cieszy

Nic mnie nie cieszy. Czy to już depresja?

5 ćwiczeń, które każdy biegacz musi znać

Oto ćwiczenia, dzięki którym bieganie będzie przyjemniejsze i bardziej efektywne

Dobry seks – różnica wieku czyni cuda

Różnica wieku między partnerami? Może się okazać spełnieniem seksualnych marzeń

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze?

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze dla obu stron? Oto kilka cennych rad

Wybrali samotność, zamknięci w czterech ścianach. Kim są Hikikimori?

Czujesz że twój mózg potrzebuje pozytywnego doładowania? Ale jak to zrobić? Podpowiadamy

Zakochanie czy pożądanie? Mózg zwodzi nasz umysł, nie tylko w dniu walentynek

Kobieta robiąca notatki

„Kultura narzuca nam bycie superludźmi we wszystkim. I choć wiemy, że superczłowiek nie istnieje, jednak wielu chce nim być”. Perfekcjonista – złoty człowiek?