Przejdź do treści

Czy ćwiczenia na czco są skuteczne w odchudzaniu?

Zdjęcie: www.stocksnap.io | Matthew Henry
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Raw bars - zdrowe mrożone batony
Raw bars – zdrowe mrożone batony
kapsułki
Witaminy – kiedy, które i dla kogo?
Psychologiczny problem… zaparć
istockphoto.com
Jak mają się twoje biodra, gdy ty masz 20, 30, 40… lat?
istockphoto.com
„Czy podoba mi się moje ciało poporodowe? Nieszczególnie, ale jestem z niego bardzo dumna”. Kobiety pokazały, jak wyglądały po porodzie

Dlaczego chcemy ćwiczyć na czczo? Czy teoria o szybszym spalaniu tłuszczu jest uzasadniona? Lekarze zalecają, że lekki posiłek pomoże przejść przez trening bardziej komfortowo i z większą ilością energii.

Największą bolączką jest to, że brakuje badań długoterminowych na ten temat. Owszem, jeśli sprawdzamy efekty tu i teraz, to ćwiczenie z pustym żołądkiem wydaje się mieć więcej zalet. Naukowcy z Glasgow piszą to nawet wprost. Ich zdaniem oba rodzaje treningu (po posiłku i na czczo) zwiększają spalanie tłuszczu w ciągu dnia i poprawiają metaboliczny profil krwi (np. zawartość lipidów, glukozę), jednak to ćwiczenie przed śniadaniem skutkuje większą utratą tłuszczu i niższym poziomem tłuszczu we krwi. – Każdy rodzaj aktywności fizycznej jest pozytywny dla zdrowia, jednak możemy osiągnąć ekstrakorzyści, trenując przed zjedzeniem – uważa dr Jason Gill z Institute of Cardiovascular and Medical Sciences. Sami jednak badacze przyznają, że należy sprawdzić efekty w dłuższym czasie. Poza tym w badaniu udział wzięło zaledwie 10 osób.

Podobne zdanie mają naukowcy z Harvardu. Dr William Kormos przytacza jedno z badań z udziałem zdrowych mężczyzn – wykonywanie ćwiczeń aerobowych na czczo zwiększało wykorzystanie tłuszczu jako materiału energetycznego. Inni badacze poszli dalej – odkryli, że zmiany metaboliczne zachodzące dzięki ćwiczeniu na czczo pomagają organizmowi lepiej wykorzystywać insulinę, co może chronić przed cukrzycą. Pomimo wszystko, nie jest pewne, czy ćwiczenie z pustym żołądkiem pomaga stracić na wadze.

Złe samopoczucie i mniej mięśni

Po ćwiczeniu na czczo możemy odczuwać różne dolegliwości związane z niskim stężeniem glukozy we krwi. Douglas Paddon-Jones, naukowiec badający fizjologię mięśni z University of Texas Medical Branch, ostrzega, że po treningu możemy czuć się zmęczeni i nerwowi, a w jego trakcie nie będziemy w stanie tak intensywnie ćwiczyć, jak po jedzeniu. – Lekki posiłek pomoże przejść przez trening bardziej komfortowo i z większą ilością energii – zaleca.

Posiłek jest szczególnie ważny u osób po 55. roku życia. W nocy organizm przechodzi na inne tory w celu utrzymania cukru na właściwym poziomie, i jeśli ćwiczymy przed śniadaniem, trwamy w tym stanie, a nasz organizm działa w myśl zasady „muszę przetrwać”. To może powodować utratę masy mięśniowej – a o nią w pewnym wieku powinniśmy się raczej starać, gdyż naturalnie jej ubywa.

Ćwiczenie na czczo może pomóc nam wcisnąć się w mniejszy rozmiar spodni. Czy w dłuższej perspektywie wyjdzie nam na plus? Na to pytanie naukowcy niestety nie znają jeszcze odpowiedzi.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

Nike

Kończy się świat, w którym nie podejmujemy trudnych tematów. Nowa kampania Nike walczy z depresją i próbami samobójczymi

Kręgosłup kocha siłownię, ale…

„Nasz organizm nie przeżyje bez tkanki tłuszczowej”. Nie przejmuj się wystającym brzuchem! Fizjoterapeutka tłumaczy, dlaczego to jest zdrowe

Adidas

Adidas Originals wraz z Pharrellem Williamsem i znanymi w środowisku feministycznym działaczkami walczą o prawa kobiet

żywność w supermarkecie

Koniec z marnowaniem żywności w marketach. Zaczyna obowiązywać nowa ustawa

https://limebands.pl/

Boisz się, że ktoś na imprezie dosypie ci czegoś do drinka? Bransoletka LimeBands może pomóc w wykryciu GHB

istockphoto.com

„Kogo nie kangurujecie? 11-letniego Wojtka, 9-letniego Bartka, 12-letniej Sandry….” Internautka napisała gorzką prawdę o tuleniu maluchów w ośrodkach preadopcyjnych

istockphoto.com

„Gdy kobieta pokazuje światu spoconą pachę to przeważnie jest to nieestetyczne” – dwie aktywistki poruszyły ważny temat

istockphoto.com

Jak polubić swoją pracę?

Profile ciałopozytywne na Instagramie, które warto znać! Pokochaj swoje ciało. Te profile ci w tym pomogą

grimes

Grimes: tylko dlatego, że chcę być traktowana na równi z resztą świata, ludzie uważają, że występuję przeciwko mężczyznom

Zrób detoks mieszkania

Zrób detoks mieszkania i żyj bez toksyn

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Nie może pani zostać w domu? Ciąża jako społeczny ciężar

Paulina Łopatniuk

Nie jest tak, że elegancko zapakowane wycinki przyjeżdżają w pudełkach gotowe do oglądania. Jelito trafia do nas w wiadrze lub słoiku z formaliną – mówi Paulina Łopatniuk, patomorfolożka

tatuaż

Tatuaż – co powinnaś wiedzieć, zanim się na niego zdecydujesz? Dermatolożka o przeciwwskazaniach i ewentualnym ryzyku

Wygoń papierosy biegiem!

„Nie podejmując decyzji o refundacji leku, odbiera Pan mnie i tysiącom Polek, matek, córek, żon, partnerek, szansę na życie!”. Anna Puślecka apeluje do Ministra Zdrowia

Zrób to sama: ekodetergent do zmywarki

dziewczyna samolot

Panicznie boisz się latać? Ten tekst pomoże ci przezwyciężyć wszelkie lęki związane z podróżowaniem samolotem

Stopy są ważne. Zrób im dobrze, ćwicząc!

„Całkowicie mnie obrzydza to, co nasza kultura robi kobietom” – mówi Lena Dunham, aktorka i reżyserka kultowego serialu „Dziewczyny”

kobieta przed komputerem

„Im bardziej napinasz szyję, tym mocniej „ciągniesz” również za nerwy, które przechodzą przez nadgarstek”. Fizjoterapeuta o syndromie biurowego nadgarstka

gettyimages

Emily Ratajkowski zapozowała z niewydepilowaną pachą. Modelka walczy o szacunek dla kobiet