Przejdź do treści

Naucz się trenować

Naucz się trenować
Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kampania Fundacji Arena i Świat
Wspaniałe bohaterki w kampanii „Badaj się i żyj pełną piersią. Nie daj się rakowi”
Agnieszka Hyży o macierzyństwie: wszystkie jedziemy na tym samym wózku!
Michał Lipa o dodatkowych kilogramach w ciąży. Ile może przytyć ciężarna?
Fryzjerka znalazła dziwną plamkę na jej głowie. Okazało się, że po 13 latach ma nawrót raka
szczepionka
Grypa – dlaczego się szczepimy?

Jeżeli chcecie osiągnąć sukces w sporcie musicie odpowiedzieć sobie na kilka pytań, potem zbudować plan, a na końcu uzbroić się w pokłady determinacji. Oto 8 przykazań głównych dobrego treningu.

1. Cel to podstawa

Musicie zwizualizować sobie to, czego chcecie. Jednak musi być to obraz realny. Jeżeli zaczynacie swoją przygodę np. z triathlonem, a jesteście osobami, które pływają od pół roku, to waszym pierwszym celem nie powinna być wygrana. Realnym celem na początku może być ukończenie thriatlonu w konkretnym czasie. Małe cele będą motywowały do dalszej pracy bez zniechęcania się już na starcie.

2. Świadomość przeszkód w realizacji celu

Ciało jest jak maszyna, której elementy muszą ze sobą współpracować. Dlatego musicie wiedzieć, jakie są wasze słabe punkty, i nad nimi pracować. Musicie wiedzieć co udoskonalić. To nie zawody będą dla was największą przeszkodą, ale wasze własne niedoskonałości.

3. Planowanie

Jeżeli stawiacie sobie poprzeczkę wysoko, zanim zaczniecie treningi, najważniejszym elementem będzie zbudowanie planu. Jeżeli nie macie doświadczenia w wybranej przez was dyscyplinie sportowej, poradźcie się specjalisty, który wam w tym pomoże.

4. Kontrolowanie postępów

Najlepszą metodą sprawdzania swoich postępów będzie systematycznie wykonywanie badań wydolnościowych, które pokażą wam, co daje zaplanowany cykl treningowy. Oczywiście możecie się też sprawdzić, biegając na konkretnym dystansie czy dzwigając ciężary. Jednak takie testy muszą być wykonane na początku waszego cyklu, aby mieć je do czego porównać na kolejnym etapie „wtajemniczenia”.

5. Kondycja psychiczna

Są takie momenty na treningu czy zawodach, kiedy wszystko zależy od waszej „głowy”. To, co się w niej dzieje, napędza was lub ogranicza. Dlatego bardzo ważne jest pozytywne myślenie i pewność siebie w tym, co robicie. Pamiętajcie – jesteście zwycięzcami!

6. Świadomość wymagań zawodów

Zawody są niepowtarzalne. Każda trasa przebiega w innych warunkach. Co z tego, że wasze przygotowania do zawodów biegowych odbywają się po płaskim terenie, jeśli trasa zawodów przebiega przez pagórki i trudny teren. Im bliżej zawodów, tym bardziej wasze treningi powinny być ukierunkowane pod specyfikę zawodów (w tym punkcie mowa głównie o dyscyplinach łączonych).

7. Prawidłowe odżywianie i regeneracja

To te dwa elementy wraz z treningiem składają się na sukces, dlatego nie wolno wam ich pominąć w swoim planowaniu i przygotowywaniu. Jeśli ich zabraknie, program (niezależnie od tego, jak dobrze ułożony) jest niepełny.

8. Zaprogramowanie na sukces

Cokolwiek robicie, róbcie to na 100%.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

Kubek kawy

Kawa a jakość plemników. Okazuje się, że jest zależność!

Angelina Jolie najpierw szokowała, teraz ratuje życie

Strach przed bólem gorszy niż ból

Strach przed bólem gorszy niż ból

6 badań, dzięki którym diagnozujemy nowotwory

Nie odkrywaj swojej pasji – stwórz ją

Zdenerwowany? Zjedz coś

Fitness na zdrowe jelita

Owoce i warzywa bez przemycania

Owoce i warzywa bez przemycania

Pies kontra upał. Jak pomóc zwierzakowi?

10 ekokosmetyków idealnych na lato

10 rzeczy, które czyścisz źle, za rzadko lub wcale

Mamo, mam coś w oku!